Halaman

Ahad, 18 Mac 2012

SEJARAH SUKU KAUM BUGIS DI SABAH

Bugis Sabah sebenarnya bukan penduduk asal atau peribumi di Negeri Sabah. Majoriti Bugis di Sabah hari ini adalah Bugis Indonesia kerana mereka telah datang selepas kewujudan negara Indonesia yang merdeka selepas pada 17 Ogos 1945 iaitu akhir tahun 1960an, 1970an dan kemuncaknya ketika 1980an seterusnya berterusan sehinggalah ke hari ini. Mereka ini telah disemai dengan semangat cintakan tanah air mereka Indonesia dan mengamalkan budaya hidup Indonesia terlebih dahulu sebelum datang ke Malaysia. Sebab utama rakyat Indonesia ini dahulunya sanggup datang sejauh ini ke Malaysia adalah atas sebab faktor ekonomi yang menjanjikan kehidupan yang lebih baik di Malaysia berbanding di tanah air mereka.
Bugis Indonesia adalah berbeza dengan masyarakat Melayu yang banyak di Tawau ( wujud dari perkahwinan campur di kalangan suku-suku kaum Melayu seperti keturunan Suluk tempatan, Tidung Tawau, Iban Muslim, Jawa, Banjar dan juga keturunan Bugis sendiri. Ini kerana orang-orang Bugis asli dari Indonesia ini kurang gemar perkahwinan campur dengan masyarakat Melayu tempatan di Sabah. Sebaliknya mereka cenderung berkahwin dengan sesama sendiri (di kalangan Bugis Indonesia) dan hidup dengan mengamalkan cara hidup mereka sendiri iaitu adat resam dan budaya Bugis atau gaya hidup Indonesia. Mereka juga lebih suka bertutur dengan bahasa Bugis dan menggunakan loghat Bugis jika bertutur dalam bahasa Melayu.
Mengikut analisis semasa komuniti Bugis di Sabah boleh dibahagikan kepada 3 bahagian. Pembahagian kumpulan etnik Bugis adalah seperti berikut : Melayu Bugis ( 10 % ), Bugis Bertaraf Wargenegara ( 30 % ) , Bugis Indonesia Bukan Bertaraf Warganegara ( 60 % ).
Tafsirannya adalah Melayu Bugis ialah masyarakat Melayu Tawau yang mempunyai darah Bugis namun tidak mengamalkan budaya Bugis dan tidak tahu bertutur dalam bahasa Bugis. Ini kerana kewujudan mereka di Sabah sudah terlalu lama dan keturunan mereka sudah bercampur melalui perkahwinan dengan keturunan Melayu yang lain seperti Tidung, Arab, Suluk dan Bajau. Jumlah mereka adalah sedikit dan sukar dikenalpasti kerana mereka menganggap diri mereka adalah keturunan Melayu Tawau. Mereka juga hanya tahu bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan budaya Melayu. Selain itu, mereka tidak ada hubungan keluarga dengan bangsa Bugis di Sulawesi selatan sebaliknya hubungan kekeluargaan mereka hanya di kalangan masyarakat Melayu Tawau yang terdiri dari pelbagai asal keturunan. Golongan ini juga tidak pernah ‘balik kampung’ kerana bumi Sabah adalah kampung halaman mereka malah mereka tidak mempunyai keluarga di Indonesia.
Tafsiran Bugis Bertaraf Wargenegara pula ialah kumpulan pendatang Indonesia yang dilahirkan di Sulawesi selatan dan datang ke Sabah semata-mata untuk bekerja di ladang-ladang. Kemudian mereka melahirkan anak-anak di sini yang kemudiannya mendapat pendidikan di sekolah sekolah kerajaan. Hari ini mereka dan anak-anak mereka yang telah dewasa telah pun mendapat taraf warganegara, penduduk tetap ataupun penduduk sementara. Sebab itulah golongan ini seringkali ‘balik kampung’ kerana sanak saudara, adik-beradik malah nenek moyang mereka berada di Indonesia tanah tumpah darah mereka.
Manakala tafsiran Bugis Indonesia Bukan Wargenegara pula ialah golongan pekerja Indonesia yang berbangsa Bugis yang terlalu ramai terdapat di negeri Sabah. Mereka ini bertaraf warganegara Indonesia dan bekerja secara sah di Sabah menggunakan pasport luar negara. Ramai yang sedang memohon taraf kerakyatan di Putrajaya.
Kebanyakan komuniti Bugis di Sabah tertumpu di daerah Tawau hingga ke kawasan daerah sekitarnya seperti Kunak dan Lahad Datu. Mengikut sejarah Tanah melayu adalah dipercayai suku kaum Bugis ini telah meninggalkan Kepulauan Sulawesi menuju ke Pulau Jawa, Sumatera, Semenanjung Malaysia, Kalimantan dan Borneo sejak abad ke-16.

70 ulasan:

  1. mohon share ya..blog ini sgt2 bmakna.info yg dberi dpt mmbantu sy mnyiapkn kerja kursus ttg asal-usul suku kaum d sbah..really appreciate it =D

    BalasPadam
  2. kiranya aku bangsa Melayu bugis la ni.sb kmi 1 fmly x pnh blik kmpung n rmai sedara mara yg kawin dgn bngsa lain d malaysia ni..credit 2 pejuang bangsa =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. mohon share.....info yang sangat bagus....tq pejuang bangsa

      Padam
  3. kepada pejuang bangsa
    ada sedikit yg perlu anda perbetulkan, contohnya sbg brikut.
    anda kata kaum bugis datang ke sabah selepas thn 1945 mungkin anda silap,
    sejarah pada pada am nya di ketahui yg kaum bugis merantau ke pelosok nusantara termasuk utara borneo pada abad k 16,atau tak payah kita bercerita terlalu jauh ke abad 16,kita ambil satu cantoh.
    contohnya;PUADO yg sampai ke sabah sebelum 1900 bersama 85 rakannya yg lain,dan cucu PUADO berkahwin dengan cucu KEE ABDULLAH (KEE AMINAH) pemimpin melayu tawau pada tahun 1935,anda boleh rujuk pada buku ('Borneo Under The Sun' , Nicholas Chung , Natural History Publication , 2005 )

    BalasPadam
    Balasan
    1. ORANG BUGIS NI BANYAK BODOH HANG BACA ARTIKEL SEJARAH SAMPAI HABIS PUN HANG TETAP BUGIS INDONESIA BUKAN PRIBUMI SABAH,SAYA NI KETURUNAN BUGIS TAPI SAYA BANGGA PADA BANGSA SAYA SENDIRI.

      Padam
    2. betul...betul...betul...sy tengok Bugis skg banyak lupa ttg asal usul sendiri disebabakan taksud menumpang negeri org..

      Padam
  4. mohon share untuk kerja sekolah

    BalasPadam
  5. Bangsa bugis telah lama pun sudh bertapak disabah. Sblum kdtgn penjajah mereka mmang sudah ada dbumi ini.

    BalasPadam
  6. Sila google sejarah penduduk pribumi Sabah utk kepastian.. Kaji suku kaum yg bersatu mendapatkan hak kemerdekaan Sabah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bugis tdk termasuk dlm senarai suku kaum yg bersatu mendapatkan hak kemerdekaan sabah pada tahun 1963...so, bye la yer..sory..tp kenyataan..

      Padam
    2. ndakpa, lihat la sekarang, kami sudah menguasai 50% ekonomi sabah, ndak percaya, lihat saja di pasar ikan, pasar sayur, teksi, bas, di IPT, pegawai kerajaan, ahli perniagaan, kontraktor dll. Aq bangga jadi keturunan bugis yang rajin berusaha dan kuat kerja!

      Padam
  7. Bodoh punya admin!
    Terlalu banyak info yg salah!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau salah, napa ndak betulkan! Silakan

      Padam
  8. seandainya salah tolong la betul kan. harap admin dapat betulkan sejarah bugis di Sabah

    BalasPadam
  9. Sejarah petempatan awal Tawau mula dikesan dalam peta British sejak tahun 1857. Sejarah pertapakan awal komuniti bugis bermula dengan kedatangan Puado yang memulakan pembukaan tanah di Tawau untuk mengusahakan perladangan kelapa sekitar tahun 1882. Peranan Puado semakin penting dalam konteks pembangunan awal komuniti Tawau yang terdiri dari pelbagai etnik seperti Bugis, Tidong, Suluk dan banjar atas perlantikannya sebagai penghulu masyarakat tempatan yang pertama. Pembentukan komuniti awal Tawau turut dapat dilihat dengan wujudnya perkampungan awal yang dikenali sebagai sebagai " Bugis Town" sekitar tahun 1905. Bahkan peranan orang bugis seperti Puado, Daeng Pasawa, Haji Chanok, Haji Milo, Daeng Mapatta dan beberapa yang lainm menjadikan mereka lebih dikenali sebagai pedagang, tuan tanah, pekedai runcit dan pengusaha perkapalan menangkap ikan. Atas usaha yang dilakukan sejak berkurun lamanya dan diwarisi oleh keturunan mereka, maka situasi ini dapat dilihat pada perkembangan pertempatan orang Bugis masa kini yang kebanyakkanya tertumpu di kawasan sekitar Bandar Tawau.

    Di samping penglibatan awal orang Bugis dalam pembangunan ekonomi, beberapa tokoh awal Bugis juga turut memperlihatkan tanggungjawab social dalam pembentukan perpaduan masyarakat di kalangan komuniti awal Tawau. Perkara ini dapat dilihat dari sudut penglibatan orang Bugis dalam kegiatan kemasyarakatan seperti kepimpinan, pembinaan masjid, dan perkahwinan campur.

    Maka kesimpulanya, kehadiran tokoh-tokoh awal Bugis yang berperanan sebagai pengasas beberapa kawasan pertempatan di Tawau merupakan fakta penting terhadap perkembangan sejarah awal Borneo Utara sejak zaman penjajahan British.

    BalasPadam
  10. ini tipu saja,,,,,, kalau asal sulawesi tu asal sulawesi la,,,,mau juga mengaku asal sabah,,,,, tdak tau malu,,,,pastu mau minta macam2 d sabah,,,,, hantar sulawesi baru tau

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oi bangang!!! Bila msa pla kami mgaku org asal sabah??? Kami org bugis mmg brasal dari sulawesi selatan..kami tak nafikan dan kami bangga dgn bangsa kami..bugis adalah bangsa perantau, dan d mna kami singgah pasti akan kami ukir sejarah bangsa kami..lihatlah johor,selangor, singapore dan bnyk tmpat d dunia ni yg telah kami singgahi dan terukir megah sejarah bangsa kami..

      Padam
    2. batul itu boss saya sokong!!!! bodo punya orang, nie msti skola smpai darja 3 sja ini...

      Padam
    3. Btl2.. drang tu jeles ngn kjayaan bugis ne..bangang tul jd org..jangn nak hrap bntuan krjaan jak..

      Padam
    4. berlagak.....itu ja yg boleh sy komen...tq..

      Padam
    5. btl 2 kmi ndak mntk apa2 pon mlainkn ianya hk kmi...

      Padam
    6. aku stju

      Padam
    7. Kami ndak mintak pun, tapi kami dah dapat???????

      Padam
  11. tidak faham fakta bah dorang...sdh kena ckp asal sana so bukan bumiputera pun ...tidak jg pandai paham2x....kira nenek moyang berhijrah tu asal saaaaaaaaaaaaaaana lh kan...

    BalasPadam
  12. Pribumi kah dia atau bukan tidak penting bos, nabi Muhammad SAW kita pun bukan pribumi sabah tapi kita berselawat keatasnya. Bumi ni milik Allah kita duduk diatasnya sebagai tempat persinggahan sementara saja. Dalam AlQuran ada disebut Tuhan jadikan kamu lelaki,perempuan dan berbangsa-bangsa, yang penting bos siapa yang paling bertakwa itulah semulia-mulia manusia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sdh2 lah bermimpi tu, klu btul2 ada wibawa dan beriman perbaiki lah negeri sendiri org lebih respek dari mana melanun menyusahkan org sja

      Padam
  13. I PROUD OF BUGIS............

    BalasPadam
  14. Bugis suku kaum bangsa yang gah di DUNIA

    BalasPadam
    Balasan
    1. suku kaum bangsa yg gah di Dunia ka atau suku kaum bangsa yg berlagak di Dunia...

      Padam
    2. yulkrggg!!!!!....mcm mau muntah darah pula...geli aku baca komen org2 Bugis ni...meninggi diri aje...perasaan nak mamposss...

      Padam
    3. bukan meninggi diri tapi realiti, ndak pcaya? cari sendiri?

      Padam
    4. Tanpa Nama12 Julai 2013 9:37 PTG !!! Mampooossss la ko !!!
      Tho I'm not Bugis (I'm Batak! ) But I feel like I wanna ask u to cut ur own dick !!! Terlalu bodo ko tu !!!

      Padam
  15. kenapa ramai bugis indonesia dari sulawesi di Tawau ?

    BalasPadam
  16. dorg tdk fhm bah pasal maksud Bumiputera tu apa...dorg ingat Bumiputera tu org2 yg merantau sblm tahun merdeka tu la Bumiputera sdgkan taraf Bumiputera diberi utk penduduk betul2 asal yg original asil org sabahan..bkn yg dtg merantau mcm ni...kalo mcm tu la nmpk gaya bagus iktiraf bangsa cina d sabah sbb mereka lebih awal dan lama tinggal d sabah...nmpk sngt bangsa dorg suda terdesak la skg ni...bodoh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. btul 2 btul aku stuju

      Padam
    2. Penduduk asli/ asal di Sabah Urang Utan la mangkuk!

      Padam
    3. ala korang niii 2 pon nak btekak .....orng asli di negara iniii.arang asli dalam hutan 2.mlayu niiii brasal drii indon jgak.tpi mreka niii mluuu dngan asal asul merekaa broooo ewakooo ogiiiiiiz

      Padam
  17. sy ank jati kaum bajau semporna. bugis ttp pendatang bh

    BalasPadam
  18. sedarlah dri terima kenyataan..k yg u punya kaum bugis ni nerga asalnya indonsia. dtg sabah buat semak jak... entah mna salh silapnya dpt mykad

    BalasPadam
  19. Bugis...........namanya juga perantau dari indonesia yang penting cari duit sebanyak mungkin untuk dibawah balik ke sulawesi....betul...........kan. sokong...

    BalasPadam
  20. Saya asli bugis, asli indonesia, tinggal di indonesia,, saudara kami yang ke sabah itu karena kepintaran kami, kalian belum sanggup bangun daerah kalian, datanglah saudara kami di sabah untuk membangun sabah,,, hidup orng bugissss hidup orang indonesia,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. bugss ...asli bugis, asli indonesia, tinggal di indonesia...mcm ko ckp "saya bugis ori, asal indon, tinggal di indon...kami membiak terlalu cepat dan di tempat kami sgt2x susah utk maju krana kami bangsa bugss bermaksud serangga yg cpt membiak..di mana2x kami pergi kami pasti akan conquer dan tawan tempat itu dan kami akan membuat kekotoran di tpt itu...hidup bugss ~!"

      Padam
    2. Tanpa Nama 2 September 2013 9:08 PTG !!! Cuba ko sebut dulu berapa banyal perantau sebangsa ko di seluruh dunia yang bole hidup n survive from zero to hero ???!! Sebodoh bodohnya manusia itu ya ko la tu !!! U dump face !!

      Padam
  21. pui la bugiss...d tawau tu sarang tpt pembiakan PTI sda...bugs = serangga yg cpt membiak ...dlm msa berapa tahun sja, cpt betul membiak...patutla d tpt sendiri tda dpt tampung prtmbhn populasi penduduk..bugs kan...igt ya kwn2x... BUGSSSSSSSSSSS ~~~!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama 2 September 2013 9:05 PTG !!! Take my advise,,, cut ur dick, eat it, and die !!! That will be good for u !! Keep smile with high chin when u do it ok...!!! ^____^

      Padam
  22. Kalau rasa2 nak test palisek pajaguruk orang bugis mari la....

    BalasPadam
  23. Biasa la selalu nya yg benci betul bugis nie, msti perna rasa sengatan org bugis, nak cucuk pungung tapi takut, jadi menyalak mcm anjing pun x ada guna la kawan...alahai manusia2.....apa2 pun hidup...hidup bugis (Sipatuo sipatokong, sipakaingak...taroi'ki siri Aleta)

    BalasPadam
  24. ui..jangan kamu gaduh di sabah ni..nanti jadi mcam mesir nanti ni sabah

    BalasPadam
  25. saya sebagai warga negara Malaysia keturunan Bugis,tidak pernah berambisi utk diiktiraf Bumiputra atau bumiputar,kerana pemahaman saya dimanapun kita bisa hidup asalkan rajin bekerja halal,jujur dan bergaul secara sehat,saling hormat menghormati tanpa memandang suku dan agamanya.wahai saudara seagama,kalaupun kerajaan negeri belum mengiktiraf BUGIS sebagai bumiputra, berarti kita masih (bumiputar).tidak apa tiada masalah...kita akan terus berputar sampai ketitik keberhasilan MEGAH. dr Apas twu

    BalasPadam
  26. saya bangga dan sangat bersyukur dilahirkan dengan darah keturunan BUGIS,saya rasa semua orgpun bangga dengan suku kaumnya sendiri,Ingat!!!?tiada satupun suku kaum yg sempurna, semua ada kekurangan dan kelebihan.jadi buat apa kita mempersoalkan tentang status,lihatlah kaum cina dia tak pernah mempermasalahkan status bumi putranya,dia jalan terus mengurus bisnisnya dan berhasil.tapi kita melayu asyik menghasut, menghujat...sadarlah!!!?

    BalasPadam
  27. bajau asal mana asal dari filipina, dusun asal mana dari taiwan semua org di sabah ni tda yg betul2 pribumi sabah kalau kamu mau tauk semuanya ada ceritanya tersendiri..jgn lah kamu mau bgaduh pasal bangsa ni..tp aq memang tabik org bugis sebab PM kita org bugis sultan2 melayu pun kebanyakannya org bugis terutamanya d selangor johor

    BalasPadam
    Balasan
    1. hidup bugis, hidup indonesia, hidup malaysia, hidup sabah.. ingat, kita semua serumpun dan seakidah... bangkitlah dari kemiskinan agar kia tidak kufur

      Padam
  28. perdana mentri malaysia kuturuna bugis ..... apa untungx menghsut, menghujat..!!!

    BalasPadam
  29. Ada sultan org bajau, tidung suluk, kdm dmalaysia? Bugis jugak bro.. Cukup pm jak bro.. Apa brg suku kamu mau hina bugis.. Mcm anjing menyalak atas bukit..

    BalasPadam
  30. Untuk makluman, di Negeri Sabah, tak ada Bangsa yang asal Negeri Sabah, semua Bangsa pun asal perantauan, keculi, orang itu ada sedikit ekor dibuntutnya, itulah Asli Sabah, seperti segolongan Manusia yang terdapat di Serudung Sabah..Jangan Sombong..

    BalasPadam
  31. Kepada yang mengelar dirinya Pribumi Sabah, keturunan kamu, pun asal perantaun Bodoh, asal Mongolia.Bodoh.

    BalasPadam
  32. bugsssss the projek ic..pegi mampus la kamuuuu........bugssss sendiri pun nak gadu dgn bugggsssss sndri..pena dgr bugsss anrekang vs bugssss boni..kahkahkah..kamu berpotong la sendiri..klo x pun bugssss vs jawa vs pilipin vs madura..puihhhhhhh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bugs + Jawa + Bajau + Suluk vs kamu, kikiki. Mampos kau!!!!

      Padam
    2. Bagus lg cina tidak bgaduh pasal bumiputra,mcm melayu semua bodoh,...dusun brunai,bajau suluk,bugis,iban semua bodoh...kami cina yg kaya Dan maju....yessa

      Padam
  33. semua sama sahaja di mata Allah S.W.T ..
    kenapa kita sebagai umatNya hanya mencari kelemahan sesama kita sedangkan kita ini hanyalah hambaNya yang KERDIL ..
    bersyukurlah dengan segalanya ..
    MUHASABAH DIRI ..
    sekadar memberi pendapat ..
    #tepuk dada tanya iman ..

    BalasPadam
  34. berbangga lah kita dapat menjadi masyarakat Malaysia,bersyukur dengan nikmat yang diberi.. :)

    BalasPadam
  35. tentera darat malaysia9 Februari 2014 2:47 PG

    Askm sorry menyampuk...apalah korang ni nak gaduh2...aku ni.....berketurunan darah bugis vs jawa....sekarang aku tentera kat malaysia.. xdelah nk kecoh bagai...korang sedar r sikit kalau..xkerana kami ATM....xtawlah malaysia ni jadi apa...bersyukurlah..dilahirkan...dimana saja...xpayah nak kutuk sama sendiri...buat malu je..r...kalau yg bercakap bagus sgt dri org keturunan bugis tu...apa masalah kau..hebat sangat ke kau...cermin muka dulu...kalau nk sembang...k...
    Jadi macam aku...dulu baru....boleh nak sembang tapi biarlah....kata2 tu...beralas...ni macam xda sivik xda...pelajaran...

    BalasPadam
  36. 1x cakap,kalau mau maju,berdiri dan di atas keringat sndiri,org yg mencarut dan anti bngsa ni bpkiran kolot.dok maki suku org,dengki ke?bodoh.nak maju mcm suku lain tp xnak brusaha,komen sana sini kau dpt apa?bodoh.bgus kau jga kau punya kerja dr kau sibuk atur urang.xda pribumi di sabah.yg ASLI hnya mawas yg berekor.semua asal pendatang bh..jgn bngga kn diri

    BalasPadam
  37. alaaa skarang ponn pemimpin korang,bangsa apanyg korang caci maki.klo bkan orng bugisssss.anak jtii melayuuu dibawa pimpinan darah bugisssss.pada idiii

    BalasPadam
  38. alahaiiii....mau juga kata orang bodoh...kalau ada fakta salah betulkan bah... kalau begini macam mana ada perpaduan !!!!!!!! doiii....

    BalasPadam
  39. Jd tmpt racism plak d cni sda taw..:(

    BalasPadam
  40. Bagus lg kami cina tiada gaduh mcm melayu bodoh semua..malan taikkk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko tu bukan bodoh tapi idiot !!! Macam musuh dalam selimut!! Yakin ka ko ada bangsa ko bangga dengan ko ???!

      Padam
  41. Bbagus tidak payah pakai bumiputra bahhh Kita sja ..kami cina pun Mau bumi maaaa...

    BalasPadam

Ulasan Positif dan Membina.