Halaman

Isnin, 12 Mac 2012

SEJARAH SUKU KAUM SULUK DI SABAH


Suku kaum Suluk ialah suku kaum yang terdapat di sebelah pantai timur Sabah dari utara Kudat hingga ke tenggara Tawau. Suku kaum Suluk ini adalah penduduk asal di Sabah. Masyarakat Suluk ini adalah tergolong dalam rumpun Melayu sama seperti suku kaum Melayu Brunei, Melayu Arab, Melayu Banjar dan Melayu Jawa. Sebaliknya, masyarakat Melayu Suluk di Sabah ini tidak berbeza dengan bangsa Tausug di Kepulauan Sulu yang terpisah ratusan tahun dari perhubungan dan amalan cara hidup.

Di Sabah, masyarakat Suluk tempatan telah hidup beratus tahun di Sabah bersama masyarakat lain seperti masyarakat Bajau, Dusun, Sungai dan Murut. Pejuang Bangsa Menentang Penjajah British iaitu Datu Paduka Mat Salleh adalah berketurunan Suluk Paitan manakala Bapa Kemerdekaan Sabah iaitu Tun Datu Mustapha Datu Harun adalah berketurunan Suluk Kudat. Pengarah Yayasan Sabah iaitu Tan Sri Datu Khalil bin Datu Jamilul juga adalah berketurunan Suluk tempatan Sabah. Begitu juga dengan Ahli Parlimen Lahad Datu yang juga Pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah iaitu Datuk Seri Haji Datu Nasrun bin Datu Haji Mansur yang mana beliau juga adalah berketurunan Suluk Sabah. Manakala selain dari Datu Paduka Mat Salleh, ada ramai lagi pejuang pejuang bangsa penentang penjajah British dari kalangan mereka yang berketurunan Suluk Sabah iaitu Datu Tating di Pulau Balambangan pada tahun 1773, Datu Baginda Putih di Sandakan pada tahun 1879 dan Datu Kedunding pada tahun 1879 di Tungku.

Pada masa kini, masyarakat Suluk di Tawau ( yang dahulunya tinggal bersama dengan masyarakat Tidung di sebuah perkampungan nelayan dikenali sebagai Tawau Lama pada masa kini ), sudah tidak wujud lagi sebagai masyarakat Suluk asli sebaliknya keturunan mereka sudah bercampur baur keturunannya melalui perkahwinan dengan masyarakat lain seperti Tidung, Cina Muslim, Arab, Iban Muslim, Banjar, Jawa dan sebagainya. Mereka lebih dikenali sebagai Masyarakat Melayu di Tawau ini kerana bertutur dalam bahasa Melayu, mengamalkan adat dan budaya Melayu sejak turun temurun. Misalnya keturunan Kee Abdullah ( Cina Muslim ), Penghulu Tawau pertama telah berkahwin gadis Melayu Suluk ( Jumatiah ) dan ramai keturunannya hari ini adalah berketurunan Melayu Tawau. Begitu juga Datuk Abu Bakar Titingan ( Suluk ) yang berkahwin dengan Kee Hayati ( peranakan Cina ) dan mewujudkan ramai keturunan Melayu di Tawau ini.

Ramai masyarakat di Tawau yang dikenali sebagai masyarakat Melayu ini adalah keturunan dari pelbagai suku-suku kaum yang sudah mengalami percampuran darah keturunan sejak dahulu lagi. Mereka tidak boleh dibezakan kerana agama dan budaya yang diamalkan adalah sama. Namun keadaan ini tidak sama dengan masyarakat pendatang dari Indonesia dan Filipina kerana mereka ada budaya yang tersendiri. Ini kerana kewujudan imigran-imigran Indonesia dan imigran-imigran Filipina ini adalah agak terkemudian iaitu setelah Tawau makmur sebagai lubuk sumber ekonomi. Mereka datang ke Tawau semata-mata untuk mencari rezeki dan sebelum kedatangan mereka ke Tawau, mereka sudah pun mempunyai identiti negara mereka sendiri. Berbanding dengan masyarakat Melayu Tawau ini, mereka telah wujud di Tawau sudah terlalu lama iaitu sebelum kedatangan pemerintahan penjajah Inggeris atau sebelum zaman pemerintahan tentera Jepun lagi.


Sejarah Suluk di Sabah

Mengikut sejarahnya, Sabah dahulunya adalah sebahagian Kerajaan Kesultanan Melayu Sulu ( di sebelah timur ) yang begitu rapat hubungannya dengan Kerajaan Kesultanan Melayu Brunei ( di sebelah barat Sabah ). Tanah jajahan Kerajaan Melayu Sulu meluas hingga keseluruhan bahagian timur Sabah termasuk di kawasan sepanjang Sungai Sugut, Sungai Labuk dan Sungai Kinabatangan dan Sungai Segama. Masyarakat Melayu Suluk telah membuka penempatan di pesisiran pantai sebelah timur Sabah. Misalnya, Sandakan dan Lahad Datu adalah contoh penempatan yang diberi nama mengikut bahasa Suluk asli. Sandakan adalah bermaksud 'Tanah Gadaian' manakala Lahad Datu bermaksud 'Persinggahan Datu'.

Di Tawau, masyarakat Suluk tempatannya agak berbeza dengan masyarakat Suluk Sabah yang lain. Ini kerana masyarakat Suluk Tawau yang telah wujud lama di Tawau ini telah berasimilasi dengan masyarakat Melayu lain yang ada di Tawau. Mereka hidup bersama dan berkahwin dengan masyarakat suku kaum Melayu lain seperti Melayu Tidung, Melayu Banjar, Melayu Arab, Melayu Jawa , Melayu Bugis dan sebagainya. Rentetan dari perkahwinan campur antara pelbagai suku kaum Melayu ini, kini masyarakat Melayu Suluk di Tawau lebih dikenali sebagai Masyarakat Melayu Tawau.

Oleh kerana Sabah Timur di bawah pemerintahan Kerajaan Melayu Sulu, banyak golongan bangsawan di kalangan masyarakat Suluk Sabah yang dilantik sebagai wakil pemerintah Kerajaan Melayu Sulu. Misalnya Datu Paduka Mat Salleh yang diberi kuasa untuk menjaga perairan Sungai Sugut. Gelaran 'Datu' pula adalah gelaran yang diberikan kepada golongan bangsawan masyarakat Melayu Suluk di Sabah. Di Tawau pula, pemimpin Melayu dari keturunan Suluk yang pernah memimpin masyarakat suatu ketika dahulu ialah Sarip Ali dari tahun 1905 hingga 1912. Selepas itu, ketika sebelum dan selepas Perang Dunia dan Pendudukan Jepun di antara tahun 1937 hingga 1953, Penghulu Abu Bakar yang juga berketurunan Suluk Tawau pernah memimpin masyarakat Melayu di Tawau. Kemudian era pra kemerdekaan, Datuk Abu Bakar Titingan bin Damsani ( juga berketurunan Suluk Sabah ) pula memainkan peranan sebagai pemimpin masyakarat Melayu di Tawau. Beliau telah dilantik sebagai Pengerusi USNO pada Mei 1962 dan memikul tanggungjawab untuk menyatukan semua orang-orang Melayu pada masa itu di bawah satu payung iaitu USNO bagi menuntut kemerdekaan Sabah melalui Malaysia pada 16 September 1963.


Suluk Tawau Bukan Tausuq ( Filipina )

Suluk Tawau adalah cuma nama asalnya sebuah keturunan namun hakikatnya kewujudan mereka adalah di dalam sebuah komuniti iaitu orang-orang Melayu sama seperti suku-suku kaum Melayu lain yang terdapat di Tawau seperti Melayu Arab, Melayu Banjar dan Melayu Tidung. Oleh yang demikian, orang-orang Melayu keturunan Suluk di Sabah menganggap diri mereka adalah Orang Melayu lebih-lebih sudah ratusan tahun, mereka cuma bertutur dalam satu bahasa iaitu Bahasa Melayu dan mengamalkan budaya dan adat Melayu bersama komuniti Melayu lain.

Walaupun suku Suluk ini juga ramai terdapat ramai di tempat lain seperti di Filipna dan Kalimantan namun cara hidup, pertuturan dan budaya di antara Suluk Tawau adalah sangat berbeza dengan Suluk di Filipina ( Tausug ). Ini kerana bahasa pertuturan Suluk Tawau adalah bahasa Melayu Sabah manakala pertuturan Suluk di Filipina adalah bahasa pertuturan Suluk [Tausug]. Ramai orang Tausuq di Filipina yang tidak tahu bertutur bahasa Melayu dan bagi yang tahu bertutur dalam bahasa Melayu, loghat pertuturan mereka adalah sangat berbeza dengan loghat masyarakat Melayu Tempatan. Dari segi budaya hidup pula, Suluk Tawau adalah mengamalkan budaya hidup Melayu tempatan Sabah dan gaya hidup bangsa Malaysia manakala masyarakat Tausuq di Filipna telah mengamalkan budaya masyarakat Tausug yang agak berbeza dengan budaya Melayu di Malaysia.


Perbezaan Melayu Tawau ( Berdarah Campuran Suluk ) Dengan Tausuq ( Suluk Filipino )

Melayu Tawau ialah masyarakat Melayu yang wujud di Tawau sebelum zaman penjajahan lagi dan sebelum zaman pendudukan tentera Jepun di Borneo Utara. Manakala Tausuq yang merupakan bangsa pendatang dari Filipina yang datang ke Tawau setelah kewujudan negara Filipino. Di Filipina, mereka dikenali sebagai bangsa Moro manakala di Sabah mereka diwartakan sebagai bangsa Filipino sama seperti bangsa Visaya dan Tagalog yang juga berasal dari Filipina dan datang ke Tawau ketika zaman pergolakan peperangan di selatan Filipina. Walaupun masyarakat Melayu Tawau ada yang berdarah campuran Suluk tetapi mereka tidak tahu langsung bertutur dalam bahasa Suluk sebaliknya hanya tahu bertutur dalam bahasa Melayu Loghat Tawau dan mengamalkan adat tradisi Melayu serta patuh kepada ajaran dan amalan agama Islam yang suci, diwarisi dari nenek moyang mereka yang sememangnya tinggal di Tawau sejak beberapa generasi dahulu.

Masyarakat Melayu Suluk Tawau

       Sebagai penduduk tempatan asli Tawau bersama suku kaum Melayu yang lain seperti Melayu Tidung, Melayu Arab, Melayu Banjar dan Melayu Jawa tempatan, masyarakat Melayu Suluk hidup bersama-sama dengan mengamalkan budaya dan cara hidup Melayu tempatan. Budaya masyarakat Melayu Tawau adalah budaya kemelayuan yang bertunjangkan agama Islam. Masyarakat ini hidup dengan aman di Tawau tanpa terpengaruh dengan budaya dari Indonesia dan Filipina yang dibawa oleh masyarakat pendatang dari kedua buah negara jiran tersebut.Contoh penempatan awal masyarakat Melayu Suluk Tawau bersama masyarakat Melayu Tidung ialah di Kampung Batu Payung, Kampung Apas Balung, Kampung Membalua, Kampung Indrasabah, Kampung Wakuba dan Kampung Ranggu.

Pemimpin masyarakat Melayu di Tawau yang sangat berjasa ketika sebelum dan awal kemerdekaan negeri Sabah ialah Datuk Abu Bakar Titingan, pengasas Persatuan Kebangsaan Melayu Tawau ( PKMT ) pada tahun 1945. Ketua pemimpin masyarakat Melayu pertama di Tawau yang dilantik oleh Kerajaan British ( Penghulu ) pada awal 1900an iaitu OKK Kee Abdullah juga anak angkat kepada seorang nelayan berbangsa Suluk Kudat bernama Ibrahim dan isteri beliau juga adalah seorang wanita Suluk Tawau bernama Jumatiah binti Ami Maidin. Selain itu, terdapat ramai pemimpin dari masyarakat Melayu keturunan Suluk di Tawau yang dilantik menjadi Ketua Anak Negeri sebagai menunjukkan membuktikan yang masyarakat Melayu Suluk Tawau adalah penduduk asal di Tawau. Antaranya ialah OKK Abu Bakar dan OKK Said Sallabi.

185 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suluk jadi Melayu? Saudara pengarang semacam cuba memelayukan orang-orang suluk di Tawau.

      Diawal kewujudan Tawau, tidak dinafikan bahawa orang-orang bajau suluk memang ramai malahan menjadi pimpinan daerah Tawau bersama-sama dengan orang-orang Cina, Tidung dll.

      Cuba selak sejarah di Tawau. Dan ketahuilah bahawa bangsa Suluk adalah sbhg drp orang-orang Sulu, dan tidak mungkin menjadi Melayu, kecualilah ibu mereka telah berkahwin dengan orang-orang Melayu, maka zuriat itu menjadilah Melayu.

