Halaman

Isnin, 12 Mac 2012

SEJARAH SUKU KAUM SULUK DI SABAH


Suku kaum Suluk ialah suku kaum yang terdapat di sebelah pantai timur Sabah dari utara Kudat hingga ke tenggara Tawau. Suku kaum Suluk ini adalah penduduk asal di Sabah. Masyarakat Suluk ini adalah tergolong dalam rumpun Melayu sama seperti suku kaum Melayu Brunei, Melayu Arab, Melayu Banjar dan Melayu Jawa. Sebaliknya, masyarakat Melayu Suluk di Sabah ini tidak berbeza dengan bangsa Tausug di Kepulauan Sulu yang terpisah ratusan tahun dari perhubungan dan amalan cara hidup.

Di Sabah, masyarakat Suluk tempatan telah hidup beratus tahun di Sabah bersama masyarakat lain seperti masyarakat Bajau, Dusun, Sungai dan Murut. Pejuang Bangsa Menentang Penjajah British iaitu Datu Paduka Mat Salleh adalah berketurunan Suluk Paitan manakala Bapa Kemerdekaan Sabah iaitu Tun Datu Mustapha Datu Harun adalah berketurunan Suluk Kudat. Pengarah Yayasan Sabah iaitu Tan Sri Datu Khalil bin Datu Jamilul juga adalah berketurunan Suluk tempatan Sabah. Begitu juga dengan Ahli Parlimen Lahad Datu yang juga Pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah iaitu Datuk Seri Haji Datu Nasrun bin Datu Haji Mansur yang mana beliau juga adalah berketurunan Suluk Sabah. Manakala selain dari Datu Paduka Mat Salleh, ada ramai lagi pejuang pejuang bangsa penentang penjajah British dari kalangan mereka yang berketurunan Suluk Sabah iaitu Datu Tating di Pulau Balambangan pada tahun 1773, Datu Baginda Putih di Sandakan pada tahun 1879 dan Datu Kedunding pada tahun 1879 di Tungku.

Pada masa kini, masyarakat Suluk di Tawau ( yang dahulunya tinggal bersama dengan masyarakat Tidung di sebuah perkampungan nelayan dikenali sebagai Tawau Lama pada masa kini ), sudah tidak wujud lagi sebagai masyarakat Suluk asli sebaliknya keturunan mereka sudah bercampur baur keturunannya melalui perkahwinan dengan masyarakat lain seperti Tidung, Cina Muslim, Arab, Iban Muslim, Banjar, Jawa dan sebagainya. Mereka lebih dikenali sebagai Masyarakat Melayu di Tawau ini kerana bertutur dalam bahasa Melayu, mengamalkan adat dan budaya Melayu sejak turun temurun. Misalnya keturunan Kee Abdullah ( Cina Muslim ), Penghulu Tawau pertama telah berkahwin gadis Melayu Suluk ( Jumatiah ) dan ramai keturunannya hari ini adalah berketurunan Melayu Tawau. Begitu juga Datuk Abu Bakar Titingan ( Suluk ) yang berkahwin dengan Kee Hayati ( peranakan Cina ) dan mewujudkan ramai keturunan Melayu di Tawau ini.

Ramai masyarakat di Tawau yang dikenali sebagai masyarakat Melayu ini adalah keturunan dari pelbagai suku-suku kaum yang sudah mengalami percampuran darah keturunan sejak dahulu lagi. Mereka tidak boleh dibezakan kerana agama dan budaya yang diamalkan adalah sama. Namun keadaan ini tidak sama dengan masyarakat pendatang dari Indonesia dan Filipina kerana mereka ada budaya yang tersendiri. Ini kerana kewujudan imigran-imigran Indonesia dan imigran-imigran Filipina ini adalah agak terkemudian iaitu setelah Tawau makmur sebagai lubuk sumber ekonomi. Mereka datang ke Tawau semata-mata untuk mencari rezeki dan sebelum kedatangan mereka ke Tawau, mereka sudah pun mempunyai identiti negara mereka sendiri. Berbanding dengan masyarakat Melayu Tawau ini, mereka telah wujud di Tawau sudah terlalu lama iaitu sebelum kedatangan pemerintahan penjajah Inggeris atau sebelum zaman pemerintahan tentera Jepun lagi.


Sejarah Suluk di Sabah

Mengikut sejarahnya, Sabah dahulunya adalah sebahagian Kerajaan Kesultanan Melayu Sulu ( di sebelah timur ) yang begitu rapat hubungannya dengan Kerajaan Kesultanan Melayu Brunei ( di sebelah barat Sabah ). Tanah jajahan Kerajaan Melayu Sulu meluas hingga keseluruhan bahagian timur Sabah termasuk di kawasan sepanjang Sungai Sugut, Sungai Labuk dan Sungai Kinabatangan dan Sungai Segama. Masyarakat Melayu Suluk telah membuka penempatan di pesisiran pantai sebelah timur Sabah. Misalnya, Sandakan dan Lahad Datu adalah contoh penempatan yang diberi nama mengikut bahasa Suluk asli. Sandakan adalah bermaksud 'Tanah Gadaian' manakala Lahad Datu bermaksud 'Persinggahan Datu'.

Di Tawau, masyarakat Suluk tempatannya agak berbeza dengan masyarakat Suluk Sabah yang lain. Ini kerana masyarakat Suluk Tawau yang telah wujud lama di Tawau ini telah berasimilasi dengan masyarakat Melayu lain yang ada di Tawau. Mereka hidup bersama dan berkahwin dengan masyarakat suku kaum Melayu lain seperti Melayu Tidung, Melayu Banjar, Melayu Arab, Melayu Jawa , Melayu Bugis dan sebagainya. Rentetan dari perkahwinan campur antara pelbagai suku kaum Melayu ini, kini masyarakat Melayu Suluk di Tawau lebih dikenali sebagai Masyarakat Melayu Tawau.

Oleh kerana Sabah Timur di bawah pemerintahan Kerajaan Melayu Sulu, banyak golongan bangsawan di kalangan masyarakat Suluk Sabah yang dilantik sebagai wakil pemerintah Kerajaan Melayu Sulu. Misalnya Datu Paduka Mat Salleh yang diberi kuasa untuk menjaga perairan Sungai Sugut. Gelaran 'Datu' pula adalah gelaran yang diberikan kepada golongan bangsawan masyarakat Melayu Suluk di Sabah. Di Tawau pula, pemimpin Melayu dari keturunan Suluk yang pernah memimpin masyarakat suatu ketika dahulu ialah Sarip Ali dari tahun 1905 hingga 1912. Selepas itu, ketika sebelum dan selepas Perang Dunia dan Pendudukan Jepun di antara tahun 1937 hingga 1953, Penghulu Abu Bakar yang juga berketurunan Suluk Tawau pernah memimpin masyarakat Melayu di Tawau. Kemudian era pra kemerdekaan, Datuk Abu Bakar Titingan bin Damsani ( juga berketurunan Suluk Sabah ) pula memainkan peranan sebagai pemimpin masyakarat Melayu di Tawau. Beliau telah dilantik sebagai Pengerusi USNO pada Mei 1962 dan memikul tanggungjawab untuk menyatukan semua orang-orang Melayu pada masa itu di bawah satu payung iaitu USNO bagi menuntut kemerdekaan Sabah melalui Malaysia pada 16 September 1963.


Suluk Tawau Bukan Tausuq ( Filipina )

Suluk Tawau adalah cuma nama asalnya sebuah keturunan namun hakikatnya kewujudan mereka adalah di dalam sebuah komuniti iaitu orang-orang Melayu sama seperti suku-suku kaum Melayu lain yang terdapat di Tawau seperti Melayu Arab, Melayu Banjar dan Melayu Tidung. Oleh yang demikian, orang-orang Melayu keturunan Suluk di Sabah menganggap diri mereka adalah Orang Melayu lebih-lebih sudah ratusan tahun, mereka cuma bertutur dalam satu bahasa iaitu Bahasa Melayu dan mengamalkan budaya dan adat Melayu bersama komuniti Melayu lain.

Walaupun suku Suluk ini juga ramai terdapat ramai di tempat lain seperti di Filipna dan Kalimantan namun cara hidup, pertuturan dan budaya di antara Suluk Tawau adalah sangat berbeza dengan Suluk di Filipina ( Tausug ). Ini kerana bahasa pertuturan Suluk Tawau adalah bahasa Melayu Sabah manakala pertuturan Suluk di Filipina adalah bahasa pertuturan Suluk [Tausug]. Ramai orang Tausuq di Filipina yang tidak tahu bertutur bahasa Melayu dan bagi yang tahu bertutur dalam bahasa Melayu, loghat pertuturan mereka adalah sangat berbeza dengan loghat masyarakat Melayu Tempatan. Dari segi budaya hidup pula, Suluk Tawau adalah mengamalkan budaya hidup Melayu tempatan Sabah dan gaya hidup bangsa Malaysia manakala masyarakat Tausuq di Filipna telah mengamalkan budaya masyarakat Tausug yang agak berbeza dengan budaya Melayu di Malaysia.


Perbezaan Melayu Tawau ( Berdarah Campuran Suluk ) Dengan Tausuq ( Suluk Filipino )

Melayu Tawau ialah masyarakat Melayu yang wujud di Tawau sebelum zaman penjajahan lagi dan sebelum zaman pendudukan tentera Jepun di Borneo Utara. Manakala Tausuq yang merupakan bangsa pendatang dari Filipina yang datang ke Tawau setelah kewujudan negara Filipino. Di Filipina, mereka dikenali sebagai bangsa Moro manakala di Sabah mereka diwartakan sebagai bangsa Filipino sama seperti bangsa Visaya dan Tagalog yang juga berasal dari Filipina dan datang ke Tawau ketika zaman pergolakan peperangan di selatan Filipina. Walaupun masyarakat Melayu Tawau ada yang berdarah campuran Suluk tetapi mereka tidak tahu langsung bertutur dalam bahasa Suluk sebaliknya hanya tahu bertutur dalam bahasa Melayu Loghat Tawau dan mengamalkan adat tradisi Melayu serta patuh kepada ajaran dan amalan agama Islam yang suci, diwarisi dari nenek moyang mereka yang sememangnya tinggal di Tawau sejak beberapa generasi dahulu.

Masyarakat Melayu Suluk Tawau

       Sebagai penduduk tempatan asli Tawau bersama suku kaum Melayu yang lain seperti Melayu Tidung, Melayu Arab, Melayu Banjar dan Melayu Jawa tempatan, masyarakat Melayu Suluk hidup bersama-sama dengan mengamalkan budaya dan cara hidup Melayu tempatan. Budaya masyarakat Melayu Tawau adalah budaya kemelayuan yang bertunjangkan agama Islam. Masyarakat ini hidup dengan aman di Tawau tanpa terpengaruh dengan budaya dari Indonesia dan Filipina yang dibawa oleh masyarakat pendatang dari kedua buah negara jiran tersebut.Contoh penempatan awal masyarakat Melayu Suluk Tawau bersama masyarakat Melayu Tidung ialah di Kampung Batu Payung, Kampung Apas Balung, Kampung Membalua, Kampung Indrasabah, Kampung Wakuba dan Kampung Ranggu.

Pemimpin masyarakat Melayu di Tawau yang sangat berjasa ketika sebelum dan awal kemerdekaan negeri Sabah ialah Datuk Abu Bakar Titingan, pengasas Persatuan Kebangsaan Melayu Tawau ( PKMT ) pada tahun 1945. Ketua pemimpin masyarakat Melayu pertama di Tawau yang dilantik oleh Kerajaan British ( Penghulu ) pada awal 1900an iaitu OKK Kee Abdullah juga anak angkat kepada seorang nelayan berbangsa Suluk Kudat bernama Ibrahim dan isteri beliau juga adalah seorang wanita Suluk Tawau bernama Jumatiah binti Ami Maidin. Selain itu, terdapat ramai pemimpin dari masyarakat Melayu keturunan Suluk di Tawau yang dilantik menjadi Ketua Anak Negeri sebagai menunjukkan membuktikan yang masyarakat Melayu Suluk Tawau adalah penduduk asal di Tawau. Antaranya ialah OKK Abu Bakar dan OKK Said Sallabi.

126 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suluk jadi Melayu? Saudara pengarang semacam cuba memelayukan orang-orang suluk di Tawau.

      Diawal kewujudan Tawau, tidak dinafikan bahawa orang-orang bajau suluk memang ramai malahan menjadi pimpinan daerah Tawau bersama-sama dengan orang-orang Cina, Tidung dll.

      Cuba selak sejarah di Tawau. Dan ketahuilah bahawa bangsa Suluk adalah sbhg drp orang-orang Sulu, dan tidak mungkin menjadi Melayu, kecualilah ibu mereka telah berkahwin dengan orang-orang Melayu, maka zuriat itu menjadilah Melayu.

      Sebahagian besar orang-orang Sulu di kepulauan Sulu tidak pernah mengiktiraf diri mereka sebagai orang-orang Filipina, malahan sbhg drp mereka sanggup berada di bawah naungan Kerajaan Malaysia berbanding bernaung dgn Kerajaan Filipina. Saudara pengarang nak tahu kenapa?

      Sebab orang-orang Sulu dikenali sebagai "Defender of Islam". Sehingga kini, sebahagian besar org-org Sulu masih lagi berjuang utk mendptkan kemerdekaan, di kepulauan Sulu itu, dan bukannya berada di bawah naungan Filipina (Penjajah).

      Mereka juga sanggup dianggap sebagai PATI di laman sendiri (Sabah) hanya kerana memperjuangkan kemerdekaan mereka, drp mereka terhina berada di bawah naungan Kerajaan Filipina.

      "Defender of Islam" adalah mercu perjuangan mereka. Mohon saudara pengarang tidak merubah sejarah bangsa Suluk menjadi Melayu. Sila baca di sini;

      http://abgbent.blogspot.com/2013/03/tentera-diraja-kesultanan-sulu-defender_2692.html

      Padam
    2. boleh bagi saya info ini ? thx

      Padam
  2. Ketahui Sejarah Perjuangan Pejuang-Pejuang Bangsa Sabah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. susah mo dpt ni sejarah....tq

      Padam
    2. crita mmg bgus...

      Padam
  3. Terima kaseh dengan kisah sejarah kaum-kaum di Sabah ni, supaya kita dapat memahami asal usul nenek moyang kita, lagipun kita boleh memahami mana satu Suluk bumiputera dan bukan bumiputera. Anak-anak saya pun berbeza-beza muka dorang sebab arwah ayahnya bersaudara dengan arwah Abu Bakar Titingan (Suluk Bumiputera campuran Scotish, Cina, Banjar) dan saya sendiri, Cocos dan Scotish.Kalau kita baca sejarah, Suluk bumiputera (Pahlawan Mat Salleh) yang menentang penjajahan British di Sabah. Walau macam mana pun, kita adalah ORANG KITA, dan kita dapat hidup aman hasil dari perjuangan nenek moyang kita.

    BalasPadam
  4. kalau betul aman,kenapa kaum suluk philipin hendak merebut tanah malaysia di sabah kawasan tanjung boleh bagi jawapan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. woi x tengok berita kah, bukan kaum suluk philipin mau tuntut sabah, tapi pengganas sulu!!!

      Padam
    2. PELIHARA KEHARMONIAN SEMUA KAUM PRIBUMI SABAH

      Oleh: Iskandar

      KOTA KINABALU; Dr Datu Mohd Akjan berkata semasa lawatan beliau ke Pejabat The New Sulu Times beliau sangat kesal dengan dakwaan beberapa pemimpin Politik yang mahu jadi Hero Sabah. Beliau mengemukakan beberapa soalan yang agak sensitive, beliau terkilan dengan apa yang tersiar di Forum Daily Ekpress baru-baru ini. Pengkiritik ini seolah-olah hanya dia saja yang ada hak di Sabah, dan mempertikai suku kaum Tausug atau Suluk dan The New Sulu Times. Dan menuduh bahawa kaum Suluk adalah Pati. Kami hanya menunggu kambing Putih ini betul-betul timbul untuk kami dakwah ke Mahkamah, dan kita buktikan siapkah Pati yang sebenar. Mungkin juga pengkritik ini buta sejarah atau pura-pura jadi buta. Kalau nak pertikai pasal soal hak kaum, kenapa kaum anda saja yang ada hak ke? Di Sabah ada beberapa etnik yang wujud termasuklah suku kaum anda. Dan dalam ordinan Jabatan Tanah pun kaum Suluk atau Tausug adalah di kelaskan sebagai kelas pertama bumiputera Sabah.

      Sejarah juga membuktikan bahawa Sabah mempunyai sejarah yang panjang malah nama Sabah adalah dipetik dari perkataan orang-orang Tausug dari sepohon pokok pisang yang bernama pisang Sabbah dan juga sejarah ini bukan direka atau dicipta ianya adalah reality.

      Anda tak usah pertikai hak suku kaum kami kerana ia amat sensitive semasa anda buat komen kami suku kaum Tausug merasa kecewa, tapi kami bukan pengecut dan dayus seperti anda. Walau macam manapun kami bersedia walau apa keadaan sekalipun. Mungkin kalau ada terjadi apa-apa di Sabah andalah orang pertama melarikan diri. Tapi kami bangsa Tausug sanggup korbankan nayawa demi untuk mempertahankan Negara ini dari ancaman luar, sejak dari zaman Kesultanan Sulu sampailah zaman Mat Salleh dan seterusnya Bapa Kemerdekaan Tun Datu Mustapha kaum kami yang menyelamatkan Sabah dari ancaman bahaya. Tapi kami tidak pernah pula mempertikai hak kaum orang lain, seperti kedayusan yang anda buat hari ini.

      Kepada kaum Tausug dinasihatkan agar jangan terpedaya dengan haustan-hasutan yang remeh temeh kekalkan keharmonian Negara ini kita anggap orang yang memberi komen ini adalah orang luar yang hanya mendabik dada yang dia sendiri tak tahu asal keturunannya. Ada kemungkinan dia cuba merampas hak bumiputera yang lain dan menafikan hak orang lain dan dia saja yang betul dan ada hak, ada kemungkinan juga dia mahu menjajah hak kaum yang lain. Saya fiki orang seperti ini terlalu sempit pemikirannya.

      Bolehkah anda membuat fikrian bagaimana untuk membangun Negara ini dan memikirkan masalah social yang berleluasa bukannya memikirkan hak orang lain yang memang ada hak, anda lagi bercakap tentang Kesultanan Sulu yang bagi anda tidak mempunyai hak di Sabah anda betul? Tapi sebelum buat komen atau mahu jadi hero tu kajilah sejarah dulu…. Barulah cakap pasal orang. Kalau ilmu setakat sejangkal 2 baik diam-diamlah sahabat….


      Untuk maklumat para pembaca yang budiman ini hanya sebagai komen saya saja bukan bertujuan untuk mengeruhkan lagi keadaan. Cuma kalau boleh janganlah menyentuh soal hak kaum.

      Padam
    3. mmg btl kata anda,org ble trima klo org suluk yg mmg dri dlu menetap d SABAH. Sekarang saya mau tnya,mcm mna dengan org suluk@PILAK yg jual rokok d kaki lima tu??? tu pn pribumi ka??? jgn hnya bgsa dan keturanan dia SULUK anda m`iktiraf dia sebagai PRIBUMI. Saya bkan menolak status bangsa suluk sebagai pribumi sabah,tp sya nda stju klo ada pihak yang menafikan yang bangsa suluk segelitir`y PATI(PENDATANG ASING TANPA IZIN). Jgn menafikan dan jgn menolak jika ada Org suluk yg di dakwa PATI. Saya org dusun,SUANG LOTUD. Saya mnta maaf klo ada salah silap tau terkasar bahasa.
      Dan saya juga nda setuju Klo org kata sluk tu melayu,sbb xda MELAYU d SABAH ne. SABAH 4 SABAHAN.

      Padam
    4. "jgn hnya bgsa dan keturanan dia SULUK anda m`iktiraf dia sebagai PRIBUMI"... ini yg ko cakap.. klu sya ckp "jgn hnya bgsa dan keturanan dia SULUK anda m`iktiraf dia sebagai PATI" bleh??

      "Saya bkan menolak status bangsa suluk sebagai pribumi sabah,tp sya nda stju klo ada pihak yang menafikan yang bangsa suluk segelitir`y PATI(PENDATANG ASING TANPA IZIN)." ini ko cakap.. ada perkataan "SEGELINTIR".. betul ka itu ko maksudkan? ko tau jugak kan segelintir jak pulak.. hmmm.. Tidak di nafikan, mmg ada bangsa suluk ni yang pendatang.. saya sendiri pun yang berbangsa suluk ni tidak berapa selesa dengan aktiviti dorang dorg ni.. Tapi gelaran "PILAK" tu mcm menunjukkan bangsa SULUK tu kesemuanya.. Kenapa tidak gunakan nama umum "PATI" untuk menggelar mereka2 ini?? kenapa mesti PILAK?? tu salah satu perkataan yang digunakan oleh kaum yang bukan SULUK sahaja.. Hatta BAJAU UBIAN pun ada perkataan tu yang membawa maksud "DUIT".. Klu PATI cakap PATI.. Sya terasa dengan kaum kamu yang selalu menggunakan perkataan PILAK tu.. Yang baru setahun jagung pun pandai suda ckp PILAK tu pendatang.. Kadang2 kita kena jaga sensitiviti sesuatu kaum tu.. Barula nampak mcm org yang berpengetahuan.. orang yang bertamadun.. orang yang tau hormat..

      Padam
    5. Saya orang kadazan mau juga komen ni, baru2 ni sy ada tanya students sy ada pg fun fair yg d jalan sulaman tu, derang jawab MALAS KAMI MO P SANA BANYAK PILAK..sy kasi ingat students sy lah kalau gelar orang pilak maksudnya kamu racist, sy sokong lah komen orang suluk atas sy ni mmg nda patut kita guna term pilak tu sebab kita macam generalise semua suluk tu pilak pendatang. Kita marah jugakan kalau orang bilang orang kadazan duzun semua pemalas tau moginum ja? Bangsa keturunan ni topik sensitif bah jgn sampai kita sabahan brgaduh sesama sabahan. Saya ni kahwin sama orang bugis yg mak bapa dia mmg lama sudah di sabah tapi kadang2 bila masa keluarga sy atau cikgu2 brcerita dan mgumpat pasal orang2 bugis yg berjaya tanpa disangka...sy pun rasa trhina juga ni bila derang sebut "bugis2"...keluarga sy pun gitulah sedap suda mgejek orang bugis sekali saya kasi ingat yg biarpun laki sy bugis tapi si bugis tu jugalah yg kasi pinjam duit kalau derang tdesak, kasi belanja derang bawa pg melancong NAH BARU KOTOU TERDIAM TERUS NDA BERANI SUDA MGUMPAT DEPAN SY. SEKIAN p/s SAY NO TO RACIST SEBAB MATI NANTI MALAIKAT TIDAK TANYA SIAPA PILAK SIAPA BUKAN PILAK

      Padam
  5. ini semua permainan politik negara, hakikatnya, org kita aman je. tu nya perang saraf. lg dasyat dr perang sbnr. so jg2 dgn info y kamu dgr n baca.

    BalasPadam
  6. info yg sangat berguna.moga semuanya menjadi jelas....

    BalasPadam
  7. Diharapkan org suluk Sabah yg sdh lama tinggal tinggal di bumi sabah ini tidak sama sekali menyokong tuntutan sultan sulu Filipina. Mmg agak susah jg membezakan suluk sabah dengan suluk filipin di beberapa kawasan sprt sandakan, kudat, & LD ini kerana mereka masih bercakap dalam bahasa yg sama dan masih mengamalkan adat tradisi yg sama, lebih-lebih lagi org suluk dari filipina yg sentiasa keluar masuk sesuka hati ke negeri ini kerana mereka mempunyai pertalian keluarga dengan suluk sabah...

    BalasPadam
  8. saya tabik' dengan keturunan suluk di bumi sabah ini yang datang dari generasi ratusan tahun yang lalu, tapi.... bagaimana dengan status org suluk yg datang dua atau tiga hari yang lalu? sebulan atau dua bulan yang lalu? setahun atau tiga tahun yang lalu, ..? Mereka ini sentaisa datang dan pulang ke tempat asal, ini kerana mereka mengakui punya ramai saudara mara di negeri ini.......keadaan ini juga telah banyak membawa masalah sosial dinegeri ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. dorang juga lebih mesra dipanggil sebagai pilak.

      Padam
    2. pilak 2 lau nk tau.hnya d gunakn oleh masyarak suluk ntuk mta wang shaja.mne ade suluk bngsa pilak atau orng pilak.pilak brmksud sprt ringgit.hnya ntk mtawang shaje.

      Padam
  9. Dalam sejarah pun dah diterangkan Sabah pada awalnya milik Brunei dan sebagai hadiah diberikan pada Raja Sulu...knapa mesti mau mengatakan org Sulu di pantai timur itu PENDUDUK ASAL DI SABAH... penduduk pemastautin terlama dan menjadi masyarakat Melayu Suluk adalah lebih sesuai didengar.(Bukannya PENDUDUK ASAL)..cari kebenarannya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. de xde orng brunei kat sabah.jd suluk la yg d katakn trawal.hbis suluk yg msuk mnantang pnjejah,habis nk pnggil cpe yg trawl kat sabah orng hutan?orng suluk 2 memang ttap suluk selama lamaY.bap e2 nma bngsa dia..orng2 suluk yg da jd warga negara kat sabah 2 yg de x mngaku suluk sbalikY melayu.adalh suluk2 yg lupa daratan,bgai kacang lupakn kulitY.suluk walupn brjuta thun kat sabah atau mlaysia,nmun ttap suluk jga.e2 adalh darah kturunan dia.tp mngkin jga ank2 baru ni de x d bgtahu oleh orng2 tua mreka tntang asal usul mreka bap ckap mreka bngsa melayu.krna lau suluk asyik asyik orng kta jahat.smpai mreka n pupuskn darah kturunan mreka.ada anak2 yg x d ajar ckap suluk,smata mta supaya x trsngkut lg ngan nma suluk.sbap e2 la rkyat melayu jd rmai.dkat sbah kbnyakan brkturunan suluk.smananjung mlaysia kbnyakanY brkturunan indonesia.tp de jd melayu bap de x atu asal usul mreka.smpai kutuk darah kturunan mreka,krna mreka ngat mreka adalh btul2 asli melayu..jd kpda ank2 muda.jan asyik enjoy je.tnyalh ibu bapa atu kluarga yg de tua asal usul klian.supya x kutuk bngsa n hina darah sndiri..

      Padam
    2. kau silap masih lagi ramai orang keturunan brunei ni di sabah. area beaufort,sipitang, labuan, membakut ,papar.. keturunan indonesia nda wujud sebab yang lebih jelas keturunan jawa,melayu dan bugis. orang-orang indonesia tu sendiri ada yang berketurunan melayu. pada asalnya sabah itu adalah milik kesultanan brunei. bukan kesultanan sulu.. bagi kenyataan kau org suluk yang nda mau mengaku bangsa suluk itu bukannya semua. di tempat aku, bangsa suluk hidup aman dengan bangsa lain. dan dorang tidak di melayukan.. mereka hanya bertutur dalam bahsa melayu. dan ingat wlaupun orang itu berbangsa apa sekalipun, selagi orang tu adalah warganegara malaysia yang sah , orang itu hendakalah praktikkan rukun negara. 2.kesetiaan kpd raja dan negara. ko cakap jgn lupa keturunan dan asal usul kn.. tp knpa ko punya ayat ada prkataan (je,xde), ko yang lupa sendiri kau asal usul mana. itupun kalau kau urang sabah lah.. aku rasa kau suluk ni. jadi kenapa? ok saja bah..

      Padam
  10. mak aku keturunan suluk,bapak aku keturunan bajau,aku bangga jd org sabah..even aku dah menetap di semenanjung,tp aku ttp bangga dgn asal usul aku..org sulu yg dtg gi lahad datu tu sbnarnya permainan politik..pru dh nk dekat lah,ingat org bodoh ke?how come they pass with carrying weapon??u got to be kidding me..so,jgn terpedaya,tu semua politik..

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum...

    Marilah kita bersatu atas ISLAM.... suluk ka, melayu ka, cina ka, pinoy ka, yahudi ka.....semuanya milik ALLLAH SWT!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf ya saudara..koe mcm da melencong skit nie..Yahudi??...cua koe terangkn sal bangsa nie,,..

      Padam
    2. racist juga ko ni

      Padam
    3. Jangan lupa ada juga yahudi yg menentang zionis yahudi dan ada yahudi yg diberi hidayah islam, betul la dia cakap tu SEMUANYA MILIK ALLAH SWT,

      Padam
  12. yang pastinya masih tetap tidak bersetuju kaum suluk penduduk asal sabah. mereka bukan kaum bumiputera. sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe la.ko sorng je la bumi putra.ambi la sabah tu ko punya...

      Padam
  13. Sejak bila Sabah ada Melayu
    Time sy study dulu.. cigu sy org semenanjung ckp..
    "Malaysia ja terhegeh-hegeh cop indon, pilipin, sulawesi n kawasan yg sekitar dengannya kononlah KEPULAUAN MELAYU"
    Sebenarnya isitilah Kepulauan Melayu tidak diiktiraf langsung oleh negara luar.. hehe .. Pendidikan di Malaysia pun kena politik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah tu orang semenanjung cakap. Asal Islam mesti Melayu.

      Padam
    2. kononY islam paling kuat agama melayu.lau ikut cakap mereka smua islam slain arab smuaY melayu..

      Padam
    3. apa konok kta paggl org brunei? melayu la, melayu suku brunei, melayu suku suluk, lain la dusun dgr bahasa ja lain, baju tu org laut dari johor, mereka pun melayu.

      Padam
  14. ^agree. Aku pn xtau la knapa boleh pulak Suluk dijadikan Melayu Suluk, Banjar jadi Melayu Banjar, Tidung jadi Melayu Tidung, etc. Kalau Suluk tu Suluk la, Tidung tidung Banjar banjar, xpayahla mau ditambah Melayu pulak.
    Lgpun, Sabah xda melayu la, yg ada pun mmg Melayu yg dari semenanjung, tggl di Sabah, kerja di sabah, kawin org sabah,etc..x ada yg memang Melayu Sabah

    p/s: aku org Suluk, wpun skrg ni certain org Suluk tgh buat kacau, aku tetap org Suluk, bukan Melayu Suluk

    BalasPadam
    Balasan
    1. mamang kau la saudara yang aq nanti-2..hehehe suluk tetap suluk..walau apa pon yang terjdi darah suluk xkn hilang dalam diri ini..
      p/s: aq jua orang suluk

      Padam
    2. btul 2.sy skong ckap awk.jan jd kcang lupakn kulitY.kta hrus brbangga n brsyukur ngan bngsa kta sndiri.krna stiap bngsa ada klbihanY trsndiri.ape yg nk d bnggakn sngt nk jd mlayu ni..lau dri segi ilmu pngetahuan pelajaran.lagi pintar philipin ngan indonesia.lau p luar ngara.sy rsa lbih trkenal orng2 philipin n indonesia.cma ngara je malaysia yg trkenal sluruh ngara.nmun melayu x jga d bnggakn oleh sluruh dunia.mrka cma trkenal d sblik nma negara malaysia..xde istemewahpn..

      Padam
    3. orang suluk digelar melayu sejak dlu kala lg oleh org barat, budaya dan bahasa suluk hampir dgn org melayu d smnjng, tiada masalah pun suluk jd melayu.

      Padam
  15. suluk puki babi

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan kau mcm pukimak

      Padam
    2. kurang ajar punya orang,berani kau cakap begitu. ini mesti bangsa2 yang penakut ini becakap begini. buduh,x skola.

      Padam
    3. awk ni mngkin kluar dri batang pokok atau btang pisang,lau awk d lahirkn oleh sorng mnusia yg brgelar ibu.awk x le sbut pasal suluk puki babai.mlah d cmpur g ngan babi,haram.lg 1.jka ko hina ibu2 suluk mcm jga ko hina ibu wak sndiri.krna kmaluan ibu awk ngan ibu suluk sme je.hormat skit ciptaan allah SWT.cara awk d lahirkn sme je ngan suluk,d mne awk kluar d c2 jga suluk kluar.kcuali la awk kluar dri batng pokok atau btang pisang.ngat lau awk rkyat mlaysia.budi bahasa budaya kita,jan lupa.

      Padam
  16. lu APA HAL plak tetiba mencarut?? Pada aku.. Itu semua adalah sejarah... sabah dah jadi hak Malaysia.. PERIOD!!! selama ni takder masalah... so tak perlulah sultan suluk nak tiba2 kecoh datang sini buat kacau... kalau nak duduk sini.. bincang baek2 ngan gomen.. ini tak.. korang tembak polis Malaysia... tak patut tu sedara... Sekarang nasik dah jadi bubur... Nasib korang lah... apapun aku doakan benda2 dan huru hara ni tak berpanjangan... Berundurlah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin...

      Padam
    2. kadazanDUSUNdogok? aii kamurang yang suri soripal sia kan? weii sabah tu bukan dusun kadazan punya palui,bukan dusun yg merdekakan sabah ne,kmu cukup senang sudah datang dari taiwan senang jd bumiputera sabah ne,tp apa yg kmu majukan ya? aq tertanya plak yg aq nampak xda pun hasil2 dari org kadazan dusun ne d sabah.. cuba kaji balik sendiri yek..

      Padam
    3. Sekurang kurangnya kami datang di Sabah kami x jual syabu.

      Padam
  17. Aku setuju dgn kau bab sejarah tu. BETUL!!! Sabah dh jadi hak MALAYSIA, itu telahpun menjadi satu lipatan sejarah!! Eddie... Apapun sama2Lh kita brdoa.

    Bersama2 lah kita, amin.

    BalasPadam
  18. ya alllah lindungi la malaysia daripada musibah sama ada yang nampak atau tidak...Hanya kepada Mu kami memohon.lindungilah kami Ya Allah

    BalasPadam
  19. Tak kira apapun tuntuntan, negeri Sabah ialah negeri dalam Malaysia yang merdeka dan berdaulat.milik orang asal Sabah.Siapa pun dialu-alukan dtg hanya utk mencari rezeki yg penting jgn buat kacau spt merogol, merompak, membuang sampah, kasar dgn org asal Sabah dll.Syukur2 lah kamu dpt makan di Sabah.Jgn berlagak pula mau merampas.Kami KDM mahu aman damai dan kemajuan bukan huru hara.Kalau kamu pintar mesti kepulauan sulu pun maju tak payah rakyat kamu jadi pelarian di Sabah.So KDM terus maju dan makmur di Sabah tanahair tercinta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahhh senang ckp lu balik tanya datuk nenek moyang asal mana dulu okay

      Padam
  20. Kepada:Tanpa Nama5 Mac 2013 1:01 PG

    nasib sy tidak tau sapa kamu..klu tidak saya pancung kepala kau..tidak beradab langsung!

    BalasPadam
  21. Pilak mmg ba..sdh bgs kena srh masuk cuma2 skg mo ambil tanah org. Bikin semak ja

    BalasPadam
  22. Yg sedihnya... org Suluk dan bajau di Sabah nie jg yg kc tapuk penceroboh ini... siap kc tumpang di rumah ~ saudara la katakan ~ dan di surau ~ seagama la katakan ~ Lupa sdh bumi Sabah Tanah Airku... Lupa sdh org seagama yg tempatan... Lupa sdh kemakmuran selama ini dpt atas negeri sbh.. Klu sulu dpt Timur Sabah, korang dpt apa? Tanam sayur pun akan kan kebas mcm tu sj... Apalg klu bniaga ~ gaduh memanjang la sj kamu nti.. Dn bila penceroboh ini buka tembakan, yg turut jd mangsa pn suluk dan bajau di sabah jg... Ai antah la kamu... lalang...

    BalasPadam
  23. suluk la... bajau la... baca nih dulu...
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Suluk_Tawau
    https://www.facebook.com/notes/helmi-effendy/rumpun-melayu-dan-pribumi-sabah-sarawak/288291507890575

    BalasPadam
  24. Buat perkongsian Ilmu mengenai Assobiyah~


    Hadith tersebut adalah seperti berikut:حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا زياد بن الربيع اليحمدي عن عباد بن كثير الشامي عن امرأة منهم يقال لها فسيلة قالت سمعت أبي يقول سألت النبي صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله أمن العصبية أن يحب الرجل قومه قال لا ولكن من العصبية أن يعين الرجل قومه على الظلمSeorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadith) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya? Jawab Baginda s.a.w.: Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman.(hadith riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya)


    Maka, berdasarkan hadith ini, cintakan bangsa sendiri tidak salah kerana ianya sebahagian daripada fitrah manusia. Tetapi, melampau dalam mencintai bangsa sendiri adalah kesalahan, sebagaimana juga melampau dalam mencintai diri sendiri dan keluarga dan sebagainya.Melampau dalam mencintai sesuatu dalam Islam adalah suatu yang tercela sebagaimana sikap ashobiyyah itu sendiri iaitulah: menolong bangsa sendiri dalam kezaliman. Maka, sikap membela kezaliman yang dilakukan oleh mana-mana orang yang sebangsa dengan kita atas dasar “sebangsa” itulah pada hakikatnya suatu ashobiyyah yang dicela dalam Islam.Hakikatnya, membantu siapa sahaja ke arah kezaliman adalah suatu kecelaan, termasuklah membantu ahli keluarga sendiri dalam melakukan kezaliman.

    BalasPadam
  25. kenapa blog2 berlain pendapat, kalau aku cek semua blog berkaitan sabah semua nya berbeza. dan palawan nya juga berbeza. dan tidak mengatakan satu palawan saja.. terima kasih

    BalasPadam
  26. paling manang18 Mac 2013 1:11 PG

    sya bnyak kwan sama org suluk dan bajau..
    sya orang dusun tpi sya tngok diorg smua tda beza
    sma sya manusia juga pon..baik lgitu..
    (peace malaysia)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini komen yang terbaik membina dan menegakkan perpaduan.

      Padam
  27. Asal usul kaum2 semua xbesalah.. yg besalah tu adalah pencaroboh itu.. faham.. malaysia cinta keaman...

    BalasPadam
  28. Panjang perjalanan baca komen. Tpi msi ade yg tak phm. Blog nie pon sme kat sbah mane ade malyu. Kat sbh berbilang kaum dan bersatu hati tak pernah ingkar dgn janji setia kepada kerajaan umno. Berbza dgn ape yg berlaku kt kl memalukan kaum sndiri membuat himpunan bersih. Rata2 malayu yg membuat himpunan.. sbb politik mereka sgup abaikan pemerintah bansa sndiri demi kepentingan dri yg akhirnya mkn dri sndiri. Soal penceroboh itu bukan kemahuan org sbh mahupon bangsa suluk. Jika benar org suluk mahu menuntut sbh mengapa 200 org jew yg dtg menceroboh bukan semua bangsa suluk. Sbbkan politik
    org dlm mlaysia sndiri yg membyr wang kepda penceroboh.... org sbh semua sama rata tak kira kaum agama sentiasa menuju jln keamanan... namun pencerobohan tak dpt d elakkan. Mungkin pengganas itu sulu tapi agama islam dn kite pon islam..... jgn lew kamu menghina kaum sulu yg dh beratus thn wjud di sbah...

    BalasPadam
  29. Tak kera apa bangsa duduk di sabah ke semenanjung ke.yg penting aman dan hormat. Kaum dan jangan buat kacau.tak kera apa bangsa kita orang islam bersatu menjaga keamanan negara yang berdaulat.kalau bangsa asing buat kacau kita harus hapuskan.ok semua tq..

    BalasPadam
  30. Bersatulah bangsa melayu yang berugama islam

    BalasPadam
  31. Baru aku tahu d sabah ada melayu. Kawan bugis aku ddulu berabis ketawakan kawan dia mengaku Malayu. Katanya d tawau xda Malay . Tq information ni

    BalasPadam
  32. ,menipu saja ni artikel,,,, jangan pura2 la kamu asal sulu la,,,,pilak la tda perlu mngaku mlyu,,,,,,, semua orang original sabah tahu la,,,, kamu asal sulu,,,,jangan la minta lebih...... bersyukur la dapat cari makan d sabah ni,,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. apa yang diminta lebih!!! kamu jngan pikir, kau berkekalan di dunia ini.

      Padam
  33. fakta yang tak betul.. banyakkan buat research dulu baru menulis . tak pernah2 ada melayu suluk.

    BalasPadam
  34. Atuk saya keturunan suluk sudah tinggal sebelum british & jepun ke Tanah melayu..sama2 perjuangkan tanah melayu..bagaimana pulak org cina & India?..takda plak org nak sibuk2..lu fikirlah sndiri..

    BalasPadam
  35. British dari kalangan mereka yang berketurunan Suluk Sabah iaitu Datu Tating di Pulau Balambangan pada tahun 1773, Datu Baginda Putih di Sandakan pada tahun 1879 dan Datu Kedunding pada tahun 1879 di Tungku.

    1. Datu Tating Suluk Sabah ? Bro, Ko biar betul.
    2. Datu Kedunding/Karunding bukan Suluk Tungku tapi IRANUN Tungku Bro.

    SEJARAH tetap Sejarah. Tidak baik diubah-ubah KETULINANNYA sekadar mengambarkan KEHEBATAN sebelah pihak. TQ.

    BalasPadam
  36. Ada fakta yg tepat dan ada banyak juga fakta yang aku rasa kurang tepat.. mereka mengamalkan budaya melayu dan tidak tahu langsung betutur menggunakan basaha suluk tu mmng tidak tepat.. kalau admin maksudkan golongan kelas atasan seperti dato dato bagai itu mngkinlah..tapi aku tak rasa begitu..

    Masyarakat suluk di Sabah masih bertutur menggunakan bahasa ibunda mereka dan mngamlkan kebudayaan tersendiri..jelas dpt dilihat di majlis kahwin, dan kenduri akikah dll..mereka masih mengekalkan identity tersendiri..kebudayaan yang dibawa daripada sulu..

    Lagi satu, kebanyakan suluk yang ada di sabah pun masih berhubungan dengan keluarga mereka yg berada di filipina..

    Aku tahu sebab aku duduk di dalam kelompok masyarakat berbilang bagsa termasuk suluk di Lahad Datu.. thanks..

    abu
    www.ashgive.com

    BalasPadam
  37. Terdapat kecelaruan fakta pada artikel ini. Terkilan dengan sub-topik "Suluk Tawau bukan Tausug". Anda sekalian yang berminat mungkin perlu hadir ke sebuah program pencerahan mengenai masyarakat Suluk yang sebenar yang akan berlangsung pada bulan April ini di sebuah hotel di Tawau. Akan disampaikan oleh penyelidik dan penulis sejarah Sulu yang bergelar professor.

    Sebarang pertanyaan, sila SMS -----> PEACE Info ke 013-552 7744. Pihak penganjur akan menghubungi anda semula.

    BalasPadam
  38. Bodo... bila masa ada "Melayu" kat Sabah nie..
    Melayu kat Sabah = Bangla kat Semenanjung..
    Tak pernah ada Melayu Sabah

    BalasPadam
  39. ada kbenarannya apa yg dikatakn olh kekawan d ats..x perlu ada melayu di sabah mmg suluk adalah bangsa yg tlah lama di sabah x perlu ada perkataan melayu sebab di sabah mana ada bangsa melayu..amat hairanlah mgpa boleh timbul orang melayu di sabah, memang kt ckp melayu di sabah tp kt sendiri tau kn melayu kt n semenanjung mmg x sama walaupun hakikatnya adalah kt dsabah ckp melayu..so mgpa perlu ada bangsa melayu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita tgk kajian siapa, org putih dtg sabah tgk org suluk adalah Etnik melayu, org suluk ckp lbh krg melayu sama seperti loghat2 melayu lain seperti terenganu kelantan, tiada masalah mereka jd melayu budaya dn bahasa yg sama.

      Padam
  40. mana melayu yg betul Ada ka @ takde klu nak tw tunguh jam 8 mlm dgr berita hahahahahaha. soal melayu sabah n semenanjung ni sabah bumiputera sabah la melayu melayu semenanjungla.cuma kita satu bendera satu bahasa

    BalasPadam
  41. bro, slma ni tak pernh pun kedegaran kewujudn msyrakat melayu sabah d negri sabah.melayu brunei pernhlah..klu d sarawak mmg ada masyart melayuy sarawk tp kat sabah ni different skit..sepa pun kita tak kira dusun,bajau,murut,rungus suluk,jawa dll semuanya bergelr bumiputra sabah kcuali cina dan india sbb mreka golongn imigran..klu dudun dusun lah, suluk suluk lah jawa, jawa lah tah pyh tmbh mlayu.. apa2 pun dari kita saja bai tu.

    BalasPadam
  42. Aku sokong..1borneo..klau dh nma lain,jgn dtmbah melayu..apalh diorang ni..im the borneo guy..sabahan 4 ever..

    BalasPadam
  43. Sy sebenarnya hendak ketawa bila orang cuba menyamakan suluk dengan melayu sebab secara linguisticnya suluk itu bukan melayu cuma terpengaruh dengan bahasa dan budaya melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq juga setuju. Aq heran kenapa orang mengatakan jawa, bugis, bahkan suluk sebagai melayu. Ini tak ilmiah. Aq belajar d yogyakarta n bertemu dengan orang jawa, dayak, sunda, batak. Tak ada satu pun dari mereka yang mengaku sebagai melayu. Demikian juga banjar, mereka ini pada mulanya berketurunan dayak tapi setelah menganut Islam mereka mulai mengaku sbgi melayu. Juga bisaya disebut suku melayu tp jikalau dicermati bahasa bisaya itu mirip dengan murut dan dusun. Suku ini kemudian dimasukkan dalam rumpun kadazandusun kerana budaya n bahasa mirip dengan kadazandusun.

      Padam
    2. penjajah barat yg dtg ke sini, tahu mereka adalah melayu, bahasa suluk jgk hmpir dgn bahasa melayu, budaya mereka jgk hampir, sy org suluk sy tahulah

      Padam
  44. Sabah pada awalnya milik Brunei dan kemudiannya diberikan pada Raja Sulu sebagai hadiah.
    Kalau nak cari org keturunan brunei di Sabah, pergi la bahagian Barat Sabah di Sipitang,Weston,Beaufort,Labuan,Membakut,Kimanis dan Papar. Konpem boleh scan dorg ni dengan cara percakapan yg berbeza dgn suku kaum sabah yg lain.Then, kalau nak cari majoriti kaum suluk, dorg ni berada kat bahagian Timur Sabah. Dan tak perlu ambil kelas geografi pun bole teka kat mana kedudukan negara Brunei dan Filipina berdasarkan cara pemilihan penempatan oleh kedua2 kaum ni masa zaman penghijrahan mrk dulu. So pada saya yg paling asal ada kat Sabah ni tu yg kat tengah2 Sabah sekitar gunung Kinabalu. Kiut miut putih memutih orgnya.
    Lastly, saya rasa kalau isu me'Melayu'kan kaum2 di Sabah ni berterusan, punahlah salahsilah asal suku kaum ni semua. Pengalaman saya dulu masa isi borang apa entah tak ingat, ada bahagian bangsa perlu diisi. Melayu, Cina,India,Kadazandusun dll, yg tak ade bangsa brunei. So saya tnya la officer tu nak tik kat mana, dia jawab tik je kat Melayu. Saya pun "owh ba okay". Tapi masa tu pentadbiran masih noob lagi sbb takde option "lain-lain". Yang paling teruk dulu ada yg tak tau tentang bangsa brunei di Sabah. Bila bagitau saya berbangsa Brunei mrk boleh kata "hah, apa itu?".Huhu~
    Ayah saya asal Weston ibu asal Sipitang berhijrah ke Kota Kinabalu dan saya ada bestfriend org Sandakan bangsa Suluk. Orgnya baik je, budi bahasa mengalahkan
    you know who.
    Yang sedihnya skrg ni di Sabah, terlalu bnyk golongan2 yg Suluk tapi bukan berasal dari Sabah, suka hati je menetap di Sabah. Aku yg keturunan Brunei ni pun tak boleh sukahati mnta kewarganegaraan Brunei. Yg mrk ni dtg Sabah boleh pulak di bagi IC. Corruption everywhere! Nice play government.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebahagian sabah milik sultan sulu, kenapa pula org sulu tidak layak mendapat ic d sini?kita bayar tiap2 tahun kepada kesultanan sulu sebagai tanda hormat perjanjian yg british buat.

      Padam
  45. Sabah tetap Sabah. Bangsa orang asal di Sabah seperti KDM, Bisaya, Suluk, Bajau, Brunei, Orang sungei, Idahan, Tidung, Cocos, Kedayan perlu mengekalkan identiti bangsa masing-masing untuk selama-lamanya. Di Sabah memang tiada Melayu. Jangan samakan Kita dengan orang semenanjung. Mereka ada identiti bangsa mereka sendiri dan begitulah juga kita di Sabah. Saya yakin semua bangsa orang asal Sabah berbangga dengan identiti bangsa mereka sendiri. Kita orang asal Sabah tak kira Islam atau Kristian mesti memelihara identiti bangsa kita dan berbangga dengannya.

    BalasPadam
  46. sejak bila pulak ada melayu sabah pada tahun 1773 dan 1879 dn 1905 dn 1912 1937 1953 1962 1963 semu itu tepu tak boleh nak percaya ni semua kata2 orang melayu la ni nak huba sejarah sabah nak masuk kan nama bangsa merika ke dalam sejarah sabah itu mustahil sbb melayu mudah lupa cuba kamu kaji dulu asal orang melayu dari mana apa maksud melayu @ org melayu ok ni sya nak terang kan sikit maksud bangsa tausug @ suluk? Tau brmaksud orang sug pulak brmaksud harus seperti harus air atau ombak sug pulak asal nya sulug apa bila dibuang L menjadi sug itu lah maksud tausug
    dan suluk pulak asal nya sulug menjadi suluk merika tak menggunakan G merika biasa menyabut K sbb tu tausug dan suluk sama sahaja bahasanya

    cubak kita tengok dalam map peta dunia @ borneo dan suluse nama2 tempat tersebut pasti ada nama2 sama dengan nama tausug dan suluk dan disitu lah datang nya nama bangsa mereka so jangan la kita cuba nak hubah sejarah sabah sbb sejarah sabah ada pada nama bangsa dan rakyat nya yang ada di negeri sabah itu

    jangan salah faham lahad datuk brmaksud negeri datuk @ kampung datuk @ tempat datuk bukan nya tempat persinggahan datuk

    ni saudara dan saudari melayu sudah lupa bukan lagi mudah lupa memang suda lupa erti kata orang melayu seperti tau sug brmaksud orang sulu dan orang melayu brmaksud orang jahu itu lah maksud melayu dalam bahasa suluk@tausug melayu brmaksud jahu

    cuba kita buka sejarah china ya itu raja china che ho mengapa orang china dan india ada di malaysia??

    BalasPadam
  47. Suluk filipina n bajau filipina suruh antar pulang nt jd filipina sabah nt.

    BalasPadam
  48. surat beranak aku tulis melayu?itu JPN sabah yang keluar.Datuk aku cina +suluk,arwah nenek aku keturunan KEE...Tapi kami bertutur menggunakan bahasa melayu dan hidup ikut amalan org melayu.Persatuan Kemasyarakatan Melayu Tawau wujud sebelum negara malaysia dibentuk.so apa cerita tu?mmg masyarakat melayu tawau telah lama wujud.Kena faham istilah melayu..Melayu maksudnya seseorang yang bertutur dalam bahasa melayu dan mengamalkan cara hidup melayu...Melayu ini general...klu suluk tapi ndak tau mau ckp suluk apa cerita?

    BalasPadam
  49. mcm saudara kita di semenanjung..dorang semua mengaku melayu biarpun asal keturunan mereka bercampur2.Mcm PM kita berketurunan bugis,TPM berketurunan jawa.Hidup harmoni sebagai orang melayu.Mereka bertutur dalam bahasa melayu dan mengamalkan cara hidup orang melayu.Aku rasa PM tak reti nak cakap bugis,gitu juga TPM kita..tak reti ckp jawa.Dengan menjadi bangsa melayu lah semua suku kaum yang beragama islam dapat bersatu...mcm aku datuk aku berketurunan cina,tapi aku tak reti mau ckp cina.So hakikatnay melayu memang wujud di sabah.Inilah kenyataan,sila datang tawau klu nak jumpa melayu sabah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq pun dari Tawau, Suluk Tawau, Bapa Suluk emak cina,Bapakku berusia 73 tahun lahir di Tawau, nenek lahir di Sndakan 115 tahun yang lalu, tapi aku tak mngaku Melayu, anda sebenarnya malu untuk mengaku ada keturunan suluk. Mau buat macam mana sudah memang pantai Timur Sabah ni tempat penempatan Masyarakat Sulu sejak abad ke 9 lagi, sebelum sempadan Borneo dibahagikan oleh penjajah Eropah. Biar masyarakat suluk berada dalam zon tidak selesa seperti sekarang ni, biar diorang berusaha untuk memajukan diri dari segi pendidikan, ekonomi dan politik. Lihatlah kaum Bugis, mereka sangat berjaya pada era ini dalam pelbagai bidang, sebeb mereka kerja keras dan sedar diri yang mereka itu perantau serta berada dalam zon tidak selesa.

      Padam
  50. Menurut kajian dan pemahaman saya.... .

    Satu bangsa tu adalah satu 'entiti' dan 'identiti' yg di dasarkan oleh kaum yg menjadikan identiti se suatu bangsa.

    Contohnya spt. bangsa Britain/British, terdiri dari 'kaum' Welsh, Irish, Scottish dan English...tapi mereka adalah sebagai satu identiti bangsa di kenali sbg British,

    Begitu juga bagi bangsa Cina...mereka terdiri dari berbagai suku kaum spt Han, Chin , Chow, Lim , Ting, Tong dsbnya, tp mereka semua adalah beridentitikan bangsa China,

    India pun sama begitu juga lain2 bangsa.seperti Arab, American apa saja bangsa pun di dasarkan dgn kaum utk membentuk identiti bangsa.

    Begitu juga 'bangsa' MELAYU adalah sebagai 'race' yg terdiri dari berbagai ethnic...contoh org Champa, etnik melayu di Vietnam, di Sri Lanka, Taiwan, Polynesia, Maori, Thailand/org Pattani, Filipinos, Indonesia, Brunei, Singapura begitu juga sub etnik di Semenanjung Tanah Melayu spt org Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak ,Kedah, Minang , Bugis, Jawa, Mendiling, dll adalah di golongkan sebagai kaum yg membentuk identiti Race/bangsa Melayu..org Kelantan sgt bangga jd org Kelantan dan sgt kuat jati diri dgn loghat tersendiri wlu pun spi di Amerika...tp mereka akan katakan mereka Melayu bila di tanya...sub etnik Kelantan tp identiti bangsa adalah Melayu....itu sbg contoh...klu tak blh faham juga tak pe lah...

    Ada seorg. professor Korea/semasa muktamar Majlis Professor..beliau bercakap bahasa melayu dgn fasih dan nyatakan sepatutnya bangsa Melayu syg kpd bahasa Melayu yg merupakan bahasa pertuturan ke 4 terbesar di dunia...barulah slps tu lain2 prof. nak ckp Melayu tergagap2 pun ada...
    ..
    Juga kata seorg prof. bahasa Melayu dari Rusia...org Melayu patut bersyukur kerana mempunyai bahasa terindah di dunia...mana ada bahasa lain yg mempunyai gurindam, syair, selampit, pantun, seloka, madah,...hanya lah ada pada orang Melayu...

    Org lain mengkagumi kita tp kita asyik dok berkelahi ttg perkara remeh temeh yg kita sendiri tak faham....maaf klu terkasar, bkn niat pun...

    Mengikut perlembagaan Malaysia mmg la nak jadi Melayu mesti Islam...dan menjadikan Melayu tu satu bangsa yg boleh di create bkn spt bangsa2 lain...semua org boleh jd Melayu dgn menepati syarat2 dlm perlembagaan...tp bkn ini yg nak di perjelaskan..

    Bangsa/Rumpun Melayu di luar Malaysia tidak semesti mengikut constitution kita tp mereka masih tergolong dlm kelompok Melayu walau berlainan adat, budaya dan ugama...Melayu dlm perspektif universal sebagai satu identiti bangsa....contoh terbaik the Malay Cape di Afrika Selatan...kaum berbeza tp sbg satu identiti bangsa adalah Melayu secara universalnya.

    Penjajah suka sgt memecahkan bangsa kpd kaum utk senang di perintah atas dasar divide and rule...satu2 kaum mungkin ada 2 juta penduduk jd senanglah utk di tadbir kerana sudah lemah tp sekiranya satu bangsa ada 300 juta rakyat bkn senang nak perintah.

    Suku kaum Cina berterabur dlm kelompok kecil, senang sgt la nak tadbir tp bila ckp satu identiti bangsa China 2 billion penduduk,...org jd gerun...Amerika yg hebat tu pun kepala pening memikirkan...

    Jadi tak salah nak jadi org Suluk yg nak banggakan kaumnya...tu yg patutnya tp di luar perspektif kaum itu jgn lah kita menidakkan kewujudan identiti bangsa itu sendiri...patut kita bangga jd satu identiti bangsa yg kuat dan bersatu....

    Jadi lihatlah erti 'bangsa' dlm persrektif yg besar dan menyeluruh.
    Bertelagah soal benda yg remeh boleh melemahkan dan org akan ambil kesempatan atas kesempitan dan kesilapan yg di adakan sendiri tanpa memikir kesan yg panjang...

    Maaf saya bukan org pandai tp saya sertai pengkaji tentang ttg sejarah...dlm waktu terdekat insha Allah mungkin terlahir University Nusa Polynesia berakar umbikan Melayu di New Zealand tak lama lagi.

    cheers brothers and sisters.








    BalasPadam
  51. Sabah mana ada melayu bodoh punya pengarang

    BalasPadam
  52. Paloi.... biased... sejarah yg di tulis oleh pengarang blog ini....

    BalasPadam
  53. Sabah tiada melayu la, kamu salah ni , Sabahan adalah bumiputra...tinggal di tengah2 perdalaman hutan, bukannya persisiran Pantai, Suluk Bukan melayu Mereka adalah kepulauan borneo.

    BalasPadam
  54. MELAYU bukanlah bangsa tetapi bahasa.Jadi jangan salah ertikan..

    BalasPadam
  55. Sabah tiada Melayu penduduk asal..ni sudah jd mainan politik yg mana kita tau dasar "yg Islam jadi Melayu"..dulu2 smpai skg org2 akan tukar jd "bangsa Melayu" jika dia Islam..kesiannya org bajau pun nak dijadikan melayu, dusun Islam pun dijadikan Melayu, suluk pun dijadikan Melayu, puihhhhh.."Melayu asal Sabah" hanya wujud sbb Me-Layu ni kan semua dia nak..pegi lah masuk dlm kampung2 tgk org yg tukar agama pun tiba2 bangsa juga ditukar..

    BalasPadam
  56. kalau suluk tu suluk juga bh,jgn la mgaku MELAYU,,kat rumah makan piutu,ckp loghat sulu,,manade Melayu cm tu,bodo nye.yg nak bngga btl pasal suluk jd MELAYU APESAL???Kalau dh suluk tu suluk la,,korang suluk bukan pribumi pun,so jgn nak melebih2x nak jd MELAYU..kamu ibarat parasit yg menhancurkn bumi sabah ni sdikit demi sedikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memanglah, kalau suluk tu suluk juga, kalau dusun tu dusun juga, murut murut juga dll. Jangan perasan la borneo utara ni kamu sorang jak punya, kawasan pedalaman tu memang kamu punya sebab kawasan penempatan kamu, kawasan pantai timur Sabah mintak maaf la ya, bukan kawasan kamu paham. Kawasan penempatan masyarakat Sulu, kemudian tinggal bersama masyarakat lain2 seperti tidung, bugis, cocos dll. Kamu sibuk2 pasal sabah napa? Nama Sabah baru jak di cipta 50 tahun yang lalu, sedangkan masyarakat Sulu sudah berada di Pantai Timur Sabah sejak abad ke 9.

      Padam
    2. suluk bangsa majoriti d kk dn pantai barat, kalau bukan sebab pembunuhan beramai2 oleh jepun, mmg kta kuasa srluruh persisir pantai, skrg org2 pedalaman ckp mcm sabah ni mereka pu ya, konon mo bwk sabab kluar, padahal teda sorg pun wakil mereka dlm kemerdekaan sabh

      Padam
  57. btl tu joh..kau pigi sandakan.kau tinguk apa jadi sama sandakan.itu dpn kfc ada lambang O''' .sudah di larang jual tlur pnyu,tp djual.pigi dpan pasar bnyk jual rokok.urg apaitu?sudah di tau itu bnda di larang tp dibuat juga.ini suluk mimang parasit bh,smua yg di larang pihak brkuasa diurang pigi buat.tinguk itu syabu,diurank juga ni yg kasi masuk pigi sabah,ini mcm kah mau di banggakan?kamu hanya menjahanamkn tanah sabah ini dngn pbuatan tngn kmu.tinguk saja itu LD,apa jd?diurang p mmbrontak ,mau lwn krjaan ,mau amik ini sbh,mati, syahid kunun,,ada ka mati syahid muslim vs muslim?bodoh..bsyukur la dpt tingl dsni jgn mlebih2x..ok suluk2x skalian,caw..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang menceroboh tu pengganas Sulu! di taja oleh jahanam.jahanam yang ingin memporak perandakan Sabah dan Malaysia. datang pun 100 orang lebih saja. ada 2 juta lagi masyarakat Sulu yang menentang pencerobohan mereka. ko jangan perasan pulak seluruh Sabah ni kamu yang punya, entah2 mak bapakmu pun IC projek.

      Padam
  58. ahaha yg di atas ni macam suluk pilipin ni kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suluk Pantai Timur Sabah,

      Padam
  59. dia marah bah sbb dia keturunan suluk tu..terima la bb hakikat yg memberontak d LD Tu urang suluk.xda beza sulu ft suluk.dua2x asal pilipin..ayam jantan kunun bngsa diurang.berani.puikzz kimaxz

    BalasPadam
    Balasan
    1. Palui la ko ni! Sulu tu merangkumi semua etnik yang terdapat di kepulauan Sulu, antara etniknya seperti bajau, iranun suluk, simunul dll. Itulah disuruh belajar tingg2i malas, minum sampai mabuk jak hari2.Ko ndak tau ka, 12 orang tawanan perang tempoh hari tu 10 orang simunul dan dua orang suluk.

      Padam
  60. bnyak org kta suku sungai asal sulu,btl ke?

    BalasPadam
  61. sape ckp ft mgaku sabah ni kmi punya?bodoh ini mundu ..abad ke9 apanya?kamu brmai2x saitu dtng p cni sbb perang kn ngra kmu?p sabah untk blindung ,tkt kena pluru,so lari p sndkan,dbgi tingal ft beliau2x kamu d bg pas kuning kan?skrg ic merah kau kan?nah tambirang bru ic merah.puik.kau amik la sabah ni.sama kamu la suluk.kiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nenek ku pun Ic biru la bodo, Tu mak bapak ko yang ic merah, ic projek, ha3

      Padam
  62. tak sama....suku sungai tetap suku sungai...suku sungai bukan suluk.

    BalasPadam
  63. nak tanya ni??suku mana yang melawan penjajahan british d sabah dan suku mana yang memerdekakan sabah???

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan"bajau suluk la..org2 kdm ni semua cakap kosong jak..mcm2 la kdm ni klem,sabah ni kunun durang punya,tanah tumpah darah,tanah ibunda,ko ambik la semua,,tp waktu penjajahan british durang LARI masuk hutan puuuiik,,tup tup lpas tun mustapa merdekakn sabah muncul la kdm ni dari hutan,,klem mcm2..fkir2 la klau btul2 tanah ibunda kdm spatut ny kdm petahankn..jd maksud tersirat ny kdm ni memang btul2 asal mongolia alias vietnam..klau hamba abdi hamba abdi jgk la..terima la kenyataan,

      Padam
    2. org suluk jeselton bnyk dibunuh zaman jepun, tiada siapa mo hargai, skrg kena tuduh pti, dlm perjanjian kemerdekaan pun tun fuad adalah org australian mat salleh, tun mustapha org suluk,

      Padam
  64. Dalam bab perbincangan ini, sy bagi pendapat simple sja.
    Bajau kawin Suluk= BajauSuluk
    Iranun kawin Suluk= Iranun Suluk
    Tidung Kawin Suluk= TidungSuluk
    Jadi Melayu Kawin Suluk= Melayu Suluk lah..
    Jadi dalam hal ini, pendapat sy,Isu Melayu suluk bukanlah satu isu untuk memelayukan masyarakat suluk, tapi ini adalah berdasarkan dua keturunan yang yang ada dalam diri seseorang. Makna lain, orang yang mengaku Melayu Suluk bukanlah sebab dia telah di Melayukan oleh sapa2 atau kacang lupakan kulit, tapi mungkin ayahnya Melayu dan ibunya suluk... ataupun dalam sudut yang lain iaitu dalam agama Islam, jika ayahnya Melayu dan maknya Suluk ia mestilah mengikut Jurai keturunan ayahnya Iaitu Melayu. Jadi jangan slahkan Orang Suluk yang mengaku dirinya Melayu, Jadi sy rasa ia xmenjadi isu lah.. tapi kalau Suluk kawin Suluk baru cakap semananjung dan xmengaku Suluk, itu baru kacang lupkan kulit... Hehehe... Just Opinion, kalau salah tolong betulkan.

    BalasPadam
  65. Baca perlembagaan definisi melayu....melayu sebenarnya satu gelaran berdasarkan cara hidup. Semua keturunan Adam.

    BalasPadam
  66. Dijadikan manusia itu berbeda dan memiliki kelebihan yang tersendiri agar tidak bosan dan dapat belajar dan mengenali antara satu dengan lain.

    BalasPadam
  67. Buat APA nak gaduh tentang artikal ni..yang penting Kira a man damai...

    BalasPadam
  68. PELIHARA KEHARMONIAN SEMUA KAUM PRIBUMI SABAH

    Realitinya suku kaum suluk yang telah lama menetap di sabah adalah penduduk tempatan sabah...TQ

    BalasPadam
  69. Masalah yer kerajaan Malaysia tak mahu dedahkan dengan betul. Cuba buat dalam mata pelajaran sejarah 100% tulen. Ni 10% saje yang didedahkan... Jadi, wujudlah ketidak pasti tentang asal usul setiap negeri. Kalau kat semananjung 100% didedahkan. Bagaimana pulak di Sabah dan Sarawak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan tidak mahu, cuma ketamadunan di sabah tidak direkodkan dgn teliti, cuba bgtau mana bangsa sabah yg ada sistem tulisan?

      Padam
  70. Jangan gadu -2 pasal asli sabah.orang lama sabahpun tak maca kamu orang.kalau mauh tau buka google.zaman purba sabah.orang awal bukan KDM.Bajau.Brunai.sultan sulu.atau lain-2 .orang awal sekali yang tinggal kat sepilok sandakantu.....merikatu stadyje.....

    BalasPadam
  71. Yang PENTING MISI KAMI RAKYAT SABAH DAPATKAN KEMBALI AUTONOMI DAN 20 PERKARA, MAKA PENGUSIRAN PATI CELAKA DAN PENEMPATAN [ATI CELAKA DIHAPUSKAN.

    SEKIAN.

    BalasPadam
  72. What the F*** you have typed there,Mr. Pejuang Bangsa. So, you're saying tht Suluk is Malay and follow Islam.I am a Suluk and I say only one or two among hundrds of us are malay and are following Islam:)




    BalasPadam
  73. Sy ada beberapa kwn suku sungai dri daerah berlainan..apa yg sy tahu mnurut nenek moyang mrk adalah berketurunan suluk..

    BalasPadam
  74. SULUK PENDATANG HARAM SABAH.. DASAR BANGSA PILAK.

    BalasPadam

Ulasan Positif dan Membina.