Halaman

Ahad, 18 Mac 2012

SEJARAH SUKU KAUM BUGIS DI SABAH

Bugis Sabah sebenarnya bukan penduduk asal atau peribumi di Negeri Sabah. Majoriti Bugis di Sabah hari ini adalah Bugis Indonesia kerana mereka telah datang selepas kewujudan negara Indonesia yang merdeka selepas pada 17 Ogos 1945 iaitu akhir tahun 1960an, 1970an dan kemuncaknya ketika 1980an seterusnya berterusan sehinggalah ke hari ini. Mereka ini telah disemai dengan semangat cintakan tanah air mereka Indonesia dan mengamalkan budaya hidup Indonesia terlebih dahulu sebelum datang ke Malaysia. Sebab utama rakyat Indonesia ini dahulunya sanggup datang sejauh ini ke Malaysia adalah atas sebab faktor ekonomi yang menjanjikan kehidupan yang lebih baik di Malaysia berbanding di tanah air mereka.
Bugis Indonesia adalah berbeza dengan masyarakat Melayu yang banyak di Tawau ( wujud dari perkahwinan campur di kalangan suku-suku kaum Melayu seperti keturunan Suluk tempatan, Tidung Tawau, Iban Muslim, Jawa, Banjar dan juga keturunan Bugis sendiri. Ini kerana orang-orang Bugis asli dari Indonesia ini kurang gemar perkahwinan campur dengan masyarakat Melayu tempatan di Sabah. Sebaliknya mereka cenderung berkahwin dengan sesama sendiri (di kalangan Bugis Indonesia) dan hidup dengan mengamalkan cara hidup mereka sendiri iaitu adat resam dan budaya Bugis atau gaya hidup Indonesia. Mereka juga lebih suka bertutur dengan bahasa Bugis dan menggunakan loghat Bugis jika bertutur dalam bahasa Melayu.
Mengikut analisis semasa komuniti Bugis di Sabah boleh dibahagikan kepada 3 bahagian. Pembahagian kumpulan etnik Bugis adalah seperti berikut : Melayu Bugis ( 10 % ), Bugis Bertaraf Wargenegara ( 30 % ) , Bugis Indonesia Bukan Bertaraf Warganegara ( 60 % ).
Tafsirannya adalah Melayu Bugis ialah masyarakat Melayu Tawau yang mempunyai darah Bugis namun tidak mengamalkan budaya Bugis dan tidak tahu bertutur dalam bahasa Bugis. Ini kerana kewujudan mereka di Sabah sudah terlalu lama dan keturunan mereka sudah bercampur melalui perkahwinan dengan keturunan Melayu yang lain seperti Tidung, Arab, Suluk dan Bajau. Jumlah mereka adalah sedikit dan sukar dikenalpasti kerana mereka menganggap diri mereka adalah keturunan Melayu Tawau. Mereka juga hanya tahu bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan budaya Melayu. Selain itu, mereka tidak ada hubungan keluarga dengan bangsa Bugis di Sulawesi selatan sebaliknya hubungan kekeluargaan mereka hanya di kalangan masyarakat Melayu Tawau yang terdiri dari pelbagai asal keturunan. Golongan ini juga tidak pernah ‘balik kampung’ kerana bumi Sabah adalah kampung halaman mereka malah mereka tidak mempunyai keluarga di Indonesia.
Tafsiran Bugis Bertaraf Wargenegara pula ialah kumpulan pendatang Indonesia yang dilahirkan di Sulawesi selatan dan datang ke Sabah semata-mata untuk bekerja di ladang-ladang. Kemudian mereka melahirkan anak-anak di sini yang kemudiannya mendapat pendidikan di sekolah sekolah kerajaan. Hari ini mereka dan anak-anak mereka yang telah dewasa telah pun mendapat taraf warganegara, penduduk tetap ataupun penduduk sementara. Sebab itulah golongan ini seringkali ‘balik kampung’ kerana sanak saudara, adik-beradik malah nenek moyang mereka berada di Indonesia tanah tumpah darah mereka.
Manakala tafsiran Bugis Indonesia Bukan Wargenegara pula ialah golongan pekerja Indonesia yang berbangsa Bugis yang terlalu ramai terdapat di negeri Sabah. Mereka ini bertaraf warganegara Indonesia dan bekerja secara sah di Sabah menggunakan pasport luar negara. Ramai yang sedang memohon taraf kerakyatan di Putrajaya.
Kebanyakan komuniti Bugis di Sabah tertumpu di daerah Tawau hingga ke kawasan daerah sekitarnya seperti Kunak dan Lahad Datu. Mengikut sejarah Tanah melayu adalah dipercayai suku kaum Bugis ini telah meninggalkan Kepulauan Sulawesi menuju ke Pulau Jawa, Sumatera, Semenanjung Malaysia, Kalimantan dan Borneo sejak abad ke-16.

104 ulasan:

  1. mohon share ya..blog ini sgt2 bmakna.info yg dberi dpt mmbantu sy mnyiapkn kerja kursus ttg asal-usul suku kaum d sbah..really appreciate it =D

    BalasPadam
  2. kiranya aku bangsa Melayu bugis la ni.sb kmi 1 fmly x pnh blik kmpung n rmai sedara mara yg kawin dgn bngsa lain d malaysia ni..credit 2 pejuang bangsa =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. mohon share.....info yang sangat bagus....tq pejuang bangsa

      Padam
  3. kepada pejuang bangsa
    ada sedikit yg perlu anda perbetulkan, contohnya sbg brikut.
    anda kata kaum bugis datang ke sabah selepas thn 1945 mungkin anda silap,
    sejarah pada pada am nya di ketahui yg kaum bugis merantau ke pelosok nusantara termasuk utara borneo pada abad k 16,atau tak payah kita bercerita terlalu jauh ke abad 16,kita ambil satu cantoh.
    contohnya;PUADO yg sampai ke sabah sebelum 1900 bersama 85 rakannya yg lain,dan cucu PUADO berkahwin dengan cucu KEE ABDULLAH (KEE AMINAH) pemimpin melayu tawau pada tahun 1935,anda boleh rujuk pada buku ('Borneo Under The Sun' , Nicholas Chung , Natural History Publication , 2005 )

    BalasPadam
    Balasan
    1. ORANG BUGIS NI BANYAK BODOH HANG BACA ARTIKEL SEJARAH SAMPAI HABIS PUN HANG TETAP BUGIS INDONESIA BUKAN PRIBUMI SABAH,SAYA NI KETURUNAN BUGIS TAPI SAYA BANGGA PADA BANGSA SAYA SENDIRI.

      Padam
    2. betul...betul...betul...sy tengok Bugis skg banyak lupa ttg asal usul sendiri disebabakan taksud menumpang negeri org..

      Padam
    3. BUGIS MANA PUN KO,KO TTAP PATI. YG PRIBUMI DI SABAH NE KADAZANDUSUN,MURUT,SUNGAI,BAJAU (KB),RUGUS DLL. BUGIS TETAP INDON,BIARPUN KO BILANG NENEK MOYANG KO DTG SNI AWL TP NENEK MUYANG MU TU TTAP INDON. SO JGN LA MO CELEDAK2 DI SNI KNUN KO PRIBUMI.
      KAWANG TETAP KAWANG,IKANG TETAP IKANG. D MNA PUN KO PIGI TATAP GK KOE ORANG INDONG. OK.. SABAH 4 SABAHAN!! NOT 4 INDONG.

      Padam
    4. jesusrion maikol ko ingat bangmu tu pribumi la..BANGSAT

      Padam
    5. wei dogog jgn beckp pakai akal pendek mcm baka kau yg pindik2 tagap..ko igt sabah ni nenek kw pnya..mabuk bole la....mkn taluuurrr sajak karajaaa kau ni...dogog dogog...

      Padam
    6. Woii kamu tu... orang bugis bha yang banyak membantu ekonomi negara supaya berkembang maju.. mereka sanggup banting tulang kerja di ladang .. walaupun kamu panggil dorang orang kem tapi dorang banyak berjasa.. memang orang kadazan dusun orang pribumi tapi ada durang sanggup pigi kem..? X da kn orang bugis lebi banyak berjasa ok... #harap kaw terasa

      Padam
    7. Bugis / Banjar = Indon
      Kadazan / Murut = Taiwan
      Suluk / Bajau = Selatan Filipina

      Sama jgk.. semua pendatang, berterima kasih kamu sama org tua kamu pasal org tua dulu2 tidak lah rasis mcm kamu pengutuk bangsa. Sedar2 la anak2 muda jgn jadi kurang ajar.

      Padam
    8. Kalau sdh tau memg asl indong..x pyh la mau mintak jd bumiputra..klu btl bugis yg awal..knp byk nm tempat d twu mgunakan bhsa tidung..cth..kalabakan..umas umas..tinagat...

      Padam
    9. Arman ismaul butu kicil. Kau mau cuba dogok? Pindik tagap kau bilang? Sya dogok ada di tawau tinggal dakat jalan dominic. Kalau mau cuba dogok bulih cari saya tapi jangan manyasal kalau tinggal free d hispital 3 bulan. Patang2 slalu sya rilek2 blakang city car wash. Cari sja cakap mau tunjuk ajar dogok. Klau nmpk ada urang bertanda bahu kanan saya la tu.
      Satu lagi ni PTI yg bilang KDM dari Taiwan mimang utak dia di balabak (kontol) dia. Kasi kau makan katak bungkuk taiwan. Secara paksa baru kau tau. KDM asal di Sabah bukan macam kau asal ntah di mana. Palui.
      A. Francis
      Tawau. Sabah.

      Padam
  4. mohon share untuk kerja sekolah

    BalasPadam
  5. Bangsa bugis telah lama pun sudh bertapak disabah. Sblum kdtgn penjajah mereka mmang sudah ada dbumi ini.

    BalasPadam
  6. Sila google sejarah penduduk pribumi Sabah utk kepastian.. Kaji suku kaum yg bersatu mendapatkan hak kemerdekaan Sabah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bugis tdk termasuk dlm senarai suku kaum yg bersatu mendapatkan hak kemerdekaan sabah pada tahun 1963...so, bye la yer..sory..tp kenyataan..

      Padam
    2. ndakpa, lihat la sekarang, kami sudah menguasai 50% ekonomi sabah, ndak percaya, lihat saja di pasar ikan, pasar sayur, teksi, bas, di IPT, pegawai kerajaan, ahli perniagaan, kontraktor dll. Aq bangga jadi keturunan bugis yang rajin berusaha dan kuat kerja!

      Padam
  7. Bodoh punya admin!
    Terlalu banyak info yg salah!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau salah, napa ndak betulkan! Silakan

      Padam
  8. seandainya salah tolong la betul kan. harap admin dapat betulkan sejarah bugis di Sabah

    BalasPadam
  9. Sejarah petempatan awal Tawau mula dikesan dalam peta British sejak tahun 1857. Sejarah pertapakan awal komuniti bugis bermula dengan kedatangan Puado yang memulakan pembukaan tanah di Tawau untuk mengusahakan perladangan kelapa sekitar tahun 1882. Peranan Puado semakin penting dalam konteks pembangunan awal komuniti Tawau yang terdiri dari pelbagai etnik seperti Bugis, Tidong, Suluk dan banjar atas perlantikannya sebagai penghulu masyarakat tempatan yang pertama. Pembentukan komuniti awal Tawau turut dapat dilihat dengan wujudnya perkampungan awal yang dikenali sebagai sebagai " Bugis Town" sekitar tahun 1905. Bahkan peranan orang bugis seperti Puado, Daeng Pasawa, Haji Chanok, Haji Milo, Daeng Mapatta dan beberapa yang lainm menjadikan mereka lebih dikenali sebagai pedagang, tuan tanah, pekedai runcit dan pengusaha perkapalan menangkap ikan. Atas usaha yang dilakukan sejak berkurun lamanya dan diwarisi oleh keturunan mereka, maka situasi ini dapat dilihat pada perkembangan pertempatan orang Bugis masa kini yang kebanyakkanya tertumpu di kawasan sekitar Bandar Tawau.

    Di samping penglibatan awal orang Bugis dalam pembangunan ekonomi, beberapa tokoh awal Bugis juga turut memperlihatkan tanggungjawab social dalam pembentukan perpaduan masyarakat di kalangan komuniti awal Tawau. Perkara ini dapat dilihat dari sudut penglibatan orang Bugis dalam kegiatan kemasyarakatan seperti kepimpinan, pembinaan masjid, dan perkahwinan campur.

    Maka kesimpulanya, kehadiran tokoh-tokoh awal Bugis yang berperanan sebagai pengasas beberapa kawasan pertempatan di Tawau merupakan fakta penting terhadap perkembangan sejarah awal Borneo Utara sejak zaman penjajahan British.

    BalasPadam
  10. ini tipu saja,,,,,, kalau asal sulawesi tu asal sulawesi la,,,,mau juga mengaku asal sabah,,,,, tdak tau malu,,,,pastu mau minta macam2 d sabah,,,,, hantar sulawesi baru tau

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oi bangang!!! Bila msa pla kami mgaku org asal sabah??? Kami org bugis mmg brasal dari sulawesi selatan..kami tak nafikan dan kami bangga dgn bangsa kami..bugis adalah bangsa perantau, dan d mna kami singgah pasti akan kami ukir sejarah bangsa kami..lihatlah johor,selangor, singapore dan bnyk tmpat d dunia ni yg telah kami singgahi dan terukir megah sejarah bangsa kami..

      Padam
    2. batul itu boss saya sokong!!!! bodo punya orang, nie msti skola smpai darja 3 sja ini...

      Padam
    3. Btl2.. drang tu jeles ngn kjayaan bugis ne..bangang tul jd org..jangn nak hrap bntuan krjaan jak..

      Padam
    4. berlagak.....itu ja yg boleh sy komen...tq..

      Padam
    5. btl 2 kmi ndak mntk apa2 pon mlainkn ianya hk kmi...

      Padam
    6. aku stju

      Padam
    7. Kami ndak mintak pun, tapi kami dah dapat???????

      Padam
    8. Aku Bugis tapi aku ada i.c jadi ko mau apa ? Laso MU lah sana ..

      Padam
  11. tidak faham fakta bah dorang...sdh kena ckp asal sana so bukan bumiputera pun ...tidak jg pandai paham2x....kira nenek moyang berhijrah tu asal saaaaaaaaaaaaaaana lh kan...

    BalasPadam
  12. Pribumi kah dia atau bukan tidak penting bos, nabi Muhammad SAW kita pun bukan pribumi sabah tapi kita berselawat keatasnya. Bumi ni milik Allah kita duduk diatasnya sebagai tempat persinggahan sementara saja. Dalam AlQuran ada disebut Tuhan jadikan kamu lelaki,perempuan dan berbangsa-bangsa, yang penting bos siapa yang paling bertakwa itulah semulia-mulia manusia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sdh2 lah bermimpi tu, klu btul2 ada wibawa dan beriman perbaiki lah negeri sendiri org lebih respek dari mana melanun menyusahkan org sja

      Padam
  13. I PROUD OF BUGIS............

    BalasPadam
  14. Bugis suku kaum bangsa yang gah di DUNIA

    BalasPadam
    Balasan
    1. suku kaum bangsa yg gah di Dunia ka atau suku kaum bangsa yg berlagak di Dunia...

      Padam
    2. yulkrggg!!!!!....mcm mau muntah darah pula...geli aku baca komen org2 Bugis ni...meninggi diri aje...perasaan nak mamposss...

      Padam
    3. bukan meninggi diri tapi realiti, ndak pcaya? cari sendiri?

      Padam
    4. Tanpa Nama12 Julai 2013 9:37 PTG !!! Mampooossss la ko !!!
      Tho I'm not Bugis (I'm Batak! ) But I feel like I wanna ask u to cut ur own dick !!! Terlalu bodo ko tu !!!

      Padam
    5. Vera Batak, orang batak ngomongnya besar, congor gede, bisanya ngomong doang, kalo di jakarta bisanya teriak teriak, karena konductor bus, hehehe... jgn bandingkan dgn bugis yg punya budaya tinggi. di singapore bugis punya peradaban, di johanesburg bugis punya peradaban, di jakarta bugis punya peradaban, seluruh malaysia punya peradaban, di australia punya peradaban, brunai bugis punya peradaban, coba cek raja dan pemimpin yg keturunan bugis, kalo batak paling di medan batak karo... hahaha.....salam

      Padam
  15. kenapa ramai bugis indonesia dari sulawesi di Tawau ?

    BalasPadam
  16. dorg tdk fhm bah pasal maksud Bumiputera tu apa...dorg ingat Bumiputera tu org2 yg merantau sblm tahun merdeka tu la Bumiputera sdgkan taraf Bumiputera diberi utk penduduk betul2 asal yg original asil org sabahan..bkn yg dtg merantau mcm ni...kalo mcm tu la nmpk gaya bagus iktiraf bangsa cina d sabah sbb mereka lebih awal dan lama tinggal d sabah...nmpk sngt bangsa dorg suda terdesak la skg ni...bodoh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. btul 2 btul aku stuju

      Padam
    2. Penduduk asli/ asal di Sabah Urang Utan la mangkuk!

      Padam
    3. ala korang niii 2 pon nak btekak .....orng asli di negara iniii.arang asli dalam hutan 2.mlayu niiii brasal drii indon jgak.tpi mreka niii mluuu dngan asal asul merekaa broooo ewakooo ogiiiiiiz

      Padam
  17. sy ank jati kaum bajau semporna. bugis ttp pendatang bh

    BalasPadam
    Balasan
    1. bajau ponn pndatang jgaa bahhh

      Padam
    2. Yasin Hasim bajau filipin tidak sedar diri bahhh...

      Padam
  18. sedarlah dri terima kenyataan..k yg u punya kaum bugis ni nerga asalnya indonsia. dtg sabah buat semak jak... entah mna salh silapnya dpt mykad

    BalasPadam
    Balasan
    1. yaakan...dimana silapnya bajau pon dapat mykad jugak..padahal pendatang jugak.

      Padam
    2. Bajau tu keturunan suluk di halau tidak mau pulang plipne buduh

      Padam
  19. Bugis...........namanya juga perantau dari indonesia yang penting cari duit sebanyak mungkin untuk dibawah balik ke sulawesi....betul...........kan. sokong...

    BalasPadam
  20. Saya asli bugis, asli indonesia, tinggal di indonesia,, saudara kami yang ke sabah itu karena kepintaran kami, kalian belum sanggup bangun daerah kalian, datanglah saudara kami di sabah untuk membangun sabah,,, hidup orng bugissss hidup orang indonesia,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. bugss ...asli bugis, asli indonesia, tinggal di indonesia...mcm ko ckp "saya bugis ori, asal indon, tinggal di indon...kami membiak terlalu cepat dan di tempat kami sgt2x susah utk maju krana kami bangsa bugss bermaksud serangga yg cpt membiak..di mana2x kami pergi kami pasti akan conquer dan tawan tempat itu dan kami akan membuat kekotoran di tpt itu...hidup bugss ~!"

      Padam
    2. Tanpa Nama 2 September 2013 9:08 PTG !!! Cuba ko sebut dulu berapa banyal perantau sebangsa ko di seluruh dunia yang bole hidup n survive from zero to hero ???!! Sebodoh bodohnya manusia itu ya ko la tu !!! U dump face !!

      Padam
    3. vera batak,orang bugis itu punya peradaban tinggi, bugis itu perantau ulung, cek bugis di singapore, bugis di seluruh malaysia, bugis di australia, bugis di seluruh nusantara indonesia, bugis jakarta, bugis di johanesburg, bugis di brunai, bugis terkenal sebagai bangsa penakluk, bukan spt kamu batak bisanya ngomong doang!!!!! cek raja2 dan pemimpin dunia yg keturunan bugis, baca sejarah epik terpanjang di dunia LA GALIGO bahkan melebihi MAHABARATA, cek ya di google. bukan kau batak bisanya cuma ngomong doang hehehe...

      Padam
  21. pui la bugiss...d tawau tu sarang tpt pembiakan PTI sda...bugs = serangga yg cpt membiak ...dlm msa berapa tahun sja, cpt betul membiak...patutla d tpt sendiri tda dpt tampung prtmbhn populasi penduduk..bugs kan...igt ya kwn2x... BUGSSSSSSSSSSS ~~~!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama 2 September 2013 9:05 PTG !!! Take my advise,,, cut ur dick, eat it, and die !!! That will be good for u !! Keep smile with high chin when u do it ok...!!! ^____^

      Padam
    2. batak batak batak karo.....yang pasti peradaban bugis lebih tinggi drpd batak.

      Padam
  22. Kalau rasa2 nak test palisek pajaguruk orang bugis mari la....

    BalasPadam
  23. Biasa la selalu nya yg benci betul bugis nie, msti perna rasa sengatan org bugis, nak cucuk pungung tapi takut, jadi menyalak mcm anjing pun x ada guna la kawan...alahai manusia2.....apa2 pun hidup...hidup bugis (Sipatuo sipatokong, sipakaingak...taroi'ki siri Aleta)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kasian.. Sengatan bugis? Selama sya d tawau mcm tiada bugis yg dpt sengat saya. Tp sya banyak sdh "sengat" gadis bugis.. Kasian..

      Padam
  24. ui..jangan kamu gaduh di sabah ni..nanti jadi mcam mesir nanti ni sabah

    BalasPadam
  25. saya sebagai warga negara Malaysia keturunan Bugis,tidak pernah berambisi utk diiktiraf Bumiputra atau bumiputar,kerana pemahaman saya dimanapun kita bisa hidup asalkan rajin bekerja halal,jujur dan bergaul secara sehat,saling hormat menghormati tanpa memandang suku dan agamanya.wahai saudara seagama,kalaupun kerajaan negeri belum mengiktiraf BUGIS sebagai bumiputra, berarti kita masih (bumiputar).tidak apa tiada masalah...kita akan terus berputar sampai ketitik keberhasilan MEGAH. dr Apas twu

    BalasPadam
  26. saya bangga dan sangat bersyukur dilahirkan dengan darah keturunan BUGIS,saya rasa semua orgpun bangga dengan suku kaumnya sendiri,Ingat!!!?tiada satupun suku kaum yg sempurna, semua ada kekurangan dan kelebihan.jadi buat apa kita mempersoalkan tentang status,lihatlah kaum cina dia tak pernah mempermasalahkan status bumi putranya,dia jalan terus mengurus bisnisnya dan berhasil.tapi kita melayu asyik menghasut, menghujat...sadarlah!!!?

    BalasPadam
  27. bajau asal mana asal dari filipina, dusun asal mana dari taiwan semua org di sabah ni tda yg betul2 pribumi sabah kalau kamu mau tauk semuanya ada ceritanya tersendiri..jgn lah kamu mau bgaduh pasal bangsa ni..tp aq memang tabik org bugis sebab PM kita org bugis sultan2 melayu pun kebanyakannya org bugis terutamanya d selangor johor

    BalasPadam
    Balasan
    1. hidup bugis, hidup indonesia, hidup malaysia, hidup sabah.. ingat, kita semua serumpun dan seakidah... bangkitlah dari kemiskinan agar kia tidak kufur

      Padam
  28. perdana mentri malaysia kuturuna bugis ..... apa untungx menghsut, menghujat..!!!

    BalasPadam
  29. Ada sultan org bajau, tidung suluk, kdm dmalaysia? Bugis jugak bro.. Cukup pm jak bro.. Apa brg suku kamu mau hina bugis.. Mcm anjing menyalak atas bukit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sultan? Sultan jilat pantat baru birak. Kau la anjing menyalak atas bukit lepas tu mati kana injak gajah. Buduh.

      Padam
  30. Untuk makluman, di Negeri Sabah, tak ada Bangsa yang asal Negeri Sabah, semua Bangsa pun asal perantauan, keculi, orang itu ada sedikit ekor dibuntutnya, itulah Asli Sabah, seperti segolongan Manusia yang terdapat di Serudung Sabah..Jangan Sombong..

    BalasPadam
  31. Kepada yang mengelar dirinya Pribumi Sabah, keturunan kamu, pun asal perantaun Bodoh, asal Mongolia.Bodoh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn ckp org bodoh..nt terkena dri sendiri..terima hakikat sabar dn akur..jika dri dan bgsa tidak di terima d tempat org lain..

      Padam
    2. Suara rakyat kapala butu kicil sial. Kau apa tau. Lahir dari no ok munyit la kau.dari mongolia konon mcm pandai saja. Sya nampak muka kau sya injak sampai kau tebirak keluar usus. Kalau x tau apa2 bagus diam. Setakat keyboard warrior x ada guna. Sya save sdh gambar muka munyit kau ni manatau sya nmpk. Bukan ancaman kosong tp tinguk la nti. Anak munyit kunak

      Gaman logiut
      tawau

      Padam
  32. bugsssss the projek ic..pegi mampus la kamuuuu........bugssss sendiri pun nak gadu dgn bugggsssss sndri..pena dgr bugsss anrekang vs bugssss boni..kahkahkah..kamu berpotong la sendiri..klo x pun bugssss vs jawa vs pilipin vs madura..puihhhhhhh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bugs + Jawa + Bajau + Suluk vs kamu, kikiki. Mampos kau!!!!

      Padam
    2. Bagus lg cina tidak bgaduh pasal bumiputra,mcm melayu semua bodoh,...dusun brunai,bajau suluk,bugis,iban semua bodoh...kami cina yg kaya Dan maju....yessa

      Padam
  33. semua sama sahaja di mata Allah S.W.T ..
    kenapa kita sebagai umatNya hanya mencari kelemahan sesama kita sedangkan kita ini hanyalah hambaNya yang KERDIL ..
    bersyukurlah dengan segalanya ..
    MUHASABAH DIRI ..
    sekadar memberi pendapat ..
    #tepuk dada tanya iman ..

    BalasPadam
  34. berbangga lah kita dapat menjadi masyarakat Malaysia,bersyukur dengan nikmat yang diberi.. :)

    BalasPadam
  35. tentera darat malaysia9 Februari 2014 2:47 PG

    Askm sorry menyampuk...apalah korang ni nak gaduh2...aku ni.....berketurunan darah bugis vs jawa....sekarang aku tentera kat malaysia.. xdelah nk kecoh bagai...korang sedar r sikit kalau..xkerana kami ATM....xtawlah malaysia ni jadi apa...bersyukurlah..dilahirkan...dimana saja...xpayah nak kutuk sama sendiri...buat malu je..r...kalau yg bercakap bagus sgt dri org keturunan bugis tu...apa masalah kau..hebat sangat ke kau...cermin muka dulu...kalau nk sembang...k...
    Jadi macam aku...dulu baru....boleh nak sembang tapi biarlah....kata2 tu...beralas...ni macam xda sivik xda...pelajaran...

    BalasPadam
  36. 1x cakap,kalau mau maju,berdiri dan di atas keringat sndiri,org yg mencarut dan anti bngsa ni bpkiran kolot.dok maki suku org,dengki ke?bodoh.nak maju mcm suku lain tp xnak brusaha,komen sana sini kau dpt apa?bodoh.bgus kau jga kau punya kerja dr kau sibuk atur urang.xda pribumi di sabah.yg ASLI hnya mawas yg berekor.semua asal pendatang bh..jgn bngga kn diri

    BalasPadam
  37. alaaa skarang ponn pemimpin korang,bangsa apanyg korang caci maki.klo bkan orng bugisssss.anak jtii melayuuu dibawa pimpinan darah bugisssss.pada idiii

    BalasPadam
  38. alahaiiii....mau juga kata orang bodoh...kalau ada fakta salah betulkan bah... kalau begini macam mana ada perpaduan !!!!!!!! doiii....

    BalasPadam
  39. Jd tmpt racism plak d cni sda taw..:(

    BalasPadam
  40. Bagus lg kami cina tiada gaduh mcm melayu bodoh semua..malan taikkk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko tu bukan bodoh tapi idiot !!! Macam musuh dalam selimut!! Yakin ka ko ada bangsa ko bangga dengan ko ???!

      Padam
  41. Bbagus tidak payah pakai bumiputra bahhh Kita sja ..kami cina pun Mau bumi maaaa...

    BalasPadam
  42. AKU WARGANEGAR MALAYSIA ORG TORAJA ATAU ORG SABAH PANGGIL TATOR BANGSA DARI SULAWESI SELATAN CUMA ADA 1 SAJA SUKU ASLI DI SABAH ATAU DI BORNEO INI IAITU SUKU DAYAK...SUKU DAYAK ITU BESAR DAYAK IBAN DAYAK TIDUNG DAYAK BANJAR DAN LAIN2 MRKLA PENDUDUK ASAL BORNEO BKN BAJAU BKN KADAZAN DAN BUKAN SULUK........TERIMA KASIH GBU

    BalasPadam
  43. Saya asli bugis indonesia mohon jgn brgaduh pasal bumiputra,ini bumi Allah utk semua hambanya,kami di sulawesi tdk ada bumi bumi putra,tp km damai,bajau atau bajo versi indonesia,byk di indonesia khususnya di pulau sulawesi dan timur indonesia,bhkan bajo masuk dlm kategori bugis bajo,pikir pikirkanlah

    BalasPadam
  44. Saya asli bugis indonesia mohon jgn brgaduh pasal bumiputra;,ini bumi Allah utk semua hambaNya,bajau atau bajo versi indonesia byk terdapat di semua pulau di indonesia,terutama di sulawesi dan di timur indonesia,di tmpat saya bajo masuk dlm kategori bugis bajo,toraja,mandar dll,jd kami damai,

    BalasPadam
  45. Dahulu kala masih zaman kerajaan nusantara blum ada nama negara malaysia dan indonesia,bebas kemana aja tanpa paspor,jd tdk ada org indonesia masuk malaysia karna kedua duanya blum ada,jd klu org bugis atau jawa dan suku suku lain dari indonesia kesini itu karna tak ada sempadan,suka hati mereka bebas,bkan karna faktor ekonomi di tmpat asal krna dulu tak ada yg kaya dan miskin,ekonomi sama saja,ada yg ke semenanjung dan ke borneo,bahkan raja raja berketurunan daeng marewa dari memperluas empayarnya di kalimaantan,riau dan semenanjung dan akhinya bertahta di semenanjung malaya,itu menandakan kita sebebarnya sama warna kulit,budaya dan akhir saling menerima kebersamaan,tapi semua bercerai berai karna masuknya penjahah belanda dan inggris,jajahan berakhir dgn terbentuknya negara indonesia dan dari inggris merdekalah Malaya dan akhirnya malaysia,jd org org dulu yg kebanyakan dr sumatra dan sulawesi yg dah lama menetap di semenanjung dan borneo jadilah rakyat malaysia saat ini,jd saran saya jgn saling mengklaim bumi ini bumi itu krna org dahulu tak punya pemikiran seprti itu,mereka saling menerima satu sama lain,beryukurlah kita pada Allah di manapun kita baik yg lahir di indonesia ataupun malaysia sama saja tdk ada perbedaan,yg membedakan adlh amalan baik kita di dunia ini,pikir pikirkanlah

    BalasPadam
  46. Salam. .sya saharudin. .merupakan mahasiswa d ums. .major sejarah. .sya da berkahwin dgn org bugis. .sya bangsa suluk. .tlong jgn pcya dgn blog yg tdk bertauliah. .yg mybbkan permusuhan kaum. .untuk makluman kpd kaum bugis tlong hargai kputusan kerajaan yg kamu tu bknnya bumiputra. .kalau kamu btul asal sini kenapa kamu tdk dpt status bumi putra. .tngok masa ini bangsa bugis dr indon yg buat jenayah d malaysia. .seperti penyeludupan dadah. .tlong hormat kaum d sabah..

    BalasPadam
  47. sukukaum cina di sabah jelous dengan sukukaum bugis tetapi yang membuat mereka kaya ialah sukukaum bugis....cina mahu jadi bumiputera tapi bukan asal dari nusantara..bukan keturunan melayu atodok...

    BalasPadam
  48. bangsa bangsa suluk, bajau, kokos, jawa, tidung dan lain lain juga asal pendatang tapi dapat title bumiputera.....dimana silapnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya la silap la....hahaha..paling silap besar klu bugis jd bumiptra..

      Padam
  49. kokos bukan lingkungan nusantara......dari australia bha...

    BalasPadam
  50. kdm asal dari tanah besar cina, taiwan, indonesia dan filipina......kalau dari cina macam tebit, dari indonesia macam dayak dan dari filipin macam molbok......

    BalasPadam
  51. penduduk pribumi sabah adalah monyek diikuti dengan keturunan monyek sampai la skg pribumi sabah adalah monyek.siapa yg mengaku pribumi sabah itu adalah m****k

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa nama 11 julai. Kau punya bapa babi. Mamak lau anjing. Pigi makan tahi la sundal..

      Padam
  52. Bapa saya ic merah kerja dulu d kem. Emak ic ijau suri rumah.. Saya ic biru dan bugis yg tahu bukan bumiputra.. Belajar rajin2 cemerlang minta u sudah pasti tp bukan uitm.. Tp uitm jgak yg panggil masuk.. Pergi daftar x pass saringan sebab bukan bumiputra.. Last2 dibenarkan jgak, x perlu saya merayu.. Bagus jgak ini uitm x menghalau.. 5 1/2 tahun blajar n dpt degree.. Cari kerja dpt jd pegawai.. 2 tahun kerja kawen ngan org srwk.. Skrg 2 org anak.. Muhasabah lah diri sendiri.. Syukur apa korng dapat.. X payah menyusahkan idup org lain.. Saya bugis bahagia...

    BalasPadam
  53. Saya Orang DUSUN, orang Sabah... saya berfikiran positif dalam hal ini.. saya tidak menolak secara eksplisit bhw suku Bugis ini tiada hubung kait dgn Sabah.. kita saling menerima antara sesama sebagaiman adanya. Bila dikatakan "Bugis" di kaca mata & telinga org2 Dusun dn yg lain, peratusan tinggi adalah berfikiran negatif.
    Sebagai pertimbangan fikiran, jika kita membuka hati dan menerima sejarah dan fakta yang ada, "siapa kita di bumi Sabah" yg angkuh mendabik dada dgn kasus pemilikan?
    Bangsa Dusun sendiri, mmpunyai cerita dan asal-usul mereka.. bnyk teori dari mana mereka (kami).. dari Mongolia, dari Taiwan dan sebagainya...
    PENCERAHAN;
    Sejarah telah tercipta, pada tahun 2014 ini "Parti Bersatu Bugis Sabah" telah didaftarkan sebagai parti sah di Sabah.. bermakna ianya boleh bertanding dalam PRU akan datang.
    Namun, apa yg saya fikirkan.. jika kita sama2 sayangkan Sabah kita... mari, kembalikan Status Sabah sebagai sebuah NEGARA (31 Ogos 1963-Merdeka) yg telah diturunkan statusnya oleh Malaya sebagi sebuah "Negeri", sama2 kita tuntut hak pemilikan minyak yg ada di Sabah yg dimonopoli oleh Malaya (Tanah Malaya merdeka pd 31 Ogos 1957).
    Dengan ini, ekonomi Sabah akan semakin baik..dan siapa yg memang mahir dlm perniagaan, itu adalah hasilnya sendiri dan bersainglah secara sihat dan profesional.

    Tidak semua Bugis itu jahat dan tidak semuanya bagus...bagaimana dgn Dusun dan bangsa lain?? SAMA SAJA..sebab namanya "manusia". Mungkin ada bukti dan fakta bhw ada sebahagian Bugis yg dtg dlm era moden ini dan mendapat I/C "segera" dari pemerintah.. namun, jujurkah Malaya melakukan ini atau hanya mereka dijadikan "kambing hitam" untuk memporak-perandakan Sabah..??
    Sekali lagi...jika kita sayangkan Sabah.. ayuh bersama dlm erti kata "Unity in Diversity" dlm bumi Sabah pemberian Tuhan.. dan sama2 menikmati apa yg ada di dalamnya..namun terlebih dahulu marilah kita berjuang bersama UNTUK SABAH tempat yg Tuhan percayakan kepada kita..
    SALAM DAMAI..
    http://nipuhawang-awis.blogspot.com
    http://awis72.blogspot.com
    https://www.facebook.com/awis.arewish

    BalasPadam
  54. Fakta yg perlu kita pertimbangkan... setiap kali 31 Ogos, Malaysia mengingatinya dengan "Hari Kemerdekaan Malaysia" dengan tafsiran mengingati tarikh 31.8.1957, PERTANYAANNYA?
    1. Sejak bila Negara Malaysia wujud?
    2. Siapakah yg telah menjajah Negara Malaysia sehingga ada 'kemerdekaan'?

    * Tanah Malaya Mencapai kemerdekaan pada (31 Ogos 1957)
    * Negara Sarawak Mencapai Kemerdekaan pada (22 Julai 1963)
    * Negara Sabah - North Borneo Mencapai Kemerdekaan pada (31 Ogos 1963)
    * Negara Singapura - merdeka melalui Malaysia

    4 Negara ini (Malaya, Sarawak, Sabah dan Singapura) telah sepakat untuk membentuk "NEGARA MALAYSIA", namun Singapura telah menarik diri atau dikeluarkan. Pembentukan Negara Malaysia secara rasmi pada;
    16 September 1963...Tarikh ini barulah muncul "Malaysia"
    ...Kenapa rakyat Sabah dan Sarawak begitu bodoh dengan sejarahnya sendiri, sehingga dipermainkan oleh Malaya dlm hal ini...
    Malaysia Merdeka pada 31 Ogos 1957...???
    Fikir dan renungkanlah.. ini bukan auta, tetapi fakta.. ikuti perjuangan kami di;
    https://www.facebook.com/groups/214674018659603/

    BalasPadam
  55. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:lYx261XBJLOTFM:http://buddysurvey4u.com/search/infobendera-sabah/sabah.jpg

    Sabah tanahairku,
    Negeri kita yang tercinta,
    Pemuda-pemudi semua marilah,
    Bangunlah bersatu semua.

    Marilah bersama serta maju jaya,
    Merdeka sepanjang masa,
    Bersatu segala bangsa sentosa,
    Sabah negeri merdeka.

    BalasPadam

Ulasan Positif dan Membina.