      Sebahagian besar orang-orang Sulu di kepulauan Sulu tidak pernah mengiktiraf diri mereka sebagai orang-orang Filipina, malahan sbhg drp mereka sanggup berada di bawah naungan Kerajaan Malaysia berbanding bernaung dgn Kerajaan Filipina. Saudara pengarang nak tahu kenapa?

      Sebab orang-orang Sulu dikenali sebagai "Defender of Islam". Sehingga kini, sebahagian besar org-org Sulu masih lagi berjuang utk mendptkan kemerdekaan, di kepulauan Sulu itu, dan bukannya berada di bawah naungan Filipina (Penjajah).

      Mereka juga sanggup dianggap sebagai PATI di laman sendiri (Sabah) hanya kerana memperjuangkan kemerdekaan mereka, drp mereka terhina berada di bawah naungan Kerajaan Filipina.

      "Defender of Islam" adalah mercu perjuangan mereka. Mohon saudara pengarang tidak merubah sejarah bangsa Suluk menjadi Melayu. Sila baca di sini;

      http://abgbent.blogspot.com/2013/03/tentera-diraja-kesultanan-sulu-defender_2692.html

      Padam
    2. boleh bagi saya info ini ? thx

      Padam
    3. Kenapa Suluk menceroboh Lahad Datu? Itu pun semua mati di tembak padan muka suluk

      Padam
    4. SAYA MAS ANTO DARI JAWAH TENGAH.
      DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
      HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KIYAI BODAS DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KIYAI BODAS DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

      …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI BODAS…

      **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
      1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
      2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
      3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
      4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

      …=>AKI BODAS<=…
      >>>085-320-279-333<<<






      SAYA MAS ANTO DARI JAWAH TENGAH.
      DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
      HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KIYAI BODAS DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KIYAI BODAS DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

      …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI BODAS…

      **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
      1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
      2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
      3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
      4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

      …=>AKI BODAS<=…
      >>>085-320-279-333<<<

      Padam
    5. Pergi arkib memang status Suluk ni bumiputera. Bangsa yang bukan Bumiputera jangan lebih 2 contohnya macam tiada nama tu bodoh. Btul

      Padam
  2. Ketahui Sejarah Perjuangan Pejuang-Pejuang Bangsa Sabah....

    BalasPadam
  3. Terima kaseh dengan kisah sejarah kaum-kaum di Sabah ni, supaya kita dapat memahami asal usul nenek moyang kita, lagipun kita boleh memahami mana satu Suluk bumiputera dan bukan bumiputera. Anak-anak saya pun berbeza-beza muka dorang sebab arwah ayahnya bersaudara dengan arwah Abu Bakar Titingan (Suluk Bumiputera campuran Scotish, Cina, Banjar) dan saya sendiri, Cocos dan Scotish.Kalau kita baca sejarah, Suluk bumiputera (Pahlawan Mat Salleh) yang menentang penjajahan British di Sabah. Walau macam mana pun, kita adalah ORANG KITA, dan kita dapat hidup aman hasil dari perjuangan nenek moyang kita.

    BalasPadam
  4. kalau betul aman,kenapa kaum suluk philipin hendak merebut tanah malaysia di sabah kawasan tanjung boleh bagi jawapan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. woi x tengok berita kah, bukan kaum suluk philipin mau tuntut sabah, tapi pengganas sulu!!!

      Padam
    2. PELIHARA KEHARMONIAN SEMUA KAUM PRIBUMI SABAH

      Oleh: Iskandar

      KOTA KINABALU; Dr Datu Mohd Akjan berkata semasa lawatan beliau ke Pejabat The New Sulu Times beliau sangat kesal dengan dakwaan beberapa pemimpin Politik yang mahu jadi Hero Sabah. Beliau mengemukakan beberapa soalan yang agak sensitive, beliau terkilan dengan apa yang tersiar di Forum Daily Ekpress baru-baru ini. Pengkiritik ini seolah-olah hanya dia saja yang ada hak di Sabah, dan mempertikai suku kaum Tausug atau Suluk dan The New Sulu Times. Dan menuduh bahawa kaum Suluk adalah Pati. Kami hanya menunggu kambing Putih ini betul-betul timbul untuk kami dakwah ke Mahkamah, dan kita buktikan siapkah Pati yang sebenar. Mungkin juga pengkritik ini buta sejarah atau pura-pura jadi buta. Kalau nak pertikai pasal soal hak kaum, kenapa kaum anda saja yang ada hak ke? Di Sabah ada beberapa etnik yang wujud termasuklah suku kaum anda. Dan dalam ordinan Jabatan Tanah pun kaum Suluk atau Tausug adalah di kelaskan sebagai kelas pertama bumiputera Sabah.

      Sejarah juga membuktikan bahawa Sabah mempunyai sejarah yang panjang malah nama Sabah adalah dipetik dari perkataan orang-orang Tausug dari sepohon pokok pisang yang bernama pisang Sabbah dan juga sejarah ini bukan direka atau dicipta ianya adalah reality.

      Anda tak usah pertikai hak suku kaum kami kerana ia amat sensitive semasa anda buat komen kami suku kaum Tausug merasa kecewa, tapi kami bukan pengecut dan dayus seperti anda. Walau macam manapun kami bersedia walau apa keadaan sekalipun. Mungkin kalau ada terjadi apa-apa di Sabah andalah orang pertama melarikan diri. Tapi kami bangsa Tausug sanggup korbankan nayawa demi untuk mempertahankan Negara ini dari ancaman luar, sejak dari zaman Kesultanan Sulu sampailah zaman Mat Salleh dan seterusnya Bapa Kemerdekaan Tun Datu Mustapha kaum kami yang menyelamatkan Sabah dari ancaman bahaya. Tapi kami tidak pernah pula mempertikai hak kaum orang lain, seperti kedayusan yang anda buat hari ini.

      Kepada kaum Tausug dinasihatkan agar jangan terpedaya dengan haustan-hasutan yang remeh temeh kekalkan keharmonian Negara ini kita anggap orang yang memberi komen ini adalah orang luar yang hanya mendabik dada yang dia sendiri tak tahu asal keturunannya. Ada kemungkinan dia cuba merampas hak bumiputera yang lain dan menafikan hak orang lain dan dia saja yang betul dan ada hak, ada kemungkinan juga dia mahu menjajah hak kaum yang lain. Saya fiki orang seperti ini terlalu sempit pemikirannya.

      Bolehkah anda membuat fikrian bagaimana untuk membangun Negara ini dan memikirkan masalah social yang berleluasa bukannya memikirkan hak orang lain yang memang ada hak, anda lagi bercakap tentang Kesultanan Sulu yang bagi anda tidak mempunyai hak di Sabah anda betul? Tapi sebelum buat komen atau mahu jadi hero tu kajilah sejarah dulu…. Barulah cakap pasal orang. Kalau ilmu setakat sejangkal 2 baik diam-diamlah sahabat….


      Untuk maklumat para pembaca yang budiman ini hanya sebagai komen saya saja bukan bertujuan untuk mengeruhkan lagi keadaan. Cuma kalau boleh janganlah menyentuh soal hak kaum.

      Padam
    3. mmg btl kata anda,org ble trima klo org suluk yg mmg dri dlu menetap d SABAH. Sekarang saya mau tnya,mcm mna dengan org suluk@PILAK yg jual rokok d kaki lima tu??? tu pn pribumi ka??? jgn hnya bgsa dan keturanan dia SULUK anda m`iktiraf dia sebagai PRIBUMI. Saya bkan menolak status bangsa suluk sebagai pribumi sabah,tp sya nda stju klo ada pihak yang menafikan yang bangsa suluk segelitir`y PATI(PENDATANG ASING TANPA IZIN). Jgn menafikan dan jgn menolak jika ada Org suluk yg di dakwa PATI. Saya org dusun,SUANG LOTUD. Saya mnta maaf klo ada salah silap tau terkasar bahasa.
      Dan saya juga nda setuju Klo org kata sluk tu melayu,sbb xda MELAYU d SABAH ne. SABAH 4 SABAHAN.

      Padam
    4. "jgn hnya bgsa dan keturanan dia SULUK anda m`iktiraf dia sebagai PRIBUMI"... ini yg ko cakap.. klu sya ckp "jgn hnya bgsa dan keturanan dia SULUK anda m`iktiraf dia sebagai PATI" bleh??

      "Saya bkan menolak status bangsa suluk sebagai pribumi sabah,tp sya nda stju klo ada pihak yang menafikan yang bangsa suluk segelitir`y PATI(PENDATANG ASING TANPA IZIN)." ini ko cakap.. ada perkataan "SEGELINTIR".. betul ka itu ko maksudkan? ko tau jugak kan segelintir jak pulak.. hmmm.. Tidak di nafikan, mmg ada bangsa suluk ni yang pendatang.. saya sendiri pun yang berbangsa suluk ni tidak berapa selesa dengan aktiviti dorang dorg ni.. Tapi gelaran "PILAK" tu mcm menunjukkan bangsa SULUK tu kesemuanya.. Kenapa tidak gunakan nama umum "PATI" untuk menggelar mereka2 ini?? kenapa mesti PILAK?? tu salah satu perkataan yang digunakan oleh kaum yang bukan SULUK sahaja.. Hatta BAJAU UBIAN pun ada perkataan tu yang membawa maksud "DUIT".. Klu PATI cakap PATI.. Sya terasa dengan kaum kamu yang selalu menggunakan perkataan PILAK tu.. Yang baru setahun jagung pun pandai suda ckp PILAK tu pendatang.. Kadang2 kita kena jaga sensitiviti sesuatu kaum tu.. Barula nampak mcm org yang berpengetahuan.. orang yang bertamadun.. orang yang tau hormat..

      Padam
    5. Saya orang kadazan mau juga komen ni, baru2 ni sy ada tanya students sy ada pg fun fair yg d jalan sulaman tu, derang jawab MALAS KAMI MO P SANA BANYAK PILAK..sy kasi ingat students sy lah kalau gelar orang pilak maksudnya kamu racist, sy sokong lah komen orang suluk atas sy ni mmg nda patut kita guna term pilak tu sebab kita macam generalise semua suluk tu pilak pendatang. Kita marah jugakan kalau orang bilang orang kadazan duzun semua pemalas tau moginum ja? Bangsa keturunan ni topik sensitif bah jgn sampai kita sabahan brgaduh sesama sabahan. Saya ni kahwin sama orang bugis yg mak bapa dia mmg lama sudah di sabah tapi kadang2 bila masa keluarga sy atau cikgu2 brcerita dan mgumpat pasal orang2 bugis yg berjaya tanpa disangka...sy pun rasa trhina juga ni bila derang sebut "bugis2"...keluarga sy pun gitulah sedap suda mgejek orang bugis sekali saya kasi ingat yg biarpun laki sy bugis tapi si bugis tu jugalah yg kasi pinjam duit kalau derang tdesak, kasi belanja derang bawa pg melancong NAH BARU KOTOU TERDIAM TERUS NDA BERANI SUDA MGUMPAT DEPAN SY. SEKIAN p/s SAY NO TO RACIST SEBAB MATI NANTI MALAIKAT TIDAK TANYA SIAPA PILAK SIAPA BUKAN PILAK

      Padam
  5. ini semua permainan politik negara, hakikatnya, org kita aman je. tu nya perang saraf. lg dasyat dr perang sbnr. so jg2 dgn info y kamu dgr n baca.

    BalasPadam
  6. info yg sangat berguna.moga semuanya menjadi jelas....

    BalasPadam
  7. Diharapkan org suluk Sabah yg sdh lama tinggal tinggal di bumi sabah ini tidak sama sekali menyokong tuntutan sultan sulu Filipina. Mmg agak susah jg membezakan suluk sabah dengan suluk filipin di beberapa kawasan sprt sandakan, kudat, & LD ini kerana mereka masih bercakap dalam bahasa yg sama dan masih mengamalkan adat tradisi yg sama, lebih-lebih lagi org suluk dari filipina yg sentiasa keluar masuk sesuka hati ke negeri ini kerana mereka mempunyai pertalian keluarga dengan suluk sabah...

    BalasPadam
  8. saya tabik' dengan keturunan suluk di bumi sabah ini yang datang dari generasi ratusan tahun yang lalu, tapi.... bagaimana dengan status org suluk yg datang dua atau tiga hari yang lalu? sebulan atau dua bulan yang lalu? setahun atau tiga tahun yang lalu, ..? Mereka ini sentaisa datang dan pulang ke tempat asal, ini kerana mereka mengakui punya ramai saudara mara di negeri ini.......keadaan ini juga telah banyak membawa masalah sosial dinegeri ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. dorang juga lebih mesra dipanggil sebagai pilak.

      Padam
    2. pilak 2 lau nk tau.hnya d gunakn oleh masyarak suluk ntuk mta wang shaja.mne ade suluk bngsa pilak atau orng pilak.pilak brmksud sprt ringgit.hnya ntk mtawang shaje.

      Padam
  9. Dalam sejarah pun dah diterangkan Sabah pada awalnya milik Brunei dan sebagai hadiah diberikan pada Raja Sulu...knapa mesti mau mengatakan org Sulu di pantai timur itu PENDUDUK ASAL DI SABAH... penduduk pemastautin terlama dan menjadi masyarakat Melayu Suluk adalah lebih sesuai didengar.(Bukannya PENDUDUK ASAL)..cari kebenarannya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. de xde orng brunei kat sabah.jd suluk la yg d katakn trawal.hbis suluk yg msuk mnantang pnjejah,habis nk pnggil cpe yg trawl kat sabah orng hutan?orng suluk 2 memang ttap suluk selama lamaY.bap e2 nma bngsa dia..orng2 suluk yg da jd warga negara kat sabah 2 yg de x mngaku suluk sbalikY melayu.adalh suluk2 yg lupa daratan,bgai kacang lupakn kulitY.suluk walupn brjuta thun kat sabah atau mlaysia,nmun ttap suluk jga.e2 adalh darah kturunan dia.tp mngkin jga ank2 baru ni de x d bgtahu oleh orng2 tua mreka tntang asal usul mreka bap ckap mreka bngsa melayu.krna lau suluk asyik asyik orng kta jahat.smpai mreka n pupuskn darah kturunan mreka.ada anak2 yg x d ajar ckap suluk,smata mta supaya x trsngkut lg ngan nma suluk.sbap e2 la rkyat melayu jd rmai.dkat sbah kbnyakan brkturunan suluk.smananjung mlaysia kbnyakanY brkturunan indonesia.tp de jd melayu bap de x atu asal usul mreka.smpai kutuk darah kturunan mreka,krna mreka ngat mreka adalh btul2 asli melayu..jd kpda ank2 muda.jan asyik enjoy je.tnyalh ibu bapa atu kluarga yg de tua asal usul klian.supya x kutuk bngsa n hina darah sndiri..

      Padam
    2. kau silap masih lagi ramai orang keturunan brunei ni di sabah. area beaufort,sipitang, labuan, membakut ,papar.. keturunan indonesia nda wujud sebab yang lebih jelas keturunan jawa,melayu dan bugis. orang-orang indonesia tu sendiri ada yang berketurunan melayu. pada asalnya sabah itu adalah milik kesultanan brunei. bukan kesultanan sulu.. bagi kenyataan kau org suluk yang nda mau mengaku bangsa suluk itu bukannya semua. di tempat aku, bangsa suluk hidup aman dengan bangsa lain. dan dorang tidak di melayukan.. mereka hanya bertutur dalam bahsa melayu. dan ingat wlaupun orang itu berbangsa apa sekalipun, selagi orang tu adalah warganegara malaysia yang sah , orang itu hendakalah praktikkan rukun negara. 2.kesetiaan kpd raja dan negara. ko cakap jgn lupa keturunan dan asal usul kn.. tp knpa ko punya ayat ada prkataan (je,xde), ko yang lupa sendiri kau asal usul mana. itupun kalau kau urang sabah lah.. aku rasa kau suluk ni. jadi kenapa? ok saja bah..

      Padam
  10. mak aku keturunan suluk,bapak aku keturunan bajau,aku bangga jd org sabah..even aku dah menetap di semenanjung,tp aku ttp bangga dgn asal usul aku..org sulu yg dtg gi lahad datu tu sbnarnya permainan politik..pru dh nk dekat lah,ingat org bodoh ke?how come they pass with carrying weapon??u got to be kidding me..so,jgn terpedaya,tu semua politik..

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum...

    Marilah kita bersatu atas ISLAM.... suluk ka, melayu ka, cina ka, pinoy ka, yahudi ka.....semuanya milik ALLLAH SWT!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf ya saudara..koe mcm da melencong skit nie..Yahudi??...cua koe terangkn sal bangsa nie,,..

      Padam
    2. racist juga ko ni

      Padam
    3. Jangan lupa ada juga yahudi yg menentang zionis yahudi dan ada yahudi yg diberi hidayah islam, betul la dia cakap tu SEMUANYA MILIK ALLAH SWT,

      Padam
  12. yang pastinya masih tetap tidak bersetuju kaum suluk penduduk asal sabah. mereka bukan kaum bumiputera. sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe la.ko sorng je la bumi putra.ambi la sabah tu ko punya...

      Padam
    2. Aku rasa kau ni Bodoh . Sebab aku selalu pergi arkib dan mmng ternyata Suluk tu Bumiputera. Kau jngan hina Kadazandusun tu pemalas aa bodoh pnya orang

      Padam
    3. Aku kasih ingat kau jangan kau Hina Kadazan Dusun siap kau. Yang aku tau Bugis dan ada lagi yang lain kalau kau pergi Arkib ka muzeum ka Dorang tu yang bukan bumiputera. Sebab British yang bawa Bugis masuk Sabah . Bugis bumiputera hanya di Johor dan di Semenanjung bukan di Sabah. Kalau nda knpa Bugis msti minta status bumiputera di Sabah ni . Aku kasih ingat kau lagi ni jangan kau hina Kadazandusun siap kau.

      Padam
  13. Sejak bila Sabah ada Melayu
    Time sy study dulu.. cigu sy org semenanjung ckp..
    "Malaysia ja terhegeh-hegeh cop indon, pilipin, sulawesi n kawasan yg sekitar dengannya kononlah KEPULAUAN MELAYU"
    Sebenarnya isitilah Kepulauan Melayu tidak diiktiraf langsung oleh negara luar.. hehe .. Pendidikan di Malaysia pun kena politik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah tu orang semenanjung cakap. Asal Islam mesti Melayu.

      Padam
    2. kononY islam paling kuat agama melayu.lau ikut cakap mereka smua islam slain arab smuaY melayu..

      Padam
    3. apa konok kta paggl org brunei? melayu la, melayu suku brunei, melayu suku suluk, lain la dusun dgr bahasa ja lain, baju tu org laut dari johor, mereka pun melayu.

      Padam
    4. Melayu asli di semenanjung tinggal di dalam hutan dan bukan beragama islam, melayu yg sekarang ni kebannyakannya berasal dari jawa dan kaum'2 lain yg dah lama duduk sini bersatu menjadi melayu bukan macam di sabah tu sibuk dengan kaum sendiri, dkat sini kalau india atau cina gaduh sama orang sabah dorang tidak tanya kaum, janji kau orang sabah bendera sabah terus kena hantam ��hahaha...

      Padam
  14. ^agree. Aku pn xtau la knapa boleh pulak Suluk dijadikan Melayu Suluk, Banjar jadi Melayu Banjar, Tidung jadi Melayu Tidung, etc. Kalau Suluk tu Suluk la, Tidung tidung Banjar banjar, xpayahla mau ditambah Melayu pulak.
    Lgpun, Sabah xda melayu la, yg ada pun mmg Melayu yg dari semenanjung, tggl di Sabah, kerja di sabah, kawin org sabah,etc..x ada yg memang Melayu Sabah

    p/s: aku org Suluk, wpun skrg ni certain org Suluk tgh buat kacau, aku tetap org Suluk, bukan Melayu Suluk

    BalasPadam
    Balasan
    1. mamang kau la saudara yang aq nanti-2..hehehe suluk tetap suluk..walau apa pon yang terjdi darah suluk xkn hilang dalam diri ini..
      p/s: aq jua orang suluk

      Padam
    2. btul 2.sy skong ckap awk.jan jd kcang lupakn kulitY.kta hrus brbangga n brsyukur ngan bngsa kta sndiri.krna stiap bngsa ada klbihanY trsndiri.ape yg nk d bnggakn sngt nk jd mlayu ni..lau dri segi ilmu pngetahuan pelajaran.lagi pintar philipin ngan indonesia.lau p luar ngara.sy rsa lbih trkenal orng2 philipin n indonesia.cma ngara je malaysia yg trkenal sluruh ngara.nmun melayu x jga d bnggakn oleh sluruh dunia.mrka cma trkenal d sblik nma negara malaysia..xde istemewahpn..

      Padam
    3. orang suluk digelar melayu sejak dlu kala lg oleh org barat, budaya dan bahasa suluk hampir dgn org melayu d smnjng, tiada masalah pun suluk jd melayu.

      Padam
    4. Saya Sokong Pasal Tu...Tapi...Sabah Memang Ada Melayu...Melayu Brunei...Lagi Pun...Sabah Asalnya Brunei Sehingga Ke Selatan Sarawak Dan Utara Kalimantan....Baca Sejarah Bisaya Di Wikipedia...Lagi Pun...Suluk Berasal Dari Filipin...Bukan Sabah...Diorang Dapat Tanah Pun Sebab Brunei...Dan Bisaya...Fakta...Sabah Ada Dua Melayu...Melayu Brunei Dan Melayu Bisaya Sekian...

      Padam
    5. Sebab utk menjadikn Melayu tu Bangsa dan yg d label tu etnik.. Fhm kw.. Hahaa.. 😂

      Padam
  15. suluk puki babi

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan kau mcm pukimak

      Padam
    2. kurang ajar punya orang,berani kau cakap begitu. ini mesti bangsa2 yang penakut ini becakap begini. buduh,x skola.

      Padam
    3. awk ni mngkin kluar dri batang pokok atau btang pisang,lau awk d lahirkn oleh sorng mnusia yg brgelar ibu.awk x le sbut pasal suluk puki babai.mlah d cmpur g ngan babi,haram.lg 1.jka ko hina ibu2 suluk mcm jga ko hina ibu wak sndiri.krna kmaluan ibu awk ngan ibu suluk sme je.hormat skit ciptaan allah SWT.cara awk d lahirkn sme je ngan suluk,d mne awk kluar d c2 jga suluk kluar.kcuali la awk kluar dri batng pokok atau btang pisang.ngat lau awk rkyat mlaysia.budi bahasa budaya kita,jan lupa.

      Padam
  16. lu APA HAL plak tetiba mencarut?? Pada aku.. Itu semua adalah sejarah... sabah dah jadi hak Malaysia.. PERIOD!!! selama ni takder masalah... so tak perlulah sultan suluk nak tiba2 kecoh datang sini buat kacau... kalau nak duduk sini.. bincang baek2 ngan gomen.. ini tak.. korang tembak polis Malaysia... tak patut tu sedara... Sekarang nasik dah jadi bubur... Nasib korang lah... apapun aku doakan benda2 dan huru hara ni tak berpanjangan... Berundurlah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kadazanDUSUNdogok? aii kamurang yang suri soripal sia kan? weii sabah tu bukan dusun kadazan punya palui,bukan dusun yg merdekakan sabah ne,kmu cukup senang sudah datang dari taiwan senang jd bumiputera sabah ne,tp apa yg kmu majukan ya? aq tertanya plak yg aq nampak xda pun hasil2 dari org kadazan dusun ne d sabah.. cuba kaji balik sendiri yek..

      Padam
    2. Sekurang kurangnya kami datang di Sabah kami x jual syabu.

      Padam
  17. Aku setuju dgn kau bab sejarah tu. BETUL!!! Sabah dh jadi hak MALAYSIA, itu telahpun menjadi satu lipatan sejarah!! Eddie... Apapun sama2Lh kita brdoa.

    Bersama2 lah kita, amin.

    BalasPadam
  18. ya alllah lindungi la malaysia daripada musibah sama ada yang nampak atau tidak...Hanya kepada Mu kami memohon.lindungilah kami Ya Allah

    BalasPadam
  19. Tak kira apapun tuntuntan, negeri Sabah ialah negeri dalam Malaysia yang merdeka dan berdaulat.milik orang asal Sabah.Siapa pun dialu-alukan dtg hanya utk mencari rezeki yg penting jgn buat kacau spt merogol, merompak, membuang sampah, kasar dgn org asal Sabah dll.Syukur2 lah kamu dpt makan di Sabah.Jgn berlagak pula mau merampas.Kami KDM mahu aman damai dan kemajuan bukan huru hara.Kalau kamu pintar mesti kepulauan sulu pun maju tak payah rakyat kamu jadi pelarian di Sabah.So KDM terus maju dan makmur di Sabah tanahair tercinta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahhh senang ckp lu balik tanya datuk nenek moyang asal mana dulu okay

      Padam
    2. Ya kalau org yg dri luar tu nak masuk sabah pakai la pasport bukan pokk silap ada peluang masuk terus tetiba jadi pula warga negara🤣🤣🤣

      Padam
  20. Kepada:Tanpa Nama5 Mac 2013 1:01 PG

    nasib sy tidak tau sapa kamu..klu tidak saya pancung kepala kau..tidak beradab langsung!

    BalasPadam
  21. Pilak mmg ba..sdh bgs kena srh masuk cuma2 skg mo ambil tanah org. Bikin semak ja

    BalasPadam
  22. Yg sedihnya... org Suluk dan bajau di Sabah nie jg yg kc tapuk penceroboh ini... siap kc tumpang di rumah ~ saudara la katakan ~ dan di surau ~ seagama la katakan ~ Lupa sdh bumi Sabah Tanah Airku... Lupa sdh org seagama yg tempatan... Lupa sdh kemakmuran selama ini dpt atas negeri sbh.. Klu sulu dpt Timur Sabah, korang dpt apa? Tanam sayur pun akan kan kebas mcm tu sj... Apalg klu bniaga ~ gaduh memanjang la sj kamu nti.. Dn bila penceroboh ini buka tembakan, yg turut jd mangsa pn suluk dan bajau di sabah jg... Ai antah la kamu... lalang...

    BalasPadam
  23. suluk la... bajau la... baca nih dulu...
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Suluk_Tawau
    https://www.facebook.com/notes/helmi-effendy/rumpun-melayu-dan-pribumi-sabah-sarawak/288291507890575

    BalasPadam
  24. Buat perkongsian Ilmu mengenai Assobiyah~


    Hadith tersebut adalah seperti berikut:حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا زياد بن الربيع اليحمدي عن عباد بن كثير الشامي عن امرأة منهم يقال لها فسيلة قالت سمعت أبي يقول سألت النبي صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله أمن العصبية أن يحب الرجل قومه قال لا ولكن من العصبية أن يعين الرجل قومه على الظلمSeorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadith) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya? Jawab Baginda s.a.w.: Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman.(hadith riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya)


    Maka, berdasarkan hadith ini, cintakan bangsa sendiri tidak salah kerana ianya sebahagian daripada fitrah manusia. Tetapi, melampau dalam mencintai bangsa sendiri adalah kesalahan, sebagaimana juga melampau dalam mencintai diri sendiri dan keluarga dan sebagainya.Melampau dalam mencintai sesuatu dalam Islam adalah suatu yang tercela sebagaimana sikap ashobiyyah itu sendiri iaitulah: menolong bangsa sendiri dalam kezaliman. Maka, sikap membela kezaliman yang dilakukan oleh mana-mana orang yang sebangsa dengan kita atas dasar “sebangsa” itulah pada hakikatnya suatu ashobiyyah yang dicela dalam Islam.Hakikatnya, membantu siapa sahaja ke arah kezaliman adalah suatu kecelaan, termasuklah membantu ahli keluarga sendiri dalam melakukan kezaliman.

    BalasPadam
  25. kenapa blog2 berlain pendapat, kalau aku cek semua blog berkaitan sabah semua nya berbeza. dan palawan nya juga berbeza. dan tidak mengatakan satu palawan saja.. terima kasih

    BalasPadam
  26. sya bnyak kwan sama org suluk dan bajau..
    sya orang dusun tpi sya tngok diorg smua tda beza
    sma sya manusia juga pon..baik lgitu..
    (peace malaysia)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini komen yang terbaik membina dan menegakkan perpaduan.

      Padam
  27. Asal usul kaum2 semua xbesalah.. yg besalah tu adalah pencaroboh itu.. faham.. malaysia cinta keaman...

    BalasPadam
  28. Panjang perjalanan baca komen. Tpi msi ade yg tak phm. Blog nie pon sme kat sbah mane ade malyu. Kat sbh berbilang kaum dan bersatu hati tak pernah ingkar dgn janji setia kepada kerajaan umno. Berbza dgn ape yg berlaku kt kl memalukan kaum sndiri membuat himpunan bersih. Rata2 malayu yg membuat himpunan.. sbb politik mereka sgup abaikan pemerintah bansa sndiri demi kepentingan dri yg akhirnya mkn dri sndiri. Soal penceroboh itu bukan kemahuan org sbh mahupon bangsa suluk. Jika benar org suluk mahu menuntut sbh mengapa 200 org jew yg dtg menceroboh bukan semua bangsa suluk. Sbbkan politik
    org dlm mlaysia sndiri yg membyr wang kepda penceroboh.... org sbh semua sama rata tak kira kaum agama sentiasa menuju jln keamanan... namun pencerobohan tak dpt d elakkan. Mungkin pengganas itu sulu tapi agama islam dn kite pon islam..... jgn lew kamu menghina kaum sulu yg dh beratus thn wjud di sbah...

    BalasPadam
  29. Tak kera apa bangsa duduk di sabah ke semenanjung ke.yg penting aman dan hormat. Kaum dan jangan buat kacau.tak kera apa bangsa kita orang islam bersatu menjaga keamanan negara yang berdaulat.kalau bangsa asing buat kacau kita harus hapuskan.ok semua tq..

    BalasPadam
  30. Bersatulah bangsa melayu yang berugama islam

    BalasPadam
  31. Baru aku tahu d sabah ada melayu. Kawan bugis aku ddulu berabis ketawakan kawan dia mengaku Malayu. Katanya d tawau xda Malay . Tq information ni

    BalasPadam
  32. ,menipu saja ni artikel,,,, jangan pura2 la kamu asal sulu la,,,,pilak la tda perlu mngaku mlyu,,,,,,, semua orang original sabah tahu la,,,, kamu asal sulu,,,,jangan la minta lebih...... bersyukur la dapat cari makan d sabah ni,,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. apa yang diminta lebih!!! kamu jngan pikir, kau berkekalan di dunia ini.

      Padam
  33. fakta yang tak betul.. banyakkan buat research dulu baru menulis . tak pernah2 ada melayu suluk.

    BalasPadam
  34. Atuk saya keturunan suluk sudah tinggal sebelum british & jepun ke Tanah melayu..sama2 perjuangkan tanah melayu..bagaimana pulak org cina & India?..takda plak org nak sibuk2..lu fikirlah sndiri..

    BalasPadam
  35. British dari kalangan mereka yang berketurunan Suluk Sabah iaitu Datu Tating di Pulau Balambangan pada tahun 1773, Datu Baginda Putih di Sandakan pada tahun 1879 dan Datu Kedunding pada tahun 1879 di Tungku.

    1. Datu Tating Suluk Sabah ? Bro, Ko biar betul.
    2. Datu Kedunding/Karunding bukan Suluk Tungku tapi IRANUN Tungku Bro.

    SEJARAH tetap Sejarah. Tidak baik diubah-ubah KETULINANNYA sekadar mengambarkan KEHEBATAN sebelah pihak. TQ.

    BalasPadam
  36. Ada fakta yg tepat dan ada banyak juga fakta yang aku rasa kurang tepat.. mereka mengamalkan budaya melayu dan tidak tahu langsung betutur menggunakan basaha suluk tu mmng tidak tepat.. kalau admin maksudkan golongan kelas atasan seperti dato dato bagai itu mngkinlah..tapi aku tak rasa begitu..

    Masyarakat suluk di Sabah masih bertutur menggunakan bahasa ibunda mereka dan mngamlkan kebudayaan tersendiri..jelas dpt dilihat di majlis kahwin, dan kenduri akikah dll..mereka masih mengekalkan identity tersendiri..kebudayaan yang dibawa daripada sulu..

    Lagi satu, kebanyakan suluk yang ada di sabah pun masih berhubungan dengan keluarga mereka yg berada di filipina..

    Aku tahu sebab aku duduk di dalam kelompok masyarakat berbilang bagsa termasuk suluk di Lahad Datu.. thanks..

    abu
    www.ashgive.com

    BalasPadam
  37. Terdapat kecelaruan fakta pada artikel ini. Terkilan dengan sub-topik "Suluk Tawau bukan Tausug". Anda sekalian yang berminat mungkin perlu hadir ke sebuah program pencerahan mengenai masyarakat Suluk yang sebenar yang akan berlangsung pada bulan April ini di sebuah hotel di Tawau. Akan disampaikan oleh penyelidik dan penulis sejarah Sulu yang bergelar professor.

    Sebarang pertanyaan, sila SMS -----> PEACE Info ke 013-552 7744. Pihak penganjur akan menghubungi anda semula.

    BalasPadam
  38. Bodo... bila masa ada "Melayu" kat Sabah nie..
    Melayu kat Sabah = Bangla kat Semenanjung..
    Tak pernah ada Melayu Sabah

    BalasPadam
  39. ada kbenarannya apa yg dikatakn olh kekawan d ats..x perlu ada melayu di sabah mmg suluk adalah bangsa yg tlah lama di sabah x perlu ada perkataan melayu sebab di sabah mana ada bangsa melayu..amat hairanlah mgpa boleh timbul orang melayu di sabah, memang kt ckp melayu di sabah tp kt sendiri tau kn melayu kt n semenanjung mmg x sama walaupun hakikatnya adalah kt dsabah ckp melayu..so mgpa perlu ada bangsa melayu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita tgk kajian siapa, org putih dtg sabah tgk org suluk adalah Etnik melayu, org suluk ckp lbh krg melayu sama seperti loghat2 melayu lain seperti terenganu kelantan, tiada masalah mereka jd melayu budaya dn bahasa yg sama.

      Padam
  40. mana melayu yg betul Ada ka @ takde klu nak tw tunguh jam 8 mlm dgr berita hahahahahaha. soal melayu sabah n semenanjung ni sabah bumiputera sabah la melayu melayu semenanjungla.cuma kita satu bendera satu bahasa

    BalasPadam
  41. bro, slma ni tak pernh pun kedegaran kewujudn msyrakat melayu sabah d negri sabah.melayu brunei pernhlah..klu d sarawak mmg ada masyart melayuy sarawk tp kat sabah ni different skit..sepa pun kita tak kira dusun,bajau,murut,rungus suluk,jawa dll semuanya bergelr bumiputra sabah kcuali cina dan india sbb mreka golongn imigran..klu dudun dusun lah, suluk suluk lah jawa, jawa lah tah pyh tmbh mlayu.. apa2 pun dari kita saja bai tu.

    BalasPadam
  42. Aku sokong..1borneo..klau dh nma lain,jgn dtmbah melayu..apalh diorang ni..im the borneo guy..sabahan 4 ever..

    BalasPadam
  43. Sy sebenarnya hendak ketawa bila orang cuba menyamakan suluk dengan melayu sebab secara linguisticnya suluk itu bukan melayu cuma terpengaruh dengan bahasa dan budaya melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq juga setuju. Aq heran kenapa orang mengatakan jawa, bugis, bahkan suluk sebagai melayu. Ini tak ilmiah. Aq belajar d yogyakarta n bertemu dengan orang jawa, dayak, sunda, batak. Tak ada satu pun dari mereka yang mengaku sebagai melayu. Demikian juga banjar, mereka ini pada mulanya berketurunan dayak tapi setelah menganut Islam mereka mulai mengaku sbgi melayu. Juga bisaya disebut suku melayu tp jikalau dicermati bahasa bisaya itu mirip dengan murut dan dusun. Suku ini kemudian dimasukkan dalam rumpun kadazandusun kerana budaya n bahasa mirip dengan kadazandusun.

      Padam
    2. penjajah barat yg dtg ke sini, tahu mereka adalah melayu, bahasa suluk jgk hmpir dgn bahasa melayu, budaya mereka jgk hampir, sy org suluk sy tahulah

      Padam
  44. Sabah pada awalnya milik Brunei dan kemudiannya diberikan pada Raja Sulu sebagai hadiah.
    Kalau nak cari org keturunan brunei di Sabah, pergi la bahagian Barat Sabah di Sipitang,Weston,Beaufort,Labuan,Membakut,Kimanis dan Papar. Konpem boleh scan dorg ni dengan cara percakapan yg berbeza dgn suku kaum sabah yg lain.Then, kalau nak cari majoriti kaum suluk, dorg ni berada kat bahagian Timur Sabah. Dan tak perlu ambil kelas geografi pun bole teka kat mana kedudukan negara Brunei dan Filipina berdasarkan cara pemilihan penempatan oleh kedua2 kaum ni masa zaman penghijrahan mrk dulu. So pada saya yg paling asal ada kat Sabah ni tu yg kat tengah2 Sabah sekitar gunung Kinabalu. Kiut miut putih memutih orgnya.
    Lastly, saya rasa kalau isu me'Melayu'kan kaum2 di Sabah ni berterusan, punahlah salahsilah asal suku kaum ni semua. Pengalaman saya dulu masa isi borang apa entah tak ingat, ada bahagian bangsa perlu diisi. Melayu, Cina,India,Kadazandusun dll, yg tak ade bangsa brunei. So saya tnya la officer tu nak tik kat mana, dia jawab tik je kat Melayu. Saya pun "owh ba okay". Tapi masa tu pentadbiran masih noob lagi sbb takde option "lain-lain". Yang paling teruk dulu ada yg tak tau tentang bangsa brunei di Sabah. Bila bagitau saya berbangsa Brunei mrk boleh kata "hah, apa itu?".Huhu~
    Ayah saya asal Weston ibu asal Sipitang berhijrah ke Kota Kinabalu dan saya ada bestfriend org Sandakan bangsa Suluk. Orgnya baik je, budi bahasa mengalahkan
    you know who.
    Yang sedihnya skrg ni di Sabah, terlalu bnyk golongan2 yg Suluk tapi bukan berasal dari Sabah, suka hati je menetap di Sabah. Aku yg keturunan Brunei ni pun tak boleh sukahati mnta kewarganegaraan Brunei. Yg mrk ni dtg Sabah boleh pulak di bagi IC. Corruption everywhere! Nice play government.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebahagian sabah milik sultan sulu, kenapa pula org sulu tidak layak mendapat ic d sini?kita bayar tiap2 tahun kepada kesultanan sulu sebagai tanda hormat perjanjian yg british buat.

      Padam
  45. Sabah tetap Sabah. Bangsa orang asal di Sabah seperti KDM, Bisaya, Suluk, Bajau, Brunei, Orang sungei, Idahan, Tidung, Cocos, Kedayan perlu mengekalkan identiti bangsa masing-masing untuk selama-lamanya. Di Sabah memang tiada Melayu. Jangan samakan Kita dengan orang semenanjung. Mereka ada identiti bangsa mereka sendiri dan begitulah juga kita di Sabah. Saya yakin semua bangsa orang asal Sabah berbangga dengan identiti bangsa mereka sendiri. Kita orang asal Sabah tak kira Islam atau Kristian mesti memelihara identiti bangsa kita dan berbangga dengannya.

    BalasPadam
  46. sejak bila pulak ada melayu sabah pada tahun 1773 dan 1879 dn 1905 dn 1912 1937 1953 1962 1963 semu itu tepu tak boleh nak percaya ni semua kata2 orang melayu la ni nak huba sejarah sabah nak masuk kan nama bangsa merika ke dalam sejarah sabah itu mustahil sbb melayu mudah lupa cuba kamu kaji dulu asal orang melayu dari mana apa maksud melayu @ org melayu ok ni sya nak terang kan sikit maksud bangsa tausug @ suluk? Tau brmaksud orang sug pulak brmaksud harus seperti harus air atau ombak sug pulak asal nya sulug apa bila dibuang L menjadi sug itu lah maksud tausug
    dan suluk pulak asal nya sulug menjadi suluk merika tak menggunakan G merika biasa menyabut K sbb tu tausug dan suluk sama sahaja bahasanya

    cubak kita tengok dalam map peta dunia @ borneo dan suluse nama2 tempat tersebut pasti ada nama2 sama dengan nama tausug dan suluk dan disitu lah datang nya nama bangsa mereka so jangan la kita cuba nak hubah sejarah sabah sbb sejarah sabah ada pada nama bangsa dan rakyat nya yang ada di negeri sabah itu

    jangan salah faham lahad datuk brmaksud negeri datuk @ kampung datuk @ tempat datuk bukan nya tempat persinggahan datuk

    ni saudara dan saudari melayu sudah lupa bukan lagi mudah lupa memang suda lupa erti kata orang melayu seperti tau sug brmaksud orang sulu dan orang melayu brmaksud orang jahu itu lah maksud melayu dalam bahasa suluk@tausug melayu brmaksud jahu

    cuba kita buka sejarah china ya itu raja china che ho mengapa orang china dan india ada di malaysia??

    BalasPadam
  47. Suluk filipina n bajau filipina suruh antar pulang nt jd filipina sabah nt.

    BalasPadam
  48. surat beranak aku tulis melayu?itu JPN sabah yang keluar.Datuk aku cina +suluk,arwah nenek aku keturunan KEE...Tapi kami bertutur menggunakan bahasa melayu dan hidup ikut amalan org melayu.Persatuan Kemasyarakatan Melayu Tawau wujud sebelum negara malaysia dibentuk.so apa cerita tu?mmg masyarakat melayu tawau telah lama wujud.Kena faham istilah melayu..Melayu maksudnya seseorang yang bertutur dalam bahasa melayu dan mengamalkan cara hidup melayu...Melayu ini general...klu suluk tapi ndak tau mau ckp suluk apa cerita?

    BalasPadam
  49. mcm saudara kita di semenanjung..dorang semua mengaku melayu biarpun asal keturunan mereka bercampur2.Mcm PM kita berketurunan bugis,TPM berketurunan jawa.Hidup harmoni sebagai orang melayu.Mereka bertutur dalam bahasa melayu dan mengamalkan cara hidup orang melayu.Aku rasa PM tak reti nak cakap bugis,gitu juga TPM kita..tak reti ckp jawa.Dengan menjadi bangsa melayu lah semua suku kaum yang beragama islam dapat bersatu...mcm aku datuk aku berketurunan cina,tapi aku tak reti mau ckp cina.So hakikatnay melayu memang wujud di sabah.Inilah kenyataan,sila datang tawau klu nak jumpa melayu sabah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq pun dari Tawau, Suluk Tawau, Bapa Suluk emak cina,Bapakku berusia 73 tahun lahir di Tawau, nenek lahir di Sndakan 115 tahun yang lalu, tapi aku tak mngaku Melayu, anda sebenarnya malu untuk mengaku ada keturunan suluk. Mau buat macam mana sudah memang pantai Timur Sabah ni tempat penempatan Masyarakat Sulu sejak abad ke 9 lagi, sebelum sempadan Borneo dibahagikan oleh penjajah Eropah. Biar masyarakat suluk berada dalam zon tidak selesa seperti sekarang ni, biar diorang berusaha untuk memajukan diri dari segi pendidikan, ekonomi dan politik. Lihatlah kaum Bugis, mereka sangat berjaya pada era ini dalam pelbagai bidang, sebeb mereka kerja keras dan sedar diri yang mereka itu perantau serta berada dalam zon tidak selesa.

      Padam
  50. Menurut kajian dan pemahaman saya.... .

    Satu bangsa tu adalah satu 'entiti' dan 'identiti' yg di dasarkan oleh kaum yg menjadikan identiti se suatu bangsa.

    Contohnya spt. bangsa Britain/British, terdiri dari 'kaum' Welsh, Irish, Scottish dan English...tapi mereka adalah sebagai satu identiti bangsa di kenali sbg British,

    Begitu juga bagi bangsa Cina...mereka terdiri dari berbagai suku kaum spt Han, Chin , Chow, Lim , Ting, Tong dsbnya, tp mereka semua adalah beridentitikan bangsa China,

    India pun sama begitu juga lain2 bangsa.seperti Arab, American apa saja bangsa pun di dasarkan dgn kaum utk membentuk identiti bangsa.

    Begitu juga 'bangsa' MELAYU adalah sebagai 'race' yg terdiri dari berbagai ethnic...contoh org Champa, etnik melayu di Vietnam, di Sri Lanka, Taiwan, Polynesia, Maori, Thailand/org Pattani, Filipinos, Indonesia, Brunei, Singapura begitu juga sub etnik di Semenanjung Tanah Melayu spt org Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak ,Kedah, Minang , Bugis, Jawa, Mendiling, dll adalah di golongkan sebagai kaum yg membentuk identiti Race/bangsa Melayu..org Kelantan sgt bangga jd org Kelantan dan sgt kuat jati diri dgn loghat tersendiri wlu pun spi di Amerika...tp mereka akan katakan mereka Melayu bila di tanya...sub etnik Kelantan tp identiti bangsa adalah Melayu....itu sbg contoh...klu tak blh faham juga tak pe lah...

    Ada seorg. professor Korea/semasa muktamar Majlis Professor..beliau bercakap bahasa melayu dgn fasih dan nyatakan sepatutnya bangsa Melayu syg kpd bahasa Melayu yg merupakan bahasa pertuturan ke 4 terbesar di dunia...barulah slps tu lain2 prof. nak ckp Melayu tergagap2 pun ada...
    ..
    Juga kata seorg prof. bahasa Melayu dari Rusia...org Melayu patut bersyukur kerana mempunyai bahasa terindah di dunia...mana ada bahasa lain yg mempunyai gurindam, syair, selampit, pantun, seloka, madah,...hanya lah ada pada orang Melayu...

    Org lain mengkagumi kita tp kita asyik dok berkelahi ttg perkara remeh temeh yg kita sendiri tak faham....maaf klu terkasar, bkn niat pun...

    Mengikut perlembagaan Malaysia mmg la nak jadi Melayu mesti Islam...dan menjadikan Melayu tu satu bangsa yg boleh di create bkn spt bangsa2 lain...semua org boleh jd Melayu dgn menepati syarat2 dlm perlembagaan...tp bkn ini yg nak di perjelaskan..

    Bangsa/Rumpun Melayu di luar Malaysia tidak semesti mengikut constitution kita tp mereka masih tergolong dlm kelompok Melayu walau berlainan adat, budaya dan ugama...Melayu dlm perspektif universal sebagai satu identiti bangsa....contoh terbaik the Malay Cape di Afrika Selatan...kaum berbeza tp sbg satu identiti bangsa adalah Melayu secara universalnya.

    Penjajah suka sgt memecahkan bangsa kpd kaum utk senang di perintah atas dasar divide and rule...satu2 kaum mungkin ada 2 juta penduduk jd senanglah utk di tadbir kerana sudah lemah tp sekiranya satu bangsa ada 300 juta rakyat bkn senang nak perintah.

    Suku kaum Cina berterabur dlm kelompok kecil, senang sgt la nak tadbir tp bila ckp satu identiti bangsa China 2 billion penduduk,...org jd gerun...Amerika yg hebat tu pun kepala pening memikirkan...

    Jadi tak salah nak jadi org Suluk yg nak banggakan kaumnya...tu yg patutnya tp di luar perspektif kaum itu jgn lah kita menidakkan kewujudan identiti bangsa itu sendiri...patut kita bangga jd satu identiti bangsa yg kuat dan bersatu....

    Jadi lihatlah erti 'bangsa' dlm persrektif yg besar dan menyeluruh.
    Bertelagah soal benda yg remeh boleh melemahkan dan org akan ambil kesempatan atas kesempitan dan kesilapan yg di adakan sendiri tanpa memikir kesan yg panjang...

    Maaf saya bukan org pandai tp saya sertai pengkaji tentang ttg sejarah...dlm waktu terdekat insha Allah mungkin terlahir University Nusa Polynesia berakar umbikan Melayu di New Zealand tak lama lagi.

    cheers brothers and sisters.








    BalasPadam
    Balasan
    1. Sorry Mat Jenin,keep you drunken Dream with your Rumpun Melayu,most of the Indonesian writers/historian prefer to use universal "Nusantara" while the Western writers would use Austronesian race.....not "melayu" which makin that race superior over others.....even Javanese knew that Melayu is a Lazy race while it was recorded in Oxford Dictionary Malay as Lazy native.If you want to include the Mendailing,Minangkabau,Batak and other Indonesian ethnic,please don't...we have terms for ourself,that is Nusantara,if you want to know the word Melayu in indonesia,seek that ethnic near Jambi and Riau....When you use "Malay" as consist of entire Polynesian-Madagascar group,please ignore that,incase the "Melayu" will be more hidung tinggi like what they think about "Malay"sia country belong to them only....Oh yeah,Malay Cape is the pure Thrown away Malays from Malaya n Sumatera during colonial time,still speak Malay,profess Islamic faith....that one I agree that they ARE Malay.

      Cheers Austronesian Brothers n Sisters....

      Padam
  51. Sabah mana ada melayu bodoh punya pengarang

    BalasPadam
  52. Paloi.... biased... sejarah yg di tulis oleh pengarang blog ini....

    BalasPadam
  53. Sabah tiada melayu la, kamu salah ni , Sabahan adalah bumiputra...tinggal di tengah2 perdalaman hutan, bukannya persisiran Pantai, Suluk Bukan melayu Mereka adalah kepulauan borneo.

    BalasPadam
  54. MELAYU bukanlah bangsa tetapi bahasa.Jadi jangan salah ertikan..

    BalasPadam
  55. Sabah tiada Melayu penduduk asal..ni sudah jd mainan politik yg mana kita tau dasar "yg Islam jadi Melayu"..dulu2 smpai skg org2 akan tukar jd "bangsa Melayu" jika dia Islam..kesiannya org bajau pun nak dijadikan melayu, dusun Islam pun dijadikan Melayu, suluk pun dijadikan Melayu, puihhhhh.."Melayu asal Sabah" hanya wujud sbb Me-Layu ni kan semua dia nak..pegi lah masuk dlm kampung2 tgk org yg tukar agama pun tiba2 bangsa juga ditukar..

    BalasPadam
  56. kalau suluk tu suluk juga bh,jgn la mgaku MELAYU,,kat rumah makan piutu,ckp loghat sulu,,manade Melayu cm tu,bodo nye.yg nak bngga btl pasal suluk jd MELAYU APESAL???Kalau dh suluk tu suluk la,,korang suluk bukan pribumi pun,so jgn nak melebih2x nak jd MELAYU..kamu ibarat parasit yg menhancurkn bumi sabah ni sdikit demi sedikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memanglah, kalau suluk tu suluk juga, kalau dusun tu dusun juga, murut murut juga dll. Jangan perasan la borneo utara ni kamu sorang jak punya, kawasan pedalaman tu memang kamu punya sebab kawasan penempatan kamu, kawasan pantai timur Sabah mintak maaf la ya, bukan kawasan kamu paham. Kawasan penempatan masyarakat Sulu, kemudian tinggal bersama masyarakat lain2 seperti tidung, bugis, cocos dll. Kamu sibuk2 pasal sabah napa? Nama Sabah baru jak di cipta 50 tahun yang lalu, sedangkan masyarakat Sulu sudah berada di Pantai Timur Sabah sejak abad ke 9.

      Padam
    2. suluk bangsa majoriti d kk dn pantai barat, kalau bukan sebab pembunuhan beramai2 oleh jepun, mmg kta kuasa srluruh persisir pantai, skrg org2 pedalaman ckp mcm sabah ni mereka pu ya, konon mo bwk sabab kluar, padahal teda sorg pun wakil mereka dlm kemerdekaan sabh

      Padam
  57. btl tu joh..kau pigi sandakan.kau tinguk apa jadi sama sandakan.itu dpn kfc ada lambang O''' .sudah di larang jual tlur pnyu,tp djual.pigi dpan pasar bnyk jual rokok.urg apaitu?sudah di tau itu bnda di larang tp dibuat juga.ini suluk mimang parasit bh,smua yg di larang pihak brkuasa diurang pigi buat.tinguk itu syabu,diurank juga ni yg kasi masuk pigi sabah,ini mcm kah mau di banggakan?kamu hanya menjahanamkn tanah sabah ini dngn pbuatan tngn kmu.tinguk saja itu LD,apa jd?diurang p mmbrontak ,mau lwn krjaan ,mau amik ini sbh,mati, syahid kunun,,ada ka mati syahid muslim vs muslim?bodoh..bsyukur la dpt tingl dsni jgn mlebih2x..ok suluk2x skalian,caw..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang menceroboh tu pengganas Sulu! di taja oleh jahanam.jahanam yang ingin memporak perandakan Sabah dan Malaysia. datang pun 100 orang lebih saja. ada 2 juta lagi masyarakat Sulu yang menentang pencerobohan mereka. ko jangan perasan pulak seluruh Sabah ni kamu yang punya, entah2 mak bapakmu pun IC projek.

      Padam
    2. Ya jo.. cuba ko tingu di keningau berapa tampat moginum? Ko buli kira ka? Kau tau ka jo penhidap HIV di sabah ni majoriti urang apa? Aku respek lagi jo orang yang jual rokok di kaki lima daripada sumandak2 yang hidup mengadai maruah sebab mau senang.

      Padam
  58. ahaha yg di atas ni macam suluk pilipin ni kan?

    BalasPadam
  59. dia marah bah sbb dia keturunan suluk tu..terima la bb hakikat yg memberontak d LD Tu urang suluk.xda beza sulu ft suluk.dua2x asal pilipin..ayam jantan kunun bngsa diurang.berani.puikzz kimaxz

    BalasPadam
    Balasan
    1. Palui la ko ni! Sulu tu merangkumi semua etnik yang terdapat di kepulauan Sulu, antara etniknya seperti bajau, iranun suluk, simunul dll. Itulah disuruh belajar tingg2i malas, minum sampai mabuk jak hari2.Ko ndak tau ka, 12 orang tawanan perang tempoh hari tu 10 orang simunul dan dua orang suluk.

      Padam
    2. Mmg begitu ba kn ko punya bangsa.. masa penjajah kamurang pigi betapuk di utan.. masa merdeka kamu gembira berabis sampai tiap ari aramaiti...skrg bila ilang suda mabuk baru kamu nampak apa yang ada di tanah sabah ni.. trus kunu kamu cakap yang tanah ini kamu yang punya...cuba kunu kasi tau siapa org dari bangsa kamu yg banyak jasa d tanah ini...jgn seja la ko cakap si pairin ah..lucu tu..

      Padam
  60. bnyak org kta suku sungai asal sulu,btl ke?

    BalasPadam
  61. sape ckp ft mgaku sabah ni kmi punya?bodoh ini mundu ..abad ke9 apanya?kamu brmai2x saitu dtng p cni sbb perang kn ngra kmu?p sabah untk blindung ,tkt kena pluru,so lari p sndkan,dbgi tingal ft beliau2x kamu d bg pas kuning kan?skrg ic merah kau kan?nah tambirang bru ic merah.puik.kau amik la sabah ni.sama kamu la suluk.kiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nenek ku pun Ic biru la bodo, Tu mak bapak ko yang ic merah, ic projek, ha3

      Padam
  62. tak sama....suku sungai tetap suku sungai...suku sungai bukan suluk.

    BalasPadam
  63. nak tanya ni??suku mana yang melawan penjajahan british d sabah dan suku mana yang memerdekakan sabah???

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan"bajau suluk la..org2 kdm ni semua cakap kosong jak..mcm2 la kdm ni klem,sabah ni kunun durang punya,tanah tumpah darah,tanah ibunda,ko ambik la semua,,tp waktu penjajahan british durang LARI masuk hutan puuuiik,,tup tup lpas tun mustapa merdekakn sabah muncul la kdm ni dari hutan,,klem mcm2..fkir2 la klau btul2 tanah ibunda kdm spatut ny kdm petahankn..jd maksud tersirat ny kdm ni memang btul2 asal mongolia alias vietnam..klau hamba abdi hamba abdi jgk la..terima la kenyataan,

      Padam
    2. org suluk jeselton bnyk dibunuh zaman jepun, tiada siapa mo hargai, skrg kena tuduh pti, dlm perjanjian kemerdekaan pun tun fuad adalah org australian mat salleh, tun mustapha org suluk,

      Padam
    3. Knapa kdm ni dengki btul dngan bngsa lain , di artikel bngsa bugis pun kmu maki di artikel bangsa suluk kmu maki , apa kmu pikir bangsa kmu bgus btul sdah . Sdahla pnakut , kmu thu minum seja . Klau bkn org filipina dn indonesia yg membngunkn sabah , kmu pikir kmu bole rsa itu centre point bodok .

      Padam
  64. Dalam bab perbincangan ini, sy bagi pendapat simple sja.
    Bajau kawin Suluk= BajauSuluk
    Iranun kawin Suluk= Iranun Suluk
    Tidung Kawin Suluk= TidungSuluk
    Jadi Melayu Kawin Suluk= Melayu Suluk lah..
    Jadi dalam hal ini, pendapat sy,Isu Melayu suluk bukanlah satu isu untuk memelayukan masyarakat suluk, tapi ini adalah berdasarkan dua keturunan yang yang ada dalam diri seseorang. Makna lain, orang yang mengaku Melayu Suluk bukanlah sebab dia telah di Melayukan oleh sapa2 atau kacang lupakan kulit, tapi mungkin ayahnya Melayu dan ibunya suluk... ataupun dalam sudut yang lain iaitu dalam agama Islam, jika ayahnya Melayu dan maknya Suluk ia mestilah mengikut Jurai keturunan ayahnya Iaitu Melayu. Jadi jangan slahkan Orang Suluk yang mengaku dirinya Melayu, Jadi sy rasa ia xmenjadi isu lah.. tapi kalau Suluk kawin Suluk baru cakap semananjung dan xmengaku Suluk, itu baru kacang lupkan kulit... Hehehe... Just Opinion, kalau salah tolong betulkan.

    BalasPadam
  65. Baca perlembagaan definisi melayu....melayu sebenarnya satu gelaran berdasarkan cara hidup. Semua keturunan Adam.

    BalasPadam
  66. Dijadikan manusia itu berbeda dan memiliki kelebihan yang tersendiri agar tidak bosan dan dapat belajar dan mengenali antara satu dengan lain.

    BalasPadam
  67. Buat APA nak gaduh tentang artikal ni..yang penting Kira a man damai...

    BalasPadam
  68. PELIHARA KEHARMONIAN SEMUA KAUM PRIBUMI SABAH

    Realitinya suku kaum suluk yang telah lama menetap di sabah adalah penduduk tempatan sabah...TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak Buat Lawak Ke...Realitinya...Orang Melayu Brunei,Bisaya Dan Dusun Sahaja Peribumi Paling Lama...Suluk Tu Pendatang...Nak Mempertahankan Macam Mane...Ape Hujah Kau...Pi Wiki Baca Sejarah Dusun Brunei Dan Bisaya Baru Kau Faham...Sekian

      Padam
  69. Masalah yer kerajaan Malaysia tak mahu dedahkan dengan betul. Cuba buat dalam mata pelajaran sejarah 100% tulen. Ni 10% saje yang didedahkan... Jadi, wujudlah ketidak pasti tentang asal usul setiap negeri. Kalau kat semananjung 100% didedahkan. Bagaimana pulak di Sabah dan Sarawak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan tidak mahu, cuma ketamadunan di sabah tidak direkodkan dgn teliti, cuba bgtau mana bangsa sabah yg ada sistem tulisan?

      Padam
    2. Aduhaiiiii......ini la otak Bani AMENO,if you Malaysian want to know/include Sabah/Sarawak history,just check with Brunei History n Salasilah....malu ke dengan Brunei harini?! waktu dulu paksa Brunei masuk Malaysia,sampai guru2 Malaya smua ditarik balik n tinggalkan Brunei sehelai sepinggan......Sebenar nya,Sejarah Sabah n Sarawak ARE MORE INTERESTING THAN BULLSHIT MALAYA HISTORY.Brunei Empire were bigger than Malacca covered up nearly the whole 3 largest Island of the world....Melake?makan gule melake jer...abis.

      Padam
  70. Jangan gadu -2 pasal asli sabah.orang lama sabahpun tak maca kamu orang.kalau mauh tau buka google.zaman purba sabah.orang awal bukan KDM.Bajau.Brunai.sultan sulu.atau lain-2 .orang awal sekali yang tinggal kat sepilok sandakantu.....merikatu stadyje.....

    BalasPadam
  71. Yang PENTING MISI KAMI RAKYAT SABAH DAPATKAN KEMBALI AUTONOMI DAN 20 PERKARA, MAKA PENGUSIRAN PATI CELAKA DAN PENEMPATAN [ATI CELAKA DIHAPUSKAN.

    SEKIAN.

    BalasPadam
  72. What the F*** you have typed there,Mr. Pejuang Bangsa. So, you're saying tht Suluk is Malay and follow Islam.I am a Suluk and I say only one or two among hundrds of us are malay and are following Islam:)




    BalasPadam
  73. Sy ada beberapa kwn suku sungai dri daerah berlainan..apa yg sy tahu mnurut nenek moyang mrk adalah berketurunan suluk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Itu memang benar. Tetapi jangan dipandang secara perspektif negatif kerna ini berlakunya proses amalgamasi dan asimilasi melalui perkongsian budaya dan perkahwinan cmpur.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  74. SULUK PENDATANG HARAM SABAH.. DASAR BANGSA PILAK.

    BalasPadam
    Balasan
    1. KALAW MAHU KOMEN KASIH KELUAR NAMA ATAU AKAUN KAW BUKAN NAK BERTAPUK.MUNGKIN KW NIE PENAKAUT KAN.....KITA MASING MASING ADA TAMADUN SENDIRI.JANGAN SALAH FAHAM.KAW INGAT BANGSA KAW SEPURNA SUDAH.HIDUP KAW PUN BELUM SEMPURNA APALAGI MENGHINA MACAM MENGHINA NENEK MOYANG SENDIRI.LAIN KALI BERFIKIR DENGAN POSITIF BUKAN NEGETIF.TERIMA KASIH.

      Padam
  75. Sejarah untuk kita telaah bukan untuk dikenang

    BalasPadam
  76. Ini kdm lah punca perpecahan kaum dsabah. nk bgnilah bgnilah bhsa apa yng kamu bole ambil untuk penyatuan kaum kalaubukan melayu. Dnusantara ni indonesia mlaysia bhasa melayulah yg jdikan penyatuan. Ok kalau kamu x trima melayu sedgkan kamu brbahasa, menlis, mengira semua guna melayu. Ok kita buat penyatuanlah cntoh kdm sbgai bhasa nasional dsbh, bolehkah? Ini kdm ada tulsan aksara ka untuk sukux lain berinteraksi, bhasa kdm boleh ka dguna untuk semua suku dsabh bgtu sbliknya jka bgsa suluk dguna untuk bhasa nasional dsabh? lag org kdm bengang. Dnusantara ni hanya melayu yg bole buat penyatuan bangsa untuk smua suku kaum. Jadi adlah logik dn benar jika melayu dientitikan untuk smua bngsa.. . Atau kamu mahu bngsa cina atau india menjadi bgsa nasional kamu. Mereka pun ada aksaranya. Boleh ka?

    BalasPadam
  77. Mmang bodo lah mereka yg x dpt terima entiti melayu dsabah. Jika x dpt terima entiti melayu sbnarnya adlah pmbohongn pda diri sndri. Anda x dpt terima entiti mlayu tap bhasa menuls smua guna mlayu, jadi apakah kebodohannya.. .

    BalasPadam
  78. Sejujurnya...Sabah Sepatutnya Masuk Brunei Bukan Malaysia Tpi Disbabkan Kes Di Grace Point Tulah...Sabah Masuk Brunei...Lagi Pun Suluk Teda Hak Bah...Kau Kasih Rusak Sabah Adalah...Hujah Tu Biar Bertempat Saudara

    BalasPadam
  79. Orang suluk apabila dipanggil pilak itu dihina oleh orang yang tidak pandai berfikir.Sya ingin maksudkan Suluk yang di panggil Pilak itu bukannya apa.tapi maksud pilak pun mereka tidak tahu.Maksud Pilak ada mata wang yang diguna oleh kaum Suluk atau Tausug semasa zaman dulu dulu dan di Malaysia pula ada mata wang juga yang di panggil sebangai Ringgit Malaysia(RM) .Pilak adalah mata wang orang suluk yang mahal daripada Ringgit Malaysia.Pilak adalah mata wang yang dibuat untuk pertukaran barang.Pilak juga dibuat dari Emas dan barang yang berharga.Jangan salah faham dan marah atas komen yang sya terbitkan.Sya adalah bangsa suluk selama lamanya.

    BalasPadam
  80. Kebenarangnya..suluk itu ibarat bangsa melayu di sabah..asal usul suluk nie d panggil buranun atau tau bud(org bukit) mereka nie memang gagah perkasa sejak azali dan berani..kebnyakannya org2 buranun nie menjadi pengikut setia sultan sulu dan menjadi rakyat kesultanan sulu d zaman dahulu..jadi bahasa mereka bahasa sulu macam d malaysia bahasa melayu..sebab itu bahasa org suluk x bnyak berbeza seperti bahasa org bajau..bila mereka menjadi rakyat kesultanan sulu,maka tergelarlah mereka tau sug(org sulu) dan suluk ialah sulu..dan sekarang pun ramai dah org suluk yg x ckap..asal usulnya buranun,tapi hanya cakap..aku org suluk!..
    aku tau sbb aku keturununan tau sug,bukan suluk...di sabah je yg pggil suluk tu..asal usul mmg dari filipina..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku orang semporna bangsa suluk keturuanan buranun tapi aku bersatu atas nama melayu.

      Padam
  81. Nenek aku cakap,banyak panglima2 sultan sulu yg berpaling tadah,sewaktu berlaku kezaliman sultan sulu,ntah yg ke berapa..yg membunuh sesuka hati dan merampas isteri org..(aku pun x lah pasti,sbb belum buat research)yg pasti..saya bersyukur menjadi rakyat sabah kini..aman dan bebas dari keganasan.,semoga sabah sentiasa d lindungi ALLAH SWT dari segala bencana...aamiin

    BalasPadam
  82. PILAK sebenarnya matawang PERAK

    BalasPadam
  83. Saudara2 ni kebanyakan bercakap mengenai suku kaum seolah2 pandai tapi macam tak tau sejarah dan geografi,kenapa siapa darimana gugusan kepulawan melayu..yg dipangil kepulauwan melayu itu dari sebelah bawah sungai chop praya dithailand,sumatra pulau jawa pilipin brunai hinggalah kepulauwan kesulawesi tak termasuk papua newgne dipangil nusantara kepulauwan melayu.kesebelah atas sungai choupraya dipangil indochaina dan dari negara burma sampai kesebahagian india dipangil teluk Bengal.dan supaya saudara2 faham seluruh kepulawan nusantara itu orangnya dipangil melayu sebelum kedatangan penjajah daribarat yg membahagi2kan tanah dan kaum kita.begitu juga yg mereka telah buat dengan tanah arab@ timur tengah dan timur jauh sehingga lahirnya korea utara dan selatan

    BalasPadam
  84. Sadara2ku sekalian disabah yg pandai coment,saya minta maaf kalau cakap saya agak kasar untuk membidas coment saudara2.saudara2 ada yg mengaku belajar dekt umslah dan lain2 U dan ada yg mengaku gurulah,tapimelalui coment yg saya nampak seolah2 saudara2 ni ada yg macam tk lepas timgkatan1.Dan memang keadaan ini banyak saya alami dan lalui semasa saya tinggal disabah dulu ketika saya berurusan dengan pejabat2 kerajaan.untuk makluman saudara2 sekalian guru sekolah rendah saya masa saya sekolah rendah dulu dari darjah 1sampai darjah2 hanyalah berkelulusan darjah6 danalhamdulilah sekarang masih hidup semoga beliau dipanjqngkqn umur oleh Allah swt,walau pun hanya darjah 6 tapi beliau boleh berbahasa malaysia dengan betul,begitu juga dengan guru2 saya yg lain yg memang berasal dari sabah walau pun mereka dahulu hanyalah lepasan spm.Tapi mereka faham bahasa,,,apa erti itu bangsa,apa erti itu suku dan apa erti itu negara..sudara2 negara kita ni namanya malaysia,jadi kita ini berbangsa malaysia,dan suku itu merujuk kepada sesuatu etnik kaum atau klompok yg hampir serupa dgn kumpulan dan warganegara itu barmaksud penduduk atau rakyat sesebuah negara itu..sekali lagi minta maaf jangan kevil hati kalau saya cakap kebanyakan daripada saudara2 nampak sangat kekampungan yg kurang pergulan dan tak pernah berjalan keluar dari kampung.saya cakap ni sebab masa saya sekolah menengah dulu kawan2 saya hampir semua suku kaum etnik yg ada didalam sabah,begitu juga setelah saya berkerja dan apabila kamisampai disesebuah negara luar dan berjumpa dengan orang warganegara lain mereka akan bertanya ware U come from dan kami akan menjawab im atau we come from malaysia.kami tak pernah cakap we a kadazan,suluk atau bugis come from sabah,serawak atau pun johor sebab mereka pun tak tau dimana negeri kita malahan mereka lebih kenal pulau sipadan dan gunung kinabalu dari sabah itu sendiri.cuma bila pada kawan2 saya yg bersuku kaum india atau pun chaines mereka akan bertanya lain 'ayou indian atau ayou chaines'dan kawan2 saya akan menjawab im indian atau chaines from malaysia.selain dari suku kaum india dan chaines mereka akan memangil kami malay.berbeza pula dengan warganegara indonesia mereka hanya dipangil indo dan kalau pilipin mereka akan dipangil pilipino.kalau apa yg saya nampak jelas dari pada coment saudara2 sekalian,sebenarnya kebanyakan daripada saudara2 ni telah teperangkap denganagaenda poletik sempit individu2 dari satu2 kaum yg hendak meneruskan kerjaya poletiknya supaya dapat meneruskan cara diamendapatkan imbuhan dengan jalan yg senang

    BalasPadam
  85. Nice point there .. sya skong hujah anda mngenai suluk .. and bkn smua org suluk sekejam org yg serang felda.. filipina ni bnyk kpulauan and org dri kpulauan tu yg serang bknny suluk dri sabah sndri .. suda trang lgy bersuluh org skrg ni mmg cetek pmikiran , what to say umm x matng? sedih jgalah org bilang bangsa suluk ni racist .. sdgkn tidak .. thanks for backing up suluk , i really appreciate it .. im suluk , sure i will defend negtive thought about suluk .. and politics ? not all news about politics are true .. well , according to history , most of suluk already lived in the land of sabah , and yes many pati came and now , the government doest want to certifiate suluk .. why ? because they were afraid that suluk has the right to live in sabah .. and to all haters of sabah and suluk race , please dont mock sabah or whatever bad thing about it .. sabah helps malaysian economy by logging and palm oil industrial .. just think why our first minister invite sabah to be part of malaysia .. dont be such a typical narrow minded person and may Allah bless u . peace no war .

    BalasPadam
  86. MAULANA JALALUDDIN9 Mei 2016 pada 11:19 PG

    GELARAN DATU BAGI BANGSA SULUK ADALAH GELARAN YANG DI BERI OLEH SULTAN SULU SEMASA KEGEMILANGAN KESULTANAN SULU ZAMAN PERKEMBANGAN ISLAM DI FILIPINA SEBELUM KEDATANGAN PENJAJAH SPANYOL DI FILIPINA MANA KALA BANGSA SULUK DI DAERAH TAWAU ADALAH SULUK TAUGSUG TIDAK ADA BANGSA MELAYU TAWAU KECUALI DIA TIDAK MENGAKU BANGSA SULUK(TAUGSUG)

    BalasPadam
  87. MAULANA JALALUDDIN9 Mei 2016 pada 11:41 PG

    GELARAN DATU KEPADA BANGSA SULUK ADALAH GELARAN YANG DI BERI OLEH KESULTANAN SULU DI ZAMAN KEGEMILANGAN ISLAM DI FILIPINA DAN SEBELUM KEDATANGAN PENJAJAH SPANYOL DI FILIPINA MANA KALA BANGSA SULUK TAWAU BUKANLAH BANGSA MELAYU TAWAU KECUALI BANGSA SULUK TIDAK MENGAKU BANGSA SULUK (TAUGSUG 0

    BalasPadam
  88. BUGIS ATAU TIDUNG YG JELAS JELAS DR INDON BOLEH PULA BERBANGGA JADI PRIBUMI SABAH,PELIK PELIK

    BalasPadam
  89. isu terbaru presiden baru filipina mahu menuntut sabah sbg milik filipina.n setujukah org suluk sabah bergabung dgn filipina.

    BalasPadam
  90. Soal bangsa ape yg paling lama tggl d sbh ni tak pnting pun..tak kira la ape je bangsa yg mnjadi rakyat sbh ni,sama2 la kita ptahankn keamanan dan kemerdekaan yg dh bpuluh tahun kita nikmati dlm mlysia ni.. Jgn hanya krana sjarah lama,ada yg bcakaran.. Mmg btl sbh ni dbwh kekuasaan kesultanan brunei dulu,bhgn pntai timur sbh dhadiahkn kpd ksultanan sulu d atas bntuan yg prnh dberikn dulu.. Klu dlihat fakta,negara brunei sbnrnya lbh berhak klu nak mnuntut kmbali sbh ni jika dbndingkn dgn filipina tu..

    BalasPadam
  91. Aku sndiri mmg org melayu brunei,asal kluarga dulu mmg pun dr brunei.. Bpindah ke pntai barat sbh ni smasa zaman kesultanan brunei ratusn tahun dulu.. Tp itu kisah dulu,biarlah jd lipatan sejarah je utk dtelaah org2 skrg ni.. Yg pnting bg aku,lbh baik smua rkyt sbh ni dan malaysia secara amnya bsatu utk mmptahankn keamanan yg dkecap ni dr dganggu gugat oleh org luar yg tiada hak lngsung pun keatas bumi sbh dan mlysia yg tcinta ni..

    BalasPadam
  92. Aku orang semporna berbangsa suluk, berketurunan buranun dan bersatu atas nama melayu islam. Aku yakin banyak lagi bangsa'2 dan kaum'2 lain yang bersatu atas nama melayu islam terutamanya di semenanjung.

    BalasPadam
  93. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    BalasPadam
  94. Halo semuanya
    Nama saya lismawati djumarding, saya dari indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya merasa tegang secara finansial dan putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya menghubungi saya kepada pemberi pinjaman yang sangat andal yang disebut kreditur cepat Lindy Smith, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sejumlah 850 juta dalam waktu kurang dari 6 jam tanpa tekanan atau tekanan, dengan tingkat bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut saat memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan, dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan. Jadi saya berjanji kepada Ibu Lindy bahwa saya akan membagikan kabar baik tersebut, agar orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, hubungi Mrs. Lindy melalui email: lindysmithloanfirm@gmail.com.
    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya: lismawatidjumarding@gmail.com
    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran angsuran bulanan saya, yang saya kirim langsung ke rekening bank perusahaan.

    BalasPadam
  95. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    BalasPadam
  96. Wei..jangan ckap ini suku kdm takut arr...kamu pikir siapa yg tulung itu mat salleh lawan itu inglish? si kiram lari lorr sama urang urang dia..cerita lain pula kena padam untuk sabah di melayukan, paham pahamlah

    BalasPadam
  97. Oiiii sodap jer ko mengarang dgn isi auta. .dlm muka bumi Ini tiada melayu suluk saya ulang tiada melayu suluk. . Karangan auta ko mendatangkan kebencian bukan menambah ilmu. .

    BalasPadam
  98. ramai pengomen blog ini orang gila.. kesian oh kesian..

    BalasPadam
  99. Kenapa bukan melayu di Sabah DENGKI dgn orang melayu .. KALAU KAMU bukan melayu , ikut sukak KAMU la .. Peduli APA bangsa orang lain .. Kami melayu , kami punya sukaklah .. Yang kamu cakap melayu , Kenapa ? Itu Kan Bahasa kami

    BalasPadam
  100. Utk makluman , kami melayu ni ada adat .. Ada adat .. Dan yg PENTING , kami nie bersultan .. Faktanya beginning .. Di Borneo ni , terbahagi dua .. Orang orang Dayak di kawasan tengah termasuk iban , murut , kayan , ngaju dll .. Di persisir pantai pula , orang orang Melayu yg berasal dari kesultanan Brunei semasa pemerintahan Sultan Bolkiah tahun 1500 selepas kejatuhan Melaka .. Kesultanan Brunei adalah pusat pengembangan Islam dan pembudayaan Melayu di Borneo hingga ke Sulu dan Mindanao ..

    BalasPadam
  101. Tertarik dengan Tajuk namun tak nampak SULUK SEMPORNA sana ..... jika tak ada tak apa , sememangnya SEMPORNA tak masuk Dpenjajahan BRUNEI , SULU dan BULongan .... Namun semporna yang terletak di ANTARA semua itu ada KERAJAAN SENDIRI iaitu SUKU OMADALIS DARI DAERAH MAGINDORA berdasarakn catitan THE SULU ZONE .... Now suku inilah yang PERINTAH SABAH ..... 1.1.2019 dari SETATAS ATASNYA hingga kebawa bawah nya .... BILANG BAJAU .... " aikam " .... pelajari sejarah OMADALIS DARI DARVEL BAY ... suku SULU BAJAU POROL .....

    BalasPadam
  102. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, dari ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan Kewangan bantuan dalam tahap faedah yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    BalasPadam
  103. Saya membawa anda salam dari Asia
    Saya Puan Adhiarja Bayu dari Jakarta di Indonesia, saya seorang wanita bisnis, saya telah mengimport barang dari negara lain kepada yang terburuk yang terjadi pada 11 November 2017. Saya kehilangan semua yang saya miliki untuk MMM, saya tahu beberapa dari kita telah mendengar mengenai MMM sebelum ini. Mereka membuat saya muflis, saya kehilangan semua simpanan hidup saya dan modal perniagaan, saya hampir mati tekanan darah tinggi jika bukan untuk rahmat Tuhan, saya meminta nasihat daripada beberapa orang yang menasihati saya untuk mendapatkan pinjaman yang saya bersetuju Tetapi kemudian soalan besar datang bagaimana saya mendapat pinjaman apabila saya tidak mempunyai wang untuk saya? Seorang kawan saya kemudian bersetuju untuk membantu saya dengan wang supaya saya dapat mendapatkan pinjaman, saya telah diperkenalkan kepada beberapa syarikat pinjaman dalam talian dan beberapa syarikat kewangan tetapi mereka membawa saya ke hutang lebih daripada membantu saya, saya menyerah sehingga suatu hari saya bertemu dengan kawan lama di Surabaya Indonesia. Kami adalah kawan baik di kampus, saya perlu berkongsi masa saya dengannya dan anda tidak akan percaya dia mendapat pinjaman dalam talian sebelum dia memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang sama (JULIANA LOANS COMPANY) dan itulah bagaimana saya diselamatkan. Ya, saya harus memberi keterangan di seluruh Asia dan di luar mana-mana syarikat yang akan menyelamatkan saya dari masalah kewangan seperti itu. Kerana sukar untuk percaya mendapatkan pinjaman sebesar Rp1.000.000.000 dari internet dalam waktu kurang dari 96 jam, syurga terkenal dengan begitu banyak pemberi pinjaman di luar sana yang menipu anda dari uang yang anda buat, dapatkah anda percaya saya kehilangan semua Rp17 juta teman saya memberi saya bantuan untuk mendapatkan pinjaman kira-kira Rp. 900,000,000 kepada seorang wanita Turki tanpa mendapat pinjaman.
    Saya tahu sesetengah warganegara saya adalah mangsa seperti saya, jika ada yang memerlukan pinjaman, sila hubungi rakan saya HUDSON VIA SERENAHHUDSON007@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada JULIANA PINJAMAN.
    untuk maklumat, anda juga boleh menghubungi JULIANALOANS@GMAIL.COM
    WHATSApp +1 (678) 881-8428
    Atau emel di ADHIARJABAYU@GMAIL.COM

    BalasPadam
  104. Saya membawa anda salam dari Asia
    Saya Puan Adhiarja Bayu dari Jakarta di Indonesia, saya seorang wanita bisnis, saya telah mengimport barang dari negara lain kepada yang terburuk yang terjadi pada 11 November 2017. Saya kehilangan semua yang saya miliki untuk MMM, saya tahu beberapa dari kita telah mendengar mengenai MMM sebelum ini. Mereka membuat saya muflis, saya kehilangan semua simpanan hidup saya dan modal perniagaan, saya hampir mati tekanan darah tinggi jika bukan untuk rahmat Tuhan, saya meminta nasihat daripada beberapa orang yang menasihati saya untuk mendapatkan pinjaman yang saya bersetuju Tetapi kemudian soalan besar datang bagaimana saya mendapat pinjaman apabila saya tidak mempunyai wang untuk saya? Seorang kawan saya kemudian bersetuju untuk membantu saya dengan wang supaya saya dapat mendapatkan pinjaman, saya telah diperkenalkan kepada beberapa syarikat pinjaman dalam talian dan beberapa syarikat kewangan tetapi mereka membawa saya ke hutang lebih daripada membantu saya, saya menyerah sehingga suatu hari saya bertemu dengan kawan lama di Surabaya Indonesia. Kami adalah kawan baik di kampus, saya perlu berkongsi masa saya dengannya dan anda tidak akan percaya dia mendapat pinjaman dalam talian sebelum dia memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang sama (JULIANA LOANS COMPANY) dan itulah bagaimana saya diselamatkan. Ya, saya harus memberi keterangan di seluruh Asia dan di luar mana-mana syarikat yang akan menyelamatkan saya dari masalah kewangan seperti itu. Kerana sukar untuk percaya mendapatkan pinjaman sebesar Rp1.000.000.000 dari internet dalam waktu kurang dari 96 jam, syurga terkenal dengan begitu banyak pemberi pinjaman di luar sana yang menipu anda dari uang yang anda buat, dapatkah anda percaya saya kehilangan semua Rp17 juta teman saya memberi saya bantuan untuk mendapatkan pinjaman kira-kira Rp. 900,000,000 kepada seorang wanita Turki tanpa mendapat pinjaman.
    Saya tahu sesetengah warganegara saya adalah mangsa seperti saya, jika ada yang memerlukan pinjaman, sila hubungi rakan saya HUDSON VIA SERENAHHUDSON007@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada JULIANA PINJAMAN.
    untuk maklumat, anda juga boleh menghubungi JULIANALOANS@GMAIL.COM
    WHATSApp +1 (678) 881-8428
    Atau emel di ADHIARJABAYU@GMAIL.COM

    BalasPadam
  105. X perlu pikir bangsa ini ada hak kah d sabah atau tidak, kita sdh d lahirkan d muka bumi ini. Ada tangungjawab yg lebih penting yg harus kita tunaikan sbagai s,orang manusia. Lebih baik kita cari pahala untuk bekalan mati nanti, selagi kita masih b,nyawa ni...

    BalasPadam


  106. $$$ GENUINE LOAN WITH 3% INTEREST RATE APPLY NOW$$$
    Do you need finance to start up your own business or expand your business, Do you need funds to pay off your debt? We give out loan to interested individuals and company's who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us.
    Email:perfectfinancialcredite@gmail.com
    LOAN APPLICATION DETAILS.
    First Name:
    Last Name:
    Date Of Birth:
    Address:
    Sex:
    Phone No:
    City:
    Zip Code:
    State:
    Country:
    Nationality:
    Occupation:
    Monthly Income:
    Loan Amount:
    Loan Duration:
    Purpose of the loan:
    where did you hear about us;
    Email:perfectfinancialcredite@gmail.com

    BalasPadam
  107. Saya membawa kabar baik kepada anda semua rakyat Malaysia saya di platform ini, ALLAH telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Disember 2019, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini, Nama saya Norsilawati Zakaria, saya tinggal di Selangor, saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat yang saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan semua ini. Platform ini adalah untuk mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman yang ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobek anda dari wang susah payah anda.

    Suami saya dan saya berada dalam hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari Singapura yang pada Mac 2019, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta kami membayar banyak yuran yang kami bayar dan akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan kira-kira RM8,400 kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di Singapura kerana kami memohon pinjaman sebanyak RM 200,000 dan dengan semua yuran yang kami bayar, kami tidak mendapat pinjaman dan suami saya dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat tempat saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan kita bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Kami berdoa kepada ALLAH untuk bantuan ilahi dan ALLAH mengarahkan kita kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 11 Disember 2019, saya sedang melayari internet apabila saya dapat mencari keterangan seorang wanita dengan nama Kim Wani dari Kuala Lumpur, bagaimana ALLAH mengubah kehidupan kewangannya melalui syarikat pinjaman, saya menghubungi beliau dan dia meminta saya menghubungi Puan Sarah dan dia memperkenalkan saya kepada Puan Sarah Michael dan dia memberi saya keberanian dan saya memohon pinjaman daripada Puan Sarah dan dia akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat dan saya mendapat jumlah yang tepat saya memohon dan saya sangat gembira.

    Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk menasihat rakan-rakan rakan sekerja saya bahawa jika anda memerlukan pinjaman tulen asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada kadar faedah 2%, sila mendaftar melalui Puan Sarah Michael melalui e-mel: (sarahmichael831@gmail.com) atau melalui Whatsapp: + 1-315-284-1764. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini, (norsilawatiz526@gmail.com). untuk maklumat lanjut

    BalasPadam
  108. Nama saya Ny. Yanti Ari. Saya pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa saat, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan lapangan kerja bagi orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet begitu buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan permohonan sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

    jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar oleh '' Dian Pelangi "perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Ibu Ana Michael bekerja.

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta dari pemberi pinjaman buruk padanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia mengatakan kepada saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya memanggilnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara kepada saya dan berkata saya harus menghubungi perincian perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba membagikan kabar baik saya agar orang lain selamat dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Jadi saya menghubungi Ny. Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
    Ini adalah email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
    Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diminta dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk tekanan.
    jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap untuk membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Nama: Yanti Ari
    Nomor telepon saya: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

    Saya berdoa semoga Allah memberi orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap memberikan bantuan kepada siapa pun yang membutuhkannya, jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak membuat orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

    BalasPadam
  109. Kalu macam aku ni.. suluk campur sungai.. mcamana..??? Pertuturan 1 bahasa melayu sabah..2 sungai..3 suluk sekadar paham shj.. jadi melayu lh ni.. hahahaha..

    BalasPadam
  110. saya keturunan india tapi bercakap bahasa melayu.. adakah maksudnya bangsa saya adalah melayu? haha..

    BalasPadam
  111. Malaysia telah dibentuk pada tahun 1963 dan diikat oleh undang2, maka sesiapa sahaja yg ingin memasuki sabah selepas 1963 hendaklah mematuhi peraturan imigresen.. Org suluk yg berada di sabah ketika merdeka adalah rakyat Malaysia yg sah. .Masalah timbul apabila ramai orang suluk dari selatan filipina yg masuk ke sabah secara haram, sudahlah sebarang dokumen pun tiada. .dan ini terang melanggar undang2..maka jadilah mereka PATI.. Sebenarnya kalau benar mereka ingin kerja di sabah napa tidak bawa dokumen diri dari filipina, masuk secara sah, kalau ingin mohon pr n warganegarapun boleh bila sudah layak.. So sudah tau melanggar undang2 napa mau salahkan orang lain, tapi salahkanlah diri sendiri..

    BalasPadam
  112. Apa beza suluk dulu dgn suluk sekarang yg x ada ic

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suluk Sabah dan Suluk Filipina. Ibarat Korean juga ada pembahagian Korean Utara dan Korean Selatan. Perpecahan disebabkan warganegara dan ideologi politik.

      Padam

Ulasan Positif dan Membina